Vad har ni för cykelhjälmar till småbarn?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare VLMF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 148

Bukefalos 30 år!

VLMF

Trådstartare
Tec Lelle blev återkallad idag pga säkerhetsbrister, vet att det är flera här förutom jag som har den. Tips på annan hjälm till 4-5 åring? Mips och grönt spänne är krav, andra smarta grejer vi gillat är löstagbar ”hjälmmössa” för vintern.

Tec Lelle blev återkallad idag pga säkerhetsbrister, vet att det är flera här förutom jag som har den. Tips på annan hjälm till 4-5 åring? Mips och grönt spänne är krav, andra smarta grejer vi gillat är löstagbar ”hjälmmössa” för vintern.

Occano har ju hos Stadium. Många av mina vänners ungar har den. Vi har med Occano men ändå så länge bara haft med grönt spänne, utan mips.

Vi har en Occano med mips men tyvärr utan grönt spänne. Justerbar mellan 52-56.

(Ser förresten att occano finns med mips + grönt.) :up:

Vi har Lazer, med mips men utan grönt spänne. Hittade ingen med bägge som satt bra på barnet. Sen har vi lekhjälmar med grönt spänne som används vid andra aktiviteter än cykling.

Åh nej, vi har också Tec Lelle och varit väldigt nöjda med den. Så tråkigt att höra att sen återkallas. Är det alltså alla årsmodeller osv? Undrar om man får pengarna tillbaka... Vår har iof några år på nacken.

Vi har haft lazer gekko bland annat, jättenöjd med den, men det slog mig nu att jag inte kommer ihåg om den har grönt spänne. Är relativt säker på att sonens hjälm har det men den är nog inköpt för snart tre år sedan...

Jag tror faktiskt även att biltemas barncykelhjälm har både grönt spänne och mips. Den har lite speciell passform så sonen har inte kunnat ha den lika länge som gekkon.

Åh nej, vi har också Tec Lelle och varit väldigt nöjda med den. Så tråkigt att höra att sen återkallas. Är det alltså alla årsmodeller osv? Undrar om man får pengarna tillbaka... Vår har iof några år på nacken.
Allt står på Konsumentverkets hemsida :) man får pengarna tillbaka om man vill.

Vi har Lazer Beam till våra, med MIPS men utan grönt spänne. De är ännu så små att de inte leker utan uppsikt så det gröna spännet var inte prio för oss just nu.

Uppdaterar, det blev en Giro med MIPS men utan grönt spänne. Tog med sonen till en stor cykelaffär och fick superproffsig hjälp med utprovning! Han är ju stor för sin ålder och de flesta hjälmar med grönt spänne går upp till stl 56, vilket precis passade nu men var lite klent med växmån. Någon annan satt för högt i pannan, en satt bra men vägde nästan ett halvt kilo och kändes rejält tung jämfört med denna juniorhjälm som väger 260 g och satt bra på hans huvud. Personalen berättade lite om bakgrunden till grönt spänne och varför det finns på vissa hjälmar och inte andra och vi känner oss helt trygga i en utan grönt spänne nu :)

Uppdaterar, det blev en Giro med MIPS men utan grönt spänne. Tog med sonen till en stor cykelaffär och fick superproffsig hjälp med utprovning! Han är ju stor för sin ålder och de flesta hjälmar med grönt spänne går upp till stl 56, vilket precis passade nu men var lite klent med växmån. Någon annan satt för högt i pannan, en satt bra men vägde nästan ett halvt kilo och kändes rejält tung jämfört med denna juniorhjälm som väger 260 g och satt bra på hans huvud. Personalen berättade lite om bakgrunden till grönt spänne och varför det finns på vissa hjälmar och inte andra och vi känner oss helt trygga i en utan grönt spänne nu :)
Grönt spänne har aldrig varit avgörande för mig heller när jag köpt hjälmar till barnen, även om de flesta haft det. Exempelvis första hjälmarna när de var 9-12 månader tror jag inte hade grönt spänne. I "gengäld" har jag sett till att barnen nästan aldrig leker med hjälmarna på sig, och skulle de någon gång göra annat än att cykla med hjälmarna så är jag alltid med. Funkar åtminstone nu när de inte är så stora och självständiga.

Fanns det med inbyggd mössa som Tec Lelle eller får man kanske klara sig med vanlig mössa framöver? ☺️

Vi fick veta från vär återförsäljare att angingen skickar Tec Lelle ut nya hjälmar (med då korrekt märkta och godkända osv) alt så kan vi få pengarna tillbaka. Vi har två Tec Lelle-hjälmar och gör nog så att vi tar en ny för den mindre modellen som ändå är urvuxen, och sen tar pengarna tillbaka för den större (som lillan ändå börjat växa ur, så ganska bra tajming).

Liknande trådar

• Vad har ni för ”stallhundar”?
  • Vad har ni för olika tränare?
  • Hur gör ni? Schemahjälp för separerade/skilda
  • Inridning av unghäst:)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn