Vad har ni för däck på era hästvagnar?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Lucky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 485
L

Lucky

Hej jag har en rockadrvagn med helt vanliga bildäck (odubbade vinterdäck) som jag tycker är kanon. Hållbara och robusta. Jag har även funderar på att köpa en tidaholmsgigg som har träljul. Runt dessa träljul ser det ut till att ligga en metall remsa för att ej slita på trädet. Har hört att dessa vagnar med "metallremsor" på ljulen skramlar mycket. Var kan man få tag på "gummiskydd" till dessa träljul?

Men min stora fråga är även vad har ni för ljul på era vagnar och framför allt vad tycker ni om dem? Vad är bra och vad är dåligt med dem?

Vill höra allt :d

Sv: Vad har ni för däck på era hästvagnar?

Personligen tycker jag ju att bildäck är absolut bäst - dom tål hur mycket (nästan i alla fall) stryk som helst och dom har väldigt lågt marktryck så att dom inte sjunker ner om marken är lös.

Jag är dock ganska nöjd med luftgummihjulen som sitter på vår maratonvagn, till den har vi dubbel hjuluppsättning med både luftgummihjul och hårdgummihjul men vi använder nästan alltid luftgummihjulen.

Hårdgummihjulen för mera oväsen och dom är stört omöjliga att använda på vinterväglag för att dom är snorhala, dessutom sjunker dom ner djupare än vad luftgummihjulen gör när man kör inomhus på sandunderlag.

Då jag är väldigt förtjust i att busköra så vågar jag inte använda gammla trähjul :angel:... och "cykelhjul" har jag knäckt 3 stycken av när man har kört lite våldsamt :eek:.

Så rangordningen blir väl ungefär så här...
1. bilhjul

2. Riktiga luftgummihjul (med stålrör eller likvärdigt som ekrar)

3. hårdgummihjul

4. järnhjul (helt i järn, var vanliga på hästdragna redskap), skarmmlar så man behöver hörselskydd...

5. "cykelhjul"

6. gammla trähjul

4. järnhjul (helt i järn, var vanliga på hästdragna redskap), skarmmlar så man behöver hörselskydd...

Äsch nu är du väl ändå lite överkänslig :devil:
Kör ett tag så blir du nog döv för att inte störa dig.
Sen kör man nog länge så blir det ihållande nog att slippa massa dravvel från suspekta typer från yttre rymden.;)

Vill du låna en ringvält för häst?:angel: (CAs förslag)

Hahahaha... Jag antar att järn ljulen låter extremt mycket. Hahahaha... Då ska vi se om de går att byta ut till gummi. Kommer nämligen köra mycket på grusvägar och asfalterade vägar, dvs. stoppa upp trafiken så bilisterna blir tokiga med mitt CO2 snåla fordon :rofl:

På grus är det inte så farligt med ljudet från järnklädda hjul, de låter mera på oljegrus o liknande. Kan tänka mig att även slät asfalt blir bättre än oljegrus.

Det finns en stor nostalgi-effekt med järnbeslagna hjul som inte är att förakta, många kommer och vill prata - "det låter precis som i min barndom"!!

Lotta

Jag kör mycket med giggar/trillor samt slädar det är faktiskt lite charmigt med järnhjul .Dock kolla hjulet mkt noga ,inget glapp lite tolereras i navet lagringen ,MEN INGET i mellan järn o trä samt i övrigt i trät det ger haveri (kolla tidigare trådar). Det finns gummiremsor att sätta på troligen ca 2000 sek hjul.
gamla giggar trillor samt slädar är det skojigaste att köra.

Ändrad läs nedan.

Senast ändrad av en moderator:

Dock kolla hjulet mkt noga ,inget glapp lite tolereras i navet lagringen ,MEN INGET i mellan järn o trä samt i övrigt i trät det ger haveri (kolla tidigare trådar). Det finns gummiremsor att sätta på troligen ca 2000 sek hjul.

Ok vill du förklara detta igen. Jag förstår inte.

Mellan axel och hjullager tolereras lite glapp .skruva iser (den ena sidan kan vara baklängesgängad) tvätta rent med bensin trasa och tandborste det kan vara skåror inne i lagringen, smörj med lager fett.sen när man skall smörja fyller man koppen med lagomt mycket fett och gängar fast den .Ute i trät mellan ekrar och lötar samt mellan järn och trä skall det vara stumt annars blir det haveri förr eller senare .

Jag kör mycket med giggar/trillor samt slädar det är faktiskt lite charmigt med järnhjul .Dock kolla hjulet mkt noga ,inget glapp lite tolereras i navet lagringen ,MEN INGET i mellan järn o trä samt i övrigt i trät det ger haveri (kolla tidigare trådar). Det finns gummiremsor att sätta på troligen ca 2000 sek hjul.
gamla giggar trillor samt slädar är det skojigaste att köra.

Helt nya ekrade hjul i stål och hårdgummi ligger på ca 2000 kr styck... vilket känns som en bättre affär rent säkerhetsmässigt.

Liknande trådar

B
Körning Hej! Jag tänkte bygga en liten flakvagn i höst för en liten dragare på drygt 110 cm i mnkh. Någon anna här som har gjort ett liknande...
Svar
9
· Visningar
4 377
Senast: banshee
·
Körning Hej Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;) Vi har tänkt...
Svar
10
· Visningar
2 013
Senast: Anna_
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: schelin_j
·
1
Träning Hej, jag har nyligen köpt häster i Polen. För att hämta dom har jag gjord en rundringning på flera ställen och hyrd en hästsläpp. Jag...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31