Vad har ni för drag bil?

Sv: Vad har ni för drag bil?

Jag har en Volvo XC70 -05 diesel som får dra 1280kg på B-kort och 1800kg på BE-kort.
Den drar hur bra som helst! Åkte på isgata igår, inga problem!

Tidigare hade jag en Volvo V70 2,4T -01 den fick dra 1390kg på B-kort och 1800kg på BE-kort.
Den drog väldigt bra på sommaren, men var lite hal på vintern..

Mamma och pappa har den äldre modellen av V70, den får dra 1510kg på B-kort.

Är otroligt nöjd med våra Volvo bilar, de bara tuffar och går!

Jag tar gärna någon av de andra bilarna, före min XC70, om jag ska ut och dra. Den är inte helt inkompetent, men det finns betydligt bättre dragbilar. Dock är den så bekväm att om jag ska köra tomt på sommarväg kommer den absolut på fråga.

Smaken är helt enkelt som baken.

Du frågade om vikterna va olika för bensin och diesel och det är de inte.;)

Visst om jag skulle köpa en bil bara för att dra med så skulle det nog bli någon stor pick up,:d
men jag har inte behov av flera bilar utan måste ha en bil som jag kan åka hyfsat säkert i till och från jobbet varje dag, det ska finnas plats för att storhandla, både mat till oss och säcker till djuren.
man ska kunna åka bra hela familjen på semester, samt att jag har en hund som måste få plats. och så ska den inte kosta allt för mycket i drift.
Så XC70 passade mina behov bra. Så jag är nöjd med den.:)
den jag tycker är lite dåligt är att den bara får dra 1800kg på E-kortet.
Sen har jag en Star trailer Safir och en häst på 550kg så det är ju inget jätte släp jag kopplar på heller.

Om du tittar längre upp så får en av insändarna dra mindre med sin diesel, det är första gången jag träffar på detta. Därav frågetecknet.

Vi har en chevrolet suburban - 97, 4x4 diesel, den får bara dra 750 på B, men 3000 kg på BE.

Vår Hyundai ix35 -10, 4x4 diesel, får dra 1360 på B-kort, och 1600 på BE.

BMW 528m bakhjulsdrift, får dra 1460 på B kort. Går hur bra som helst, men lite slirigt när det är isgata...har inga dubbdäck och däcken är så breda så det är som att åka skidor :D nästa år blir det dubbdäck, och inga fetingar :D

Har inte tänkt att ta BE dels så har jag ingen tung häst och kommer bara köra en häst åt gången och så kan inte sambon dra om man köper en bil som man bara kan dra med BE då inte han heller har BE.

Då får han väl ta det :)
Min man köpte stor bil, får bara dra 700 på b kort,
han får snällt skaffa BE.
Ibland tänker det där männen inte efter före!

enligt frågetecknet runt diesel/bensin så skrev tjejen som hade diesel att hon fick dra ett ekipage utan problem, hon sa inte att maxvikt va 1600, vilket det inte är, det är 1800 på v70 nyare modell.

Har inte tänkt att ta BE dels så har jag ingen tung häst och kommer bara köra en häst åt gången och så kan inte sambon dra om man köper en bil som man bara kan dra med BE då inte han heller har BE.

då ska du ju även kolla vikten på släpet och se hur lågt du kan gå i dragvikt. det kan ju räcka med 1390 och då akn du hitta riktigt bränslesnåla bilar oxå

Jag har en V70 AWD (Fyrhjuls driven) Diesel

Den får man endast dra 1250 med B kort.. Men Jag har fullbehörighet på mitt körkort BE CE så då får vi dra 1600 utan större problem..

enligt frågetecknet runt diesel/bensin så skrev tjejen som hade diesel att hon fick dra ett ekipage utan problem, hon sa inte att maxvikt va 1600, vilket det inte är, det är 1800 på v70 nyare modell.

Om du läser ovanstående så får full behörighet dra 1600 kg, med B-kort 1250 kg. Och detta är en 2005.

Det skiljer alltså från både tidigare och senare modeller.

Förmodligen är det för att Diesel bilen är tyngre.. plus i mitt fall AWD som gör den ännu tyngre
Tjänstevikt 1730
/1280 på B och 1800 BE
På en standard V70 bensin (utan AWD får du dra 1360 på B)

Jag har en V70 AWD (Fyrhjuls driven) Diesel

Den får man endast dra 1250 med B kort.. Men Jag har fullbehörighet på mitt körkort BE CE så då får vi dra 1600 utan större problem..

Såg att Jag mumlade i natt mössan..

B= 1280 BE 1800

Förlåt för eventuella frågetecken:crazy:

Det var ju precis det jag kommenterade för ett antal inlägg sedan. Som du sedan bekräftade var fallet. Din skiljer sig alltså inte alls från andra när det kommer till kritan.

*KL*

Jag har själv en Mercedes 250D w124 -90, (klen som attan), som jag får dra mitt nedtypade släp med på B kort. Den är ju som sagt klen och inge kul alls att dra hästarna med för den blir så varm och orkar inget.

Jag skaffade som tur var BE direkt efter jag tog B kort.

Mamma hade en Volvo v70 2,5 (tror jag) -98 som gick bra att dra släpet med på B kort. Men pappas Volvo v70 TD -00, gick det inte med. Skiljde typ 20 kg mellan bilarna eller nåt, ändå är det ungefär samma bil.

Vi har en V70 diesel, och jag har jämfört med några bensinare i samma årsmodell. Där har det skiljt en hel del på hur mycket de har fått dra. Jag är dock inte hundra på att det är just diesel/bensin som gör att det blir sådan skillnad, någon sa att även dragkroken kunde påverka.

Jag har för mig att det är så också, att dragkrok och växellåda kan påverka. Beroende på om du har automat eller manuell låda eller vilken typ av dragkrok du har, fast eller avtagbar.

De olika alternativen väger ju olika och de påverkar vikten på bilen.

Vi har en Toyota Rav4, den får dra 1500 på B-kort.

Våran 2006:a får dra 1430 på B-kort, så det gäller att ha koll på vilken modell man köper.
Vissa automatvarianter är riktigt klena har jag sett också, får dra max 1280 och liknande. :eek:
(Apropå klen så ska jag testa att koppla maximala 2000 kg efter våran någon gång, det vete katten om motorn orkar det. :D)

Dessutom kan det vara värt att nämna att bakluckan inte går att öppna så mycket med släpet på. Tillräckligt för att få in och ut lite småorylar, men knappt en sadel beroende på hur man parkerat.

Vi diskuterade snävare än så, enbart XC70. Och där har jag inte hittat några i version II som avviker från 1280 resp. 1800 kg. Ingen, oberoende drivmedel.

V70 finns det ju en uppsjö olika alternativ av, att dragvikten varierar där är välkänt.

*kl

Någon som kör hästsläp med Volvo 850?

Jag har en 855 från -97 som får dra 1530 på B-kort. Nu har jag iofs ingen häst, utan är mest bara nyfiken på om det är en bra/dålig bil för att dra hästsläp. Jag tycker den går stabilt på vägen, men har bara kört lättare flyttsläp sommartid och det är ju inte riktigt samma sak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: tara
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Windy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Derivata
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka