Vad har ni för drag bil?

Sv: Vad har ni för drag bil?

Vad är bakhjulsdrivet nuförtiden då?

Men jag vet folk som drar släp med Volvo v40 och de är väl framhjulsdrivna så vitt jag vet. På vintern är det väl en sak, men på sommarväg måste det ju gå?

*kl*

Istället för att starta ny tråd så frågar jag lite här.

Min älskade Subaru bör bytas ut inom den närmsta tiden. :( Jag önskar mig så en Subaru till i nyare variant men de är ju så satans dyra. Jag har försökt kika runt vad för annat man kan få för pengarna. Självklart är jag såld på fyrhjulsdrift. :love:

Är det övh möjligt att bli lika nöjd med något annat när man varit supernöjd med Subaru? Det är första frågan. Nästa är ju vad som skulle kunna vara likvärdigt. Kikar man på annonser så det som dyker upp är ju många SUVar som jag egentligen inte är i behov av men det är ju de som har 4wd. Så Mitsubishi Outlander? Suzuki Grand Vitara? Honda C RV? Audi har dykt upp också. Hyundai Santa Fe får inte dra något med b-körkort så det är inte intressant.
Något annat jag kan kika på? Tittar på 04: or och nyare för runt 100'.

Jag har för mig att det är så också, att dragkrok och växellåda kan påverka. Beroende på om du har automat eller manuell låda eller vilken typ av dragkrok du har, fast eller avtagbar.

De olika alternativen väger ju olika och de påverkar vikten på bilen.

Ja, så kan det va. Men mina föräldrars respektive bilar var båda manuella och hade fast dragkrok. Tror det är motorstorleken som skiljde där. Pappas var en turbodiesel, så den var antagligen tyngre.

Ang framhjulsdrivet så hade jag och sambon en rejäl diskussion om detta och jag var helt 100% säker på att framhjulsdrivet var skitdåligt att dra med.. För det har jag läst på buke :angel:

Men vi båda hade rätt, framhjulsdrivet riskerar att få sämre grepp, men nyare bilar är viktbalanserade (tror det kan vara rätt ord) så det behöver inte innebära att framhjulsdrivet är dåliga dragbilar.

Jag är 100 % säker för jag har suttit fast med framhjulsdrivet, på lagom lerig gårdsplan med hästsläpet efter.

Även om BILEN är viktbalanserad så är det svårt att kompensera för att man hänger på ett släp bak. Det går inte att komma ifrån att det förändrar tyngdpunkten, även om det givietvsi är betydligt lättare med boggie. Enkelaxlat kan ju verkligen ställa till det om hästen står och väger fram och tillbaka och mycket vikt kommer på kroken, framdelen lättar - och drivningen sitter där.

Jag har sett det också, så jag vet . :) Det var dock en äldre bil ( slutet på 80- början på 90talet kanske)

MEN nyare bilar ska vara tunga fram och enligt vad vi nu hittade och kom fram till (letar källa as we speak) så ska det inte vara någon skillnad att köra. Rekommenderat hjultryck är ju bara 70-90 kg med lastat släp.

Hur gammal bil hade du då?

Äsch, hittar ingen källa.
Och orkar inte sitta och leta mer nu.. :p

Vi har en framhjulsdriven bil och har aldrig haft problem, sen kör vi ju inte så tunga släp (totalvikt på 1300kg) så det kanske är därför?

Och svärfräldrarna har haft denna bilen som som dragbil till husvagnen de senaste 10 åren, och har bla åkt många resor neråt europa och har aldrig upplevt några problem.

Men håller med om att bakhjulsdrivet får bättre grepp. :)

Jag drar med en Volvo V50 T5 AWD, fantastiskt bra bil, får dra 1480 på B-kort, det enda som är negativt är bensinförbrukningen...

Fast husvagn är ju sällan några problem, det är ju inte som att köra levande last med omfördelning av vikten under färd.

Kultrycket är normalt 70 kg, men kör man enkelaxlat kan ju kultrycket bli skyhögt mycket mer, när hästen trampar om i holken. Och det påverkar givetvis både köregenskaper och grepp för framvagnen.

Ja, det är så klart ganska logiskt!
Min sambo är dock ganska säker på att dragkroken går sönder innan framänden lyfts helt..
Sen att de såklart tidvis kan lätta lite mer fram håller jag helt med om.

Är fortfarande nyfiken på vad det var för bil du hade när du körde fast? :idea:

Lyfts helt ja, men bara ett lätt omtramp av hästen förändrar rätt mycket vad gäller köregenskaper. Vilket de flesta av oss vet som varit ute med ett dylikt ekopage.

Jag har haft det mindre roligt både med Saab från 90-talet och med Mondeo från 00-talet. Sedan dess har jag skytt framhjulsdrivet som pesten, jag bytte "ner mig" till en 945:a för att slippa otyget.

Jo, det svänger till lite ibland.
Men stötdämparna fångar upp rätt mycket och bilen vinklar sig men det är inte alltid greppet blir sämre.

Det hänger nog lite på bil, saaben du hade var ju äldre och mondeon i sig är väl inte så tung? Men nu tänker jag lite på mina föräldrars mondeo som är från -08 tror jag.

Köper jag en ny bil så blir det 4-hjulsdrift dock!

delvis kl

Min bil (framhjulsdriven som sagt årsmod -97), väger 1570 kg och får dra som sagt 1530 på b-kort.

Som jag förstår här i tråden är det alltså smartast att köra den med ett boggiesläp. Om man har ett boggiesläp och en d-ponny på 450 kg vad kan det då handla om för vikter?

Sitter bara och spånar på om det är helt otänkbart att ha kvar denna bilen om man skaffar häst. Jag är inte en sån som åker och tävlar och tränar i onödan, jag kommer mest troligt att ha hästen på en anläggning med tränare på plats. Men sedan är det ju kul om man kan åka iväg nån gång ibland ändå, samt givetvis kunna ta sig till veterinären om det behövs...

850n är väl en alldeles utmärkt bil så länge du är nöjd med den, byt inte bort den innan DU är missnöjd med dess dragförmåga. Om du inte ska dra hästen så förtvivlat ofta är det väl onödigt att lägga en massa pengar (? eller för min del blir det alltid så) på en annan bil som kanske bara är marginellt bättre än din gamla.

> Kirre, hur stor bil behöver du? Jag måste också byta bil nu och är inne på AWD (och diesel, långt till jobbet) och skulle helst ha en golf minst 130 hk, de får ha 1450-1500 på kroken med B. Dessvärre verkar utbudet vara litet (iom att jag vill ha diesel) så mitt andraval är Audi A4.

/AA

Jag har en kompis som har en A4 TDI Quattro och drar runt sin halvblodsvalack modell stor i en Star Diamant boggiesläp. Visserligen kör hon med 40 kg för mkt för att det ska gå på b-kort men bilen är hon nöjd med.

Pratar vi storleksmässigt= "volym" så behöver jag inte stort alls, skulle helst köra en Ford Ka. ;) Men storleksmässigt= hästkrafter så tycker jag nog jag vill ha över 140-150. Har 2.5-litersmotor i min Subaru nu som är en Legacy, sedan, 160hk och den är helt perfekt. Inte onödigt stor men tillräckligt stark för att smidigt och lätt dra släp. Har bara b-kort och ett släp med totalvikt på 1360 så måste inte ha värsta dragvikten på bilen heller.

Golf har jag kikat på också, men inte många till salu där. De jag träffat som har den och drar med är väldigt nöjda.

Vi har somsagt en golf -97 som får dra 1440. 4-hjulsdriven och den drar som våran v70.

Jag har för mig att det är så också, att dragkrok och växellåda kan påverka. Beroende på om du har automat eller manuell låda eller vilken typ av dragkrok du har, fast eller avtagbar.

De olika alternativen väger ju olika och de påverkar vikten på bilen.

Stämmer nog bra! Vi har diesel och automat, och verkar vara sämsta tänkbara kombo när det gäller dragvikt...

kl

Jag älskar vår dragbil, chevrolet silverado 4x4 med 400 hästar :love: den är stor och stabil och det bästa är att jag saknar körkort (CE) så min far kör oss istället :angel:
58210_462076006409_610181409_6472171_6911723_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: tara
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Windy
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 297
Senast: Derivata
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka