Vad har ni för regnkläder som verkligen fungerar? Båda att rida i och även annars i stallmiljö.

Jag hatar regnbyxor som man blir lika blöt i från insidan som utsidan. Därför har jag Hööks ridregnrock som jag tycker funkar utmärkt. Kompletterar med gummistövlar om det är riktigt illa. Har tvättat och impregnerat den under åren (tror jag köpte den för 6-7 år sedan) och faktiskt håller den ute vattnet än men kanske inte så länge till. Min är flitigt använd! Om du inte vill ha Hööks variant så har westernbutiker ofta andra varianter.
Du tycker att den andas bra? Hur är storlekarna på den? Rörelsefriheten?
 
Uhip har ju någon 3-lagers kappa som iaf ser vettig ut på bild. Jag har dock inte provat men är ganska sugen på att köpa något liknande, både för regn men också för att hålla sig varm i vinter!
Den var fin men det känns dyrt att köpa den som ett regnplagg. Jag har redan investerat i en ny lång vinterjacka annars hade den varit värd att fundera på.
 
Den var fin men det känns dyrt att köpa den som ett regnplagg. Jag har redan investerat i en ny lång vinterjacka annars hade den varit värd att fundera på.
Ja det förstår jag!
Vill minnas att de har en regnkappa också, kan ju vara ngt att kolla på. Tror den var mkt billigare.
 
Du tycker att den andas bra? Hur är storlekarna på den? Rörelsefriheten?

Eftersom man inte är hermetiskt tillsluten i den (som med regnkläder av galonmodell) så känns det som att den andas även om den tekniskt sett nog inte gör det. Det blir en mycket luftigare känsla på något sätt.

Jag tycker storleken är normal, tror jag har S på min. Rörelsefriheten är obegränsad skulle jag vilja säga :D
 
Jag har hööks ridregnrock. Älskar den. Första och hittills enda ridregnkläder som funkat fullt ut.

För hagjobb har jag ett hederligt galonställ med jacka och byxor.

Har även en regnkappa i "modern galon" typ. Andas inte men står emot allt.
 
Inge ridregnrock men om man vill ha Bra regnkläder med ok andas funktion så kolla galoppkläder! Byxorna är gjorda för att man ska kunna rida i dom så de håller dessutom mycket bättre än vanliga byxor. Dock ska man inte ha för mycket kläder under, ö
Leggings/strumpbyxor är lagom för våren och de kallare sommardagarna och underställ på vintern! :)
 
Alltså detta måste vara typ VÄRLDENS konstigaste i hästvärlden eller hur? Hur kan det inte finnas ett överflöd av på riktigt funktionella kläder hos i princip alla prissegment (men varierande kvalité såklart) som tål regn och att användas?? Jag blir komplett galen!!

Och jag vill bara hitta en inte allt för lång vanlig regnjacka som funkar att rida i men som på riktigt är vattentät och bra att jobba i så att man kan ha den en hel dag i skitväder och vara torr o bekväm under. Tips att kolla i en sportaffär. Pinsamt för hästaffärerna känner jag!

Jag har en sån från North face, den är utmärkt. Öht när det gäller funktionskläder till ridningen så letar jag inte bland ridmärkena. Uhip har iofs en del, ffa vinterkläder som verkar jättebra. Men annars handlar jag på friluftsmagasinet och sportbutiker, någon gång Kingsland, de har mycket bättre funktionskläder. Cyklar en del också, och jisses vilken skillnad det är på tillgången till funktionella kläder!
 
Nu på sommaren när det är varmt har jag rainlegs till benen (vill jag så tar jag på mig shortchaps till mina jodhpurs så håller sig benen hyfsat torra) och en vanlig galonregnjacka. På vintern vet jag inte hur jag ska göra.
 
Mitt regnställ har gett upp, mina regnchaps har blivit stulna och min ridregnrock är trasig. Vad ska jag köpa? Jag vill inte ha hela regnbyxor utan isåfall hela regnchaps (inte de som går till knät, jag rider inte i stövlar) men jag hittar inga utan foder? Är dagens ridregnrockar något att ha? Jag rider ute i alla väder och vill gärna skydda sadeln från regn.
Berätta, vad har du och hur fungerar det?
Stierna är det enkla svaret :love:
 
@_Peplis_ och @Ace Stierna var verkligen jättefina men känns alltför dyra. Jag har beställt ett regnställ och hela regnchaps idag och håller tummarna för att det kommer fungera.

Tack till er alla som har svarat!
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Långa skinnchaps. Håller vind och regn borta.
Du tycker inte att de blir knepiga när de blir blöta? Jag hade ett par förr men de blev som svampar efter någon timme i ösregn. Även om jag inte blev blöt in så blev det extremt jobbigt att böja på benen då de blev så tunga.
 
Du tycker inte att de blir knepiga när de blir blöta? Jag hade ett par förr men de blev som svampar efter någon timme i ösregn. Även om jag inte blev blöt in så blev det extremt jobbigt att böja på benen då de blev så tunga.
Insmörjda med lite fett klarar de normalt regn fint. Jag rider inte i ösregn. Då skulle markägarna bli galna och volten blir så kladdig i ösregn. Så jag vet inte riktigt hur de står sig mot ösregn eller långvarigt regn.
Mina är av en fantastisk kvalité så jag upplever inte dem som tunga vid regn. Jag har skinn, inte mocka.
 
Regnet öser ner och det här var exakt en sån tråd jag tänkta skapa, med undantag för att mina regnkläder varken är stulna eller trasiga. De är bara inte bekväma ridkläder. Gjorde en googling jag med och fastnade för en HKM Dublin och Jacson pippi. Nån som har erfarenhet av nån av dem?
 
Gav också upp de "vattentåliga" som andas eftersom det bara regnar igenom om jag är ute mer än en halvtimme. Köpte därför Hööks nya regnrock (den som heter sheffield) och tycker den är både snygg och funkar som den ska. Håller vatten ute, och visst blir den lite varm, men det är näst intill omöjligt att hitta eller tillverka kläder som håller absolut tätt samtidigt som de andas. Och så länge det inte är så varmt ute blir jag ju inte så varm ändå, speciellt inte om jag bara har lätta kläder under.
 
min ridregnrock från ullared hänger fortfarande med (haft den i 2-3år) och håller mig torr i de värsta regnväder. har inte ens impregnerat den igen - men har inte tvättat den heller så mycket ;)
 
Är det någon som testat Marmots regnkläder? Jag gillar att de har stor luva så hjälmen får plats under. (Nej, jag vet att man inte ska rida med luva ;))
 
Gav också upp de "vattentåliga" som andas eftersom det bara regnar igenom om jag är ute mer än en halvtimme. Köpte därför Hööks nya regnrock (den som heter sheffield) och tycker den är både snygg och funkar som den ska. Håller vatten ute, och visst blir den lite varm, men det är näst intill omöjligt att hitta eller tillverka kläder som håller absolut tätt samtidigt som de andas. Och så länge det inte är så varmt ute blir jag ju inte så varm ändå, speciellt inte om jag bara har lätta kläder under.
Men funkar den att rida i?
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
B
Islandshäst Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. . Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: busmaja
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp