Vad har ni för sadel när ni rider in?

Sv: Vad har ni för sadel när ni rider in?

Ja, absolut inte en westernsadel iaf...! Vad spelar det för roll om man har hopp eller dressyrsadel? Själv föredrar jag dressyrsadel men det är ju helt individuellt vad man själv anser bäst och bekvämast.

Jag har enbart ridit in en 6-årig valack som var vältränad sedan innan, körd samt arbetad mycket från marken. Idealiskt välmusklad, stark och smidig - så borde alla hästar få vara innan någon sätter sej på dem :D

Första gångerna red jag barbacka, något som jag fortsatt med under själva inridningen. Har dock i övrigt använt BB-sadeln som legat bra på honom, red med den första gången kanske 4:e eller 5:e gången jag satt på honom. Det är en sadel med flexibel bom, med iberiskt utseende, som placerar ryttaren i lodrät, "stående" sits - dvs går att jämföra med en vanlig engelsk dressyrsadel.

Nu när vi börjat galoppera har jag använt mej av en Frank Baines flatback hoppsadel, mest för att lätt kunna låta ryggen vara helt fri. Den placerar mej i en mer sittande sits (läs; stolsits) när jag sitter ner så den är inte idealisk i övrigt - lägger alldeles för mycket tyngd för långt bak på hästryggen, men fungerar för sitt ändamål och han är ganska befäst i att bära upp på ett vettigt sätt med ryggen (skulle inte vilja ha den på en nyss inriden häst). Tror inte den är så annorlunda motför andra hoppsadlar, de är ju gjorda för att man ska stå i lätt sits, inte sitta ner.

Nu börjar det dock vara dags att hitta bomlöst då hästen är lite för bred för BB-sadeln och arbetsintensiteten större (= större ryggaktivitet = sadeln blir ännu trängre).

Jag använder således samma sadlar på honom som på vilken ridhäst som helst, men kanske beror det litegrann på att han var så välmusklad, bärig och balanserad sedan innan, samt trygg. Att bära upp en ryttare i lodrätt trepunktssits med en ok rygg, var naturligt för honom från första steg.

Senast ändrad:

evis skrev:
Jag har enbart ridit in en 6-årig valack som var vältränad sedan innan, körd samt arbetad mycket från marken. Idealiskt välmusklad, stark och smidig - så borde alla hästar få vara innan någon sätter sej på dem :D

Första gångerna red jag barbacka, något som jag fortsatt med under själva inridningen. Har dock i övrigt använt BB-sadeln som legat bra på honom, red med den första gången kanske 4:e eller 5:e gången jag satt på honom. Det är en sadel med flexibel bom, med iberiskt utseende, som placerar ryttaren i lodrät, "stående" sits - dvs går att jämföra med en vanlig engelsk dressyrsadel.

Nu när vi börjat galoppera har jag använt mej av en Frank Baines flatback hoppsadel, mest för att lätt kunna låta ryggen vara helt fri. Den placerar mej i en mer sittande sits (läs; stolsits) när jag sitter ner så den är inte idealisk i övrigt - lägger alldeles för mycket tyngd för långt bak på hästryggen, men fungerar för sitt ändamål och han är ganska befäst i att bära upp på ett vettigt sätt med ryggen (skulle inte vilja ha den på en nyss inriden häst). Tror inte den är så annorlunda motför andra hoppsadlar, de är ju gjorda för att man ska stå i lätt sits, inte sitta ner.

Nu börjar det dock vara dags att hitta bomlöst då hästen är lite för bred för BB-sadeln och arbetsintensiteten större (= större ryggaktivitet = sadeln blir ännu trängre).

Jag använder således samma sadlar på honom som på vilken ridhäst som helst, men kanske beror det litegrann på att han var så välmusklad, bärig och balanserad sedan innan, samt trygg. Att bära upp en ryttare i lodrätt trepunktssits med en ok rygg, var naturligt för honom från första steg.

Bra det där med hoppsadel för att lättare komma ifrån ryggen!

Zamora skrev:
:confused: Undrar vad alla elitryttare som i alla lägen kallar på en legitimerad Sadelutprvare anser om om din åsikt att de borde ägna sig åt "kaninkamning" ? :bow: :bow:

Du menar dom där elitryttare som använder sin sadel på alla hästar under sista fasen under VM i hoppning.

Kram

Alexandra_W skrev:
Fast bara för en sadel legat på en nordsvensk (och passat får vi hoppas) så passar den inte nödvändigtvis alla/andra nordsvenskar..

Huruvida den passat på nordsvensken som haft den innan vet jag inte eftersom jag aldrig sett den hästen, men den har legat JÄTTEBRA på min häst! Och vi har trivts jättebra med en båda två. Dock har sadeln gått sönder så mkt att det inte är någon idé att laga den.

Och jag har inte en nordsvensk, utan en vbl travare med jordens bredaste manke.

Angående den lilla diskution som startat angående elitryttare och sadelutprovning så kan jag tala om att i Jan Brinks stall har ryttarna varsin sadel som de använder till alla sina hästar. De har bara olika vojlockar till olika hästar. Detta vet jag då en kompis till mig jobbat åt Jan Brink.

Jag har mest använt en billig välsittande syntetsadel av allrond-modell.
Anledning. Sadlen är billig eftersom den måste bytas ut efter en tid och skulle nåt hända med den så att sadlen blir skadad är det inte hela världen. Syntetsadlar är lätta och brukar forma sig lite snabbare. Allrond-modell eftersom jag varken ska rida nån direkt dressyr eller hoppa.

Tycker det är extremt viktigt med en väl tillpassad och tryckutjämnande sadel på en unghäst. Skulle därför aldrig lägga på en engelsk sadel! Håller på att rida in en häst just nu och då är det westernsadel som gäller. Skulle kunna tänka mig bomlöst också.

Rider nuvarande unghästen bettlöst (ridkapson) eller varvat med gummi/plastbett som jag tycker är mer "psykologiskt riktigt" än ett hårt och kallt metallbett :idea:. Hon är en känslig madame...

har ridit in min 4-åring i en lånad gammal stubbenhoppsadel. Fördrar hoppsadel eftersom den är lättare att vara lätt i rumpan i, och lättare att komma ur om det skulle behövas. Den är inte utprovad av proffs, tycker att jag själv kan se om den ligger bra nog för inridning. När jag börjat rida mer än skogspromenader kommer jag hålla noggrann koll på hur han förändras i ryggmuskulaturen och då vidta åtgärder om det behövs.

när jag jobbade med hästar använde vi i princip samma sadel på alla unghästar. Det var utbildningsstall där hästarna kom och gick rätt ofta, och hade de inte med sig egen sadel använde vi den gamla vanliga. Om den låg katastrofalt bytte vi såklart.

Kallt? Man värmer ju det innan man stoppar in det i munnen väl?

Och om hästen är så känslig så den får skav av silikonbett då ;)

Jo, men jag har kallstall och ligghall, och bettet hinner frysa innan du fått in det i munnen på häststackaren :o

Siliconbett har jag aldrig testat. Men jag gillar dom där vita plastbetten (som sägs smaka äpple fast dom inte gör det). Tycker det är sympatiska bett för unghästar :p

Alexandra_W skrev:
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.

Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?

/Alexandra - lite nyfiken
Jag har ridit in många ponnyn och hästar genom åren, de flesta gångerna har jag haft en vanlig alround sadel, viktigast att den passa hästen, att den trivs i den, tycker jag....Min sista häst hade svår sadeltvång och var väldigt känslig på hur sadeln låg på hennes rygg, hittade en sadel tillslut som hon accepterade utan att slänga av mig och det var faktiskt en islandssadel, de ligger ju bra på många hästar....mvh Therese

poloplayer skrev:
Vi använder en billig Börjes-sadel vid longering, har en medium och en vid bom.
Sen när vi sitter upp använder vi en Felsbach Husar (köpt ca 1988) allround, passar bra till dom flesta, men är det nån häst som behöver väldigt vid bom använder vi en X-vid Barnsby Harlequin syntetsadel,allround.
Ibland verkar det som om det blivit nån hysteri i sadelutprovning, men för oss funkar dessa sadlar alldeles utmärkt och vi rider in 3-6 egna uppfödningar varje år. (arab, arabkorsningar, ridponny, halvblod)
:banana: :banana: :banana:
Jag har oxå ridit in mina hästar i några Börjessadlar och de har faktiskt legat väldigt bra och hästen har trivits i den, där har man en billig komplett sadel runt tusenlappen som funkar bra den första tiden..;)

Alexandra_W skrev:
Det finns ju många olika åsikter om vad för sadel man ska/inte ska rida/rida in unghästar i. En del hävdar att man absolut inte ska rida in i dressyrsadel, andra att man absolut inte ska rida in i flatback etc.

Vad använder ni och varför? Och så kuggfrågan - har ni utprovad sadel, eller är det 'en och samma inridningssadel' som brukar användas till unghästar?

/Alexandra - lite nyfiken

Jar har ridit in min pållehäsat barbacka, framförallt för att han litar så pass mycket på mig och då känns det bättre om det är jag som sitter direktpå honom istället för att det finns något läskigt emellan oss.

Inte förrän vi skulle börja med galopp köpte jag en bomlös för att sitta kvar vid eventuella båcksprång, men inte bockar min ängel inte! :D
Jag tänker nog inte köpa någon annan sadel för vi kommer förmodligen ändå inte att ägna oss åt hoppning på dom högre höjderna och till annat fungerar en bomlös utmärkt!

Jag har en gammal allroundsadel, Mustang, som är 18 tum och relativt platt. Fördelen är att man kan hänga i den i början och man får plats!! Dessutom lätt att komma i och ur.

Ligger bra på hästen också med en fårskinnspad under. Hamnar rätt och rör sig inte. Sen kostade den inte många kronor begagnad så skulle något hända så är det inte hela världen. För den skill är den inte dålig,

Sedan har jag ett stigläder runt halsen på hästen. Detta är bra om han skulle studsa iväg. Då undvikertman att dra honom i munnen. Bra som stöd även när man rider i fältsits och börjar trava om man inte har en superbalans :)

Byter till finsadlarna när han är skapligt säker

en dressyrsadelligger "tajtare" på hästen än en hopp/allround sadel och ska därför helst inte används vid inridning. De ligger alltså närmare skelettet än en allroundsadel gör.

Personligen sitter jag helst i en allround- eller hoppsadel (flatback eller ej spelar mindre roll) av den enkla anledningen att jag är mest följsam i en sån. Jag vill ju kunna hänga med om något skulle hända, plus att jag har lättare att stå i en stadig lätt sits i en sådan sadel.

Jag har först nu införskaffat mig en dressyrsadel och har svårt att tänka mig att jag skulle känna mig bekväm om min 17-åring började bocka i den (trots att det är en sadel som passar mig mycket bra - den första dressyrsadel jag känt mig någorlunda tillfreds med) utan skulle säkerligen tappa stigbyglarna och dunsa henne i ryggen. Och det är väl okej på en äldre häst, men ingenting jag vill utsätta en "bebis" för.

Viktfördelningen med en flat tror jag inte gör så stor skada, man rider ju så kort tid på den unga hästen och åtminstone jag står nog upp eller rider lätt mest, då nästan all skritt sker avsuttet utom de där första "styra - stanna - starta-övningarna" som brukar avklaras på en kafferast.

Hmm, inpassningen, nu har jag ju aldrig haft någon egen unghäst utan har jobbat med inridning av andras hästar. Vi har använt en så välpassande sadel som möjligt, hellre lite för vid med fårskinn under än en för smal sadel. Nu är det mestadels havlblod jag pysslat med och många tycks vara stöpta i samma form och därmed har det räckt att ha 4 olika sadlar med ett par olika bomvidder (en Stübben allround, en Piab allround, en Passier hopp, en Pessoa flat) till ett tiotal unghästar.
Min dåvarande arbetsgivare är väldigt rutinerad och såvitt jag kan bedömma gick alla hästar med rätt sadel.

Skulle jag ha en egen unghäst skulle jag nog ta hjälp av en sadelutprovare när det första skedet var över, dvs. när jag skulle börja rida hästen på riktigt. Fram tills dess anser jag mig kunna bedöma själv att en sadel ligger acceptabelt för "insittning".

WESTERNSADEL!

för mig är de de bästa tänkbara! den belastar hästen bra, menar vem vill ha en klassisk sadel på sig första gången-trycker ju rätt på ryggfileerna!

hehe nä men allvarligt, jag skulle säga att de funkar väl med allt men jag väljer western för bekvämlighetens skull, dessutom tycker jag inte man får samma obehagliga reaktion av sadelgjorden med den..(japp, jag har levande bevis)

men jag rider i klassisk åxå...de viktigaste är att sadeln passar hästen och att du sitter bra i den enligt mej=)

för mig är de de bästa tänkbara! den belastar hästen bra, menar vem vill ha en klassisk sadel på sig första gången-trycker ju rätt på ryggfileerna!

Var trycker en westernsadel då? :angel:

hehe nä men allvarligt, jag skulle säga att de funkar väl med allt men jag väljer western för bekvämlighetens skull, dessutom tycker jag inte man får samma obehagliga reaktion av sadelgjorden med den..(japp, jag har levande bevis)

Eh, förutsätter du att de SKA reagera för gjorden? Jag förutsätter att de INTE ska det. Alltså oavsett gjord/sadeltyp.

Tycker det är extremt viktigt med en väl tillpassad och tryckutjämnande sadel på en unghäst. Skulle därför aldrig lägga på en engelsk sadel! Håller på att rida in en häst just nu och då är det westernsadel som gäller. Skulle kunna tänka mig bomlöst också.

Jag förstår tankesättet och var inne på att börja med bomlöst med, fast jag vet inte riktigt om jag litar på min balans om/när en unghäst gör oförberedda luftsprång (man lär sig ju respektive hästs sätt att 'hatta', jag är t ex en hejare på att tämligen oberörd sitta kvar vid sidokast, nitar samt hundraåttiogradersvändningar, men jag är betydligt sämre på bockar, eftersom jag inte behövt sitta på bockande häst på så många år), och att hamna lite på sniskan i en bomlös kändes som det kunde bli en betydligt otrevligare upplevelse för unghästen än att jag hamnar mindre på sniskan i en bomsadel. Nu har jag ju inte provat så jag vet inte vad HÄSTEN skulle tycka (jag har bara varit på sniskan en gång och då sa hon inget alls). Men sen är det det där med att den bomlösa (min iaf) är så oförlåtande för viktförskjutningar, man får med sig sadeln på sned med med lite (o)tur och DÄR nånstans slog feg-genen till och jag valde flaten (eftersom damen iaf på marken accepterar bägge lika väl).

Rider nuvarande unghästen bettlöst (ridkapson) eller varvat med gummi/plastbett som jag tycker är mer "psykologiskt riktigt" än ett hårt och kallt metallbett :idea:. Hon är en känslig madame...[/QUOTE]

Druvan skrev:
Jo, men jag har kallstall och ligghall, och bettet hinner frysa innan du fått in det i munnen på häststackaren :o

Siliconbett har jag aldrig testat. Men jag gillar dom där vita plastbetten (som sägs smaka äpple fast dom inte gör det). Tycker det är sympatiska bett för unghästar :p

Värmluftspistol =) Jag har också kallstall, men värmer bettet (och händerna när det behövs) med varmluftspistol. På under 30 minuter är det jättetrevlig muntemperatur.

Happy Mouthbetten tycker jag ofta är för tjocka för unghästar, men annars håller jag med om att de brukar gilla dem.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Tora
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka