Vad har ni för vinerdäck på dragbilen?

Bellini

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad ha ni för vinterdäck på dragbilarna? Dubb/odubbat, märke/modell?

Kör ni framhjusdrivet/bakhjulsdrivet eller 4WD?

Har vår nya 4WD SUV på gång nu och har funderat över vad man ska ha för vinterdäck. Har kollat runt och hittat ett märke jag tycker verkar bra, vinner ofta tester osv (pratar om dubbat).
Men när juag ringde en däckverkstad och förklarade läget tyckte han att det var onödigt med dubbat på 4WD. Jag som dubbdäcksförespråkare utanför storstan känner mig tveksam...

Ni som kör 4WD har ni dubbat? Varför/varför inte?

(självklart ska det stå vinterdäck i rubriken =))

Sv: Vad har ni för vinerdäck på dragbilen?

Kommer inte ihåg märke/modell på rak arm, men jag har dubbat på en 4WD "vid behov" (XC70). Hade friktionsdäck förra året, och jag hade ju inga problem att ta mig fram. Däremot hade jag problem vid inbromsningar på is, så jag föredrar utan tvekan dubbat, även om det inte känns så roligt att köra dubbat på barmark (som det är nu för tillfället).

Har du dubbat på släpet förresten?

4wd, just nu har jag C-märkta åretruntdäck med rejält mönster, märket på just dem är Hankook, om ett par veckor kommer jag köpa dubbdäck av ngt ledande märke.

Varför jag har dubbat är att jag bor långt ute på landet och vägarna är rent ut sagt skitkassa, stora vägen är en lågprioväg enl. kommunen (plogas efter ca 1 dm snö har fallit, när det har slutat snöa, och sandas lite här och där vid behov, saltas ej).. Kurvig och backig väg. Och "uppfarten" är två kilometer kurvor och backar med 45 graders lutning.. :angel: Så därför..

Så måste ha dubb för att alls ta sig fram, ens med 4wd, om det blir isigt :D MED dubb går det jättefint precis över allt.

Dubbat på transporten med.

Senast ändrad av en moderator:

Har riktigt bra åretrunt däck. Framhjulsdriven peugeot 308. Fungerar utmärkt. Är det ren isgata ger vi oss inte iväg. Men i snö o slask är de suveräna.

Självklart dubbdäck på 4WDbil + transport! Har sladdat med transport en gång och det var inte kul!

Kör odubbat på alla 4W:arna. Har dubbdäck till en av bilarna och till hästsläpet, men eftersom det inte finns någon häst att köra känner jag inte riktigt behovet att skifta. Kommer det snö får möjligen en av bilarna dubbdäck. Packåsnan får snökedjor om det kommer snö, det är den som tjänstgör när det blir riktigt räligt.

På den tiden jag körde framhjulsdrivet var det alltid dubb på både släp och bil.

Som rubriken lyder, vad ha ni för vinterdäck på dragbilarna? Dubb/odubbat, märke/modell?
Kör ni framhjusdrivet/bakhjulsdrivet eller 4WD?
Framhjulsdrivet (Volvo) och Michelin X-Ice North.
Men när juag ringde en däckverkstad och förklarade läget tyckte han att det var onödigt med dubbat på 4WD. Jag som dubbdäcksförespråkare utanför storstan känner mig tveksam...
Det är tyvärr långt ifrån alla däckverkstäder som har någon djupare kunskap om däck. För framkomlighetens skull kan säkert en extra drivande axel kompensera för avsaknaden av dubb på isigt underlag... men en 4WD varken styr eller bromsar bättre än en 2WD. Därför är det underlaget som behöver styra däckvalet, oavsett om du har 2- eller 4WD. :)

Jag kör en 4WD Santa Fé och har dubbat!!

Men ja, jag tror att jag skulle skaffa odubbat om det var dags för nya däck. Det skär i mig varje höst när däcken ska på och där inte är någon snö!

Har dubbade Continental på min Audi quattro. Continental har en tendens att vinna de flesta däcktesterna oavsett om det är vinter- eller sommardäck, så jag kör (höhö ;) ) med garanterat bra däck.

Jag har dubbat på den nuvarande 4WD bilen och hade även det på den förra också :)

Tack för era svar!

Känns nog som att jag vill fortsätta köra dubbat. Sista kilometrarna ut till stallet är hemska ett par veckor varje vinter. Med nuvuarande bil har jag glatt fått gå sista biten trots dubbat men ej 4WD.

Transporten har dubbdäck.

Har snöat (;)) in mig på Nokian Hakkapelitta 5 eller 7 jag. Verkar som att de är ett av de bästa däcken enligt tester som jag läst. Lite dyra kanske men det känns det värt om man är lite extra säker ute på vägarna (om man nu kan vara säker där bland alla idioter... :o)

Ska kolla upp continental också :)

Gislaved, finns inte de längre? Har för mig det var bra däck en gång i tiden?

Köpte nya Hakka 7 till min 940 som jag drar med efter att min Discovery blev mosad av en lastbil. Kan säja att det var en jäkla skillnad när man fick på dom. :laugh:

Kör odubbat med 4W, men hade nog inte gjort det om jag haft en lättare bil än jag har idag.
Med Blazern jag har idag så är det bara att lägga i lågväxeln om jag inte skulle ta mig fram, och har inte märkt några direkta problem med inbromsningar eller svängar heller även om det varit halt ute :)

/Camilla

jag har nokian hakka 5 till min Suv. Grymma!
Hade odubbat innan men tja.. fyrhjulsdriften är kalas när man ska dra framåt men när
man bromsar har man bara fyra hjul oavsett driv och utan dubb är det halt!

kl
om man har dubbar på släpet måste man väl ha dubbar på bilen? eller är det tvärtom? :)

Jag har Gislaved Nordfrost 5 på min Volvo. Dubbade och helt grymt bra ! Superbra fäste. Lastade fullt med höbalar i transporten i en backe i vintras, backen var isbelagd men bilen knatade upp utan att spinna en enda gång!

Good Year ultra grip med dubb, bakhjusdriven BMW. Förra året hade vi odubbat men det var i halkigaste laget faktiskt. Men nu när vi kostade på oss flång nya dubbdäck, då lyser snöhelvetet med sin frånvaro :devil:

Nu har vi precis köpt ny dragbil (en 4WD Santa fe) och det enda jag vet om den är att det är dubbade vinterdäck till. (Har inte haft den så länge så jag har lagt märket på minnet)

Vi har också en Saab 9-5 som vi dragit med. Framhjulsdriven. Många säger att de är värdelösa som dragbilar, men i ärlighetens namn så har vi klarat oss riktigt bra. Man får dock tänka sig för var man parkerar, och den går givetvis inte att jämföra med en fyrhjulsdriven bil. Men oftast har vi tagit oss loss (utan större bekymmer) från platser där våra vänner stått med bakshjulsdriven bil och bara spunnit.
Jag skulle aldrig göra mig av med Saaben om den fick lov att dra vår transport fulllastad.
Där har vi i alla fall haft Hakkapelitta 7, dubbade.

Även transporten har dubbade däck.

Anledningen till dubbdäck är att jag även använder bilen att pendla med till och från jobbet vilket innebär en del plogade vägar med isbelagd yta.

Det är tyvärr långt ifrån alla däckverkstäder som har någon djupare kunskap om däck. För framkomlighetens skull kan säkert en extra drivande axel kompensera för avsaknaden av dubb på isigt underlag... men en 4WD varken styr eller bromsar bättre än en 2WD. Därför är det underlaget som behöver styra däckvalet, oavsett om du har 2- eller 4WD. :)

Protest!
Riktig 4WD styr visst bättre, men kan man inte köra bil hjälper ju inget drivsystem...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka