Vad har nu för täcke på era hästar?

Kiwifrukt

Trådstartare
Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken, utan mer om ni använder regntäcke, stalltäcke, tjockare täcken, you name it.

Jag har en ponny, fem år gammal, som har "normal" ponnypäls (det vill säga ganska tjock under oktober-april, men ändå inte någon grizzly), rids "normalt" för sin ålder, mycket ute i skogen, har lång utevistelse, kommer med största sannolikhet inte klippas i alla fall under vintern 15/16 och bor i landsändarna där vintern innehåller mycket regn och framför allt blåst, men sällan någon direkt snö och kyla.

De första åren hade hon inget täcke alls, men eftersom det var meningen att hon skulle gå på lösdrift vintern som treåring köptes ett tunt, ofodrat regntäcke in. Sen blev det av olika skäl inte så, och hon "ärvde" dessutom ett annat liknande regntäcke och ett tjockare termotäcke av min andra häst när den gick bort, detta har hon klarat sig på sen. Nu har dock alla täckena fullständigt slaktats under vintern (vissa av slitage, vissa av henne själv och vissa av andra hästar), och kvar i hennes garderob finns ett fleecetäcke och ett regntäcke som "bara" är trasigt i "svansflärpen" och alltså går att använda som reserv. Hon har inget direkt behov av täcke inne, stallet är ganska varmt och hon har som sagt päls att skydda sig med, men funderar ändå lite på att köpa ett att ha under regntäcket istället för ett termo? Hur ser era hästars täckesgarderober ut?
 
Min häst hatar täcken så försöker hålla han naken så gott det går. Vår täckesgarderob består just nu av två 80g fodrade regntäcken (varav ett är trasigt men lagat med silvertejp... som reserv i nödfall), ett ofodrat regntäcke och sen ett flugtäcke han kommer få på sig snart. Regntäckena används i värsta regnskurarna då hans päls tidigare inte hållit tätt vid nederbörd utan han blir blöt intill huden (och börjar frysa). Nu är det såpass varmt så jag tror i alla fall inte att han behöver regntäcke nu på sommaren. Flugtäcke var vi tvungna att skaffa eftersom han har väldigt känslig hud och vill inte spraya hur mycket gifter på honom som helst.

I vinter använde han bara sina 80g regntäcken och sen i värsta snöstormen hade han ett 200g. Han var naken så länge kylan var som kallast -10 utan nederbörd. Som sagt fick han en rätt så dålig vinterpäls ändå, annars hade jag gärna haft han naken året runt. Inne hade han aldrig täcke. Vi har ett 300g täcke som aldrig blev använt då det var på tok för tjockt.

Nästa år vet jag inte hur vi gör då han nu står på lösdrift. Jag håller tummarna att han sätter en bättre päls i år. :up:
 
Nu är ju min dam frusen av sig, vilket gör att min garderob blir lite mer omfattande..
Dessa används lika mycket under hela säsongen, i olika kombinationer har jag perfekt täcke för alla väderlekar.
- Ofodrat regntäcke
- Fleecefodrat regntäcke
- 200gr vintertäcke
- 400gr vintertäcke med halvhals
- 400gr stalltäcke
- 100gr liner
- fleeetäcke
 
5-årig nordis som rids normalt mot lätt. Helklipps vintertid och går på lösdrift.

Hon har två vintertäcken på 150-200 g och ett ofodrat regntäcke för utebruk och ett fleecetäcke och två ulltäcken om hon svettats. Har ett helt ofodrat varselskrittäcke för ridning.
 
Har ett halvblod som i vinter varit lite tunn och haft lite dålig päls över ryggen. Halvklippt. Jag är täckesfantast och tycker därför att man behöver ha ett täcke för alla temperaturer och väder. Så i våran garderob finns
Ofodrade regntäcken
50g regntäcke
100g regntäcke
200g övergångstäcke
350g vintertäcke (med avtagbar hals)
Vi står i varmstall så jag har ett 100g stalltäcke som används när det är som kallast. Och ett 300g men användes inte alls i vintras.
Sen även fleecetäcken och ulltäcke.
 
Min häst har EXTREM päls :eek: Den är jättetjock och jättetät (men inte så lång), så pållehästen helklipps för att kunna ridas över huvud taget på vintern. Totalt ofrusen häst dessutom, om inte jag la mig i skulle hästen säkert glatt gå ut naken och helklippt i många minusgrader och snöstorm... Men där sätter jag stopp ;)

Går vintertid ute ca 8.30-17.00 eller något, inte jättelänge alltså, i en rasthage modell större med några träd (men inte så det är någon skyddande skog). Stallet håller runt 5-10 grader varmt när det är hästar inne.

Jag har följande täcken:
Ofodrat regntäcke
Fleecefodrat regntäcke
Några olika tunnare (100-200 gram) vintertäcken, med vanlig hals och med halvhals
Två varmare (300-350 gram) vintertäcken

Använder i stort sett bara det fleecefodrade regntäcket och två av de tunnare vintertäckena, varav ett har halvhals (bättre vid envis nederbörd). De vintertäckena använder jag när det är kallt, typ när det börjar närma sig tvåsiffriga minusgrader.
Jag tror att jag använde ett av de riktigt tjocka vintertäckena två dagar i vintras, då var det runt -20 som varmast på dagen. Det hade ju säkert gått lika bra med ett tunnare stalltäcke under vanliga vintertäcket också.
På tal om stalltäcken, så har jag några fleece- och ulltäcken för det bara.

Förra hästen är en fryslort, därav den omfattande garderoben... :D
 
Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid.

Jag har en ponny, fem år gammal, som har "normal" ponnypäls (det vill säga ganska tjock under oktober-april, men ändå inte någon grizzly), rids "normalt" för sin ålder, mycket ute i skogen, har lång utevistelse, kommer med största sannolikhet inte klippas i alla fall under vintern 15/16 och bor i landsändarna där vintern innehåller mycket regn och framför allt blåst, men sällan någon direkt snö och kyla.

De första åren hade hon inget täcke alls, men eftersom det var meningen att hon skulle gå på lösdrift vintern som treåring köptes ett tunt, ofodrat regntäcke in. Sen blev det av olika skäl inte så, och hon "ärvde" dessutom ett annat liknande regntäcke och ett tjockare termotäcke av min andra häst när den gick bort, detta har hon klarat sig på sen. Nu har dock alla täckena fullständigt slaktats under vintern (vissa av slitage, vissa av henne själv och vissa av andra hästar), och kvar i hennes garderob finns ett fleecetäcke och ett regntäcke som "bara" är trasigt i "svansflärpen" och alltså går att använda som reserv. Hon har inget direkt behov av täcke inne, stallet är ganska varmt och hon har som sagt päls att skydda sig med, men funderar ändå lite på att köpa ett att ha under regntäcket istället för ett termo? Hur ser era hästars täckesgarderober ut?



min går på lösdrift just nu å har inga täcken alls. Hon rakas hals bog å snett under magen. Skulle hon va assvettig en dag efter ett pass får hon gå ut med ett fleecefodrat regntäcke. Hände 1 gång förra året så inte så ofta med andra ord de är mer för täcke hon har sommartid när bromsarna kommer som värst. Dock har jag säkert 30 täcken från då hon stod installad
 
Helklippt islandshäst på lösdrift, inte frusen alls:
Ett svett/funktionstäcke
Ett ylletäcke

Två ofodrade regntäcken
Ett 100g
Ett 200g
Två 300g

De två förstnämnda används knappt alls. Skulle vilja ha ett bra fleecefodrat, hade ett som användes massor - men som fick pensioneras nu under våren. Har tyvärr inte hittat ngt bra.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 572
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 743
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp