Bukefalos 28 år!

vad har veterinärer för ansvar?

Milosari

Trådstartare
jag har råkat ut för en situation som jag tycker är väldigt besvärlig och som inte löste sig som jag förväntat mig.

en bekants hund är 12 år gammal och har så länge jag känt den (ca 1 år) haft mycket svårt att röra sig. gången är paddlande och knackig och hunden kan inte springa. för ett par månader sedan hände något med bakkärran och den bar helt enkelt inte. hunden kunde endast gå korta sträckor, sedan satte den sig eller försökte släpa sig fram med frambenen. vet kontaktades inte. detta har blivit bättre, men hunden går inte längre på promenader (alltså inte ens kortisar på 10 min).

någon månad senare började hunden blöda näsblod. hunden låg inlagd men de lyckades inte ta reda på vad det var. troligtvis tumör eller slag mot nosen. hunden har blött till och från fram t o m idag.

förra veckan hände något med ögat. det såg hemskt irriterat ut och efter ett par dagar hade tredje ögonlocket helt täckt ögat, som dessutom sjunkit in i skallen. idag var de hos vet och troligtvis rör det sig om en tumör som i sin tillväxtfas orsakat näsblodet, och som nu trycker på en nerv till ögat.

saken var biff trodde jag. hunden skulle naturligtvis avlivas. men döm min förvåning när vet sagt till ägaren att "jag skulle inte avlivat. "h*n är ju pigg och glad" :eek: ". och med dessa ord misstänker jag att hunden får ligga och självdö, eller åtminstone bli bra mycket sämre innan det är dags för avlivning.

"får" veterinärer öht släppa iväg hundar i det skicket? i lagen står det att "djur ska skyddas mot onödigt lidande", men var går då gränsen om detta inte räknas som onödigt lidande? får man verkligen som veterinär råda djurägare att behålla djur som lider, och vars prognos är extremt dålig?
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

jag har råkat ut för en situation som jag tycker är väldigt besvärlig och som inte löste sig som jag förväntat mig.

en bekants hund är 12 år gammal och har så länge jag känt den (ca 1 år) haft mycket svårt att röra sig. gången är paddlande och knackig och hunden kan inte springa. för ett par månader sedan hände något med bakkärran och den bar helt enkelt inte. hunden kunde endast gå korta sträckor, sedan satte den sig eller försökte släpa sig fram med frambenen. vet kontaktades inte. detta har blivit bättre, men hunden går inte längre på promenader (alltså inte ens kortisar på 10 min).

någon månad senare började hunden blöda näsblod. hunden låg inlagd men de lyckades inte ta reda på vad det var. troligtvis tumör eller slag mot nosen. hunden har blött till och från fram t o m idag.

förra veckan hände något med ögat. det såg hemskt irriterat ut och efter ett par dagar hade tredje ögonlocket helt täckt ögat, som dessutom sjunkit in i skallen. idag var de hos vet och troligtvis rör det sig om en tumör som i sin tillväxtfas orsakat näsblodet, och som nu trycker på en nerv till ögat.

saken var biff trodde jag. hunden skulle naturligtvis avlivas. men döm min förvåning när vet sagt till ägaren att "jag skulle inte avlivat. "h*n är ju pigg och glad" :eek: ". och med dessa ord misstänker jag att hunden får ligga och självdö, eller åtminstone bli bra mycket sämre innan det är dags för avlivning.

"får" veterinärer öht släppa iväg hundar i det skicket? i lagen står det att "djur ska skyddas mot onödigt lidande", men var går då gränsen om detta inte räknas som onödigt lidande? får man verkligen som veterinär råda djurägare att behålla djur som lider, och vars prognos är extremt dålig?

jag vet inte så mycket om hundar...
men hästar kan du ju avliva när du vill även en friskhäst...

så jag tycker att om man vill avliva sin hund så ska man få göra det... och denna hunde mår ju inte bra...

släppte vet. iväg hunden?
i så fall så skulle jag åka till något annat ställe och avliva hunden...
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt, men ägaren kommer inte avliva sin hund efter det här beskedet. ägaren tror fortfarande att hunden kommer bli bra.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt, men ägaren kommer inte avliva sin hund efter det här beskedet. ägaren tror fortfarande att hunden kommer bli bra.

:eek: tror h*n...

vad är det för hundras...

12år är väl rätt så mycket på en hund...
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

det är en stor blandras. jag tror att ägaren är väldigt hemmablind och inte ser hur dennes hund lider. jag har försökt komma med antydningar till att det kanske är dags, men när vet nu säger raka motsatsen vet jag inte om jag vågar säga min mening utan att skada vår relation.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

det är en stor blandras. jag tror att ägaren är väldigt hemmablind och inte ser hur dennes hund lider. jag har försökt komma med antydningar till att det kanske är dags, men när vet nu säger raka motsatsen vet jag inte om jag vågar säga min mening utan att skada vår relation.

ja det är en svår sitts...

och det är nog svårare att få ägaren att gå till en annan vet.

kan du inte ringa någon annan vet.motagning och höra med dom om dina frågor...

ser hunden ut att vara pigg och glad...
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Det kan ju också vara så att veterinären här ser sin chans att få in lite mer pengar... tyvärr funkar det så i vissa fall. Att behandla och "rehabilitera" en sådan här hund kostar förstås massor med pengar och slutar ändå med att hunden får avlivas. Jag har tyvärr inget bra råd att komma med än att försöka tala förstånd med hundägaren i fråga.
För den som undrar, så nej - jag har inget större förtroende för veterinärer.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Det kan ju också vara så att veterinären här ser sin chans att få in lite mer pengar... tyvärr funkar det så i vissa fall. Att behandla och "rehabilitera" en sådan här hund kostar förstås massor med pengar och slutar ändå med att hunden får avlivas. Jag har tyvärr inget bra råd att komma med än att försöka tala förstånd med hundägaren i fråga.
För den som undrar, så nej - jag har inget större förtroende för veterinärer.


Precis min tanke. Har också fått känslan att vissa veterinären fungerar så.

Cilla: Det är för jävligt att veterinären sa så där anser jag. Som du säger så bryter den mot djurskyddslagen. Det finns gränser för hur mycket ett djur ska ha ont innan det blir friskt.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

en kort fråga bara - vems version har du fått höra? men tanke på hur du beskriver din vän/bekant som "hemmablind" så börjar iaf jag fundera i banorna om hon verkligen har förstått vad veterinären egentligen har sagt. Min erfarenhet är att det är väldigt vanligt att kommunikationen mellan veterinär och djurägare brister, och ofta hör djurägaren vad denne "vill" höra, speciellt om veterinären inte är fast beslutsam och/eller övertydlig, när man har med vissa typer av människor att göra. Just kommunikation djurägare-veterinär är nästan det allra svåraste man har att göra med i yrket...
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

verkar inte vara mycket annat än att avliva ju ... Och jag tror inte att det skadar relationen mellan er om du säger det.. för även om man är hemmablind så torde man ju fatta att hunden lider?
Och som nån sa med pengar, säg det till vännen att det kan röra sig om dt.. eller nått..
Hoppas det går bra och att hunden får somna in...

//Jess
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Jag skriver som någon annan ( sol ? ) finns det någon liten jäklans chans att du kan få iväg dom till en annan vet?
 
Senast ändrad:
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

svarar flera

jag tror det blir väldigt svårt att få iväg dem till en annan vet. jag har tjatat ganska länge om att de borde komma iväg och kommit med flera tips på billiga veterinärer (hunden är inte försäkrad). ägaren var nog ganska inställd på att det var dags, h*n har funderat på om det var lämpligt att vänta tills familjen var samlad osv.

det är möjligt att ägaren har missförstått veterinären. men enligt ägaren sa vet "JAG skulle inte avlivat". säger vet så så är det väl klart att ägaren inte vill avliva.

jag ska försöka luska ut vilket vet/klinik det var. de har ju varit inne en gång tidigare, för näsblodet, och jag är faktiskt inte så säker på att det är samma vet! om det stämmer får man lätt intrycket av att det är okej att en gammal hund lider lite.

sedan får ni tänka på att jag inte är en vet och inte har den kunskapen att bedöma ett djurs hälsa. jag utgår bara från mig själv, när jag skulle valt att avliva. hunden har under det året varit långt över den gränsen (att den inte kan röra sig relativt fritt). det är framför allt det, att den inte kan gå på promenader, som gör att jag tror att den lider. hur det står till med den förmodade tumören, och hur mycket smärta den orsakar har jag ingen aning om.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Låter ju fullkomligt vansinnigt. Djurplågeri i mina ögon.
Hoppas att det löser sig och ägaren tillslut inser att hunden far illa.
Lycka till!
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Veterinären är skyldig att ingripa vid vanvård av djur. Sen är det ju ibland subjektiv huruvida ett djur lider eller ej. Men som du beskriver det här fallet är det ju glasklart tycker jag. Som någon annan skrev så ore det bästa att be någon annan veterinär kolla på hunden.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Tror du att du kan få iväg ägare och hund till en annan veterinär? Om du anser att veterinären har betett sig felaktigt kan du anmäla till Veterinära Ansvarsnämnden.

mär min morfar gick bort så tog min mamma hand om hans hund... han fick lyx mat/liv det sista...

leverpastej skiva på morgonen+foder... innan om man gav hunden en smörgås bit så åt han upp den men när han kom hem till mamma så åt han bara pålägget...

men när det var dags att låta han gå vidare så var det de hemskaste mamma har gjort... hon ttycker att vet gjorde fel och anmälde... dom hörde men vet och sen hände inget mer...

är det någon här som har avlivat en hund och i så fall ska hunden skrika när den får tredja sprutan... den gjorde Bamse... R.I.P.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

Avlivade min älskade Foxy i höstas pga sjukdom. Några dagar före hade vi varit på utredning o tagit blodprov o det var inget problem alls. Hon var så lugn i sig själv att vi valde att inte ge någon lugnande spruta först. Hon fick bara 2.

När hon såg vet. med sprutan satte hon sig ner o höll upp tassen själv. (trodde det var blodprov igen) Efter den första säckade hon ihop o den andra märkte hon aldrig.. det gick så lugnt o fint till.

Eftersom hon avskydde koppel hade vi inget på henne när vi gick in utan hon gick själv. Vi fick verkligen anstränga oss att verka som vanligt.. låtsades att det var ett rutinbesök. Allt för att underlätta för henne. Jag tror att vi lyckades lura henne.. det var jätte jobbigt att inte gråta. Men gissa om vi grät när allt var över?! Vår veterinär är helt underbar!!!
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

är det någon här som har avlivat en hund och i så fall ska hunden skrika när den får tredja sprutan... den gjorde Bamse... R.I.P.

Det ska ju inte hända. Hunden ska ha fått så pass med lugnande att den inte märker av något.
 
Sv: vad har veterinärer för ansvar?

är det någon här som har avlivat en hund och i så fall ska hunden skrika när den får tredja sprutan... den gjorde Bamse... R.I.P.

*host* Det är precis därför jag inte låter vilken klåpare till veterinär som helst komma i närheten av mina djur...

Har en vän som går veterinärutbildningen och hon har klasskamrater som inte hade en aning om ex. var hasen sitter på ett djur... Som om jag skulle betala dyra pengar för deras råd!
Häromdagen fick jag berätta för en annan vet. hur HBG djursjukhus hade behandlat min häst för en relativt enkel åkomma och han sa "jag lyssnar gärna och lär". Jo, det är ju jättebra, men tänk om han lyssnar och lär på allt folk påstår...

Cilla, ta reda på vilken vet. det är och försök få hunden till en annan vet. Jag hade blåljugit om att jag hade hört hemska saker om kliniken och på så sätt fått iväg dem till en annan.

//E
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 206
Senast: Görel
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 561
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 489
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
1 982
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp