Hjälp, vems ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kattas

Trådstartare
Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad. Pappas väninna kommer oväntat upp på sin häst. Vi pratar utomhus, hunden endast fokus på mig då hon är totalt ointresserad utav hästen. När väninnan ska rida hem så står min hund i gräset och tittar på mig , detta vet jag då följande scen återuppspelas i mitt huvud gång på gång. Plötsligt lyfter stoet sitt framben och STAMPAR på min hund - skrikandes av smärta ligger hon under hoven på en 600 kg häst. Ryttaren försöker styra undan hästen, och min lilla hund märker när hon reser sig att hon har våldsamt ont. Hästen står en meter bort, och min lilla hund vinglar förvirrat just åt det hållet då hästen ÄNNU en gång lyfter benet och stampar. Följande timmar är horribla. Mot närmsta djursjukhus och jag tror hela bilresan att min hund ska dö i mitt knä av inre skador. Efter röntgen och smärtlindring visar det sig att hon har ett par frakturer (ett fullkomligt mirakel), men risken för blödning var stor under följande timmar. Då vi omhändertog hunden när hon var 10 så gick det inte att försäkra henne, och därför skulle en natt för min vovve i trygga händer sluta på 14 000 kronor. Pengar vi inte har ens om vi försökt låna av familj. Vi fick med tårar i ögonen ta hem henne med smärtlindring och be för hennes liv. Det kostade oavsett 8000 kronor - och vi fick böna&be kliniken om någon form utav avbetalning då vi nu lever på min sambos lärlingslön då jag har fått ta ett avbrott i studierna pga längre sjukskrivning...
Jag vet att hästen som så brutalt orsakade min hund detta är försäkrad. Om vi inte hade befunnit oss på hemmaplan där min hund alltid är lös, eller om min hund på något sätt provocerat hästen, så hade jag inte skrivit detta. Men hon var helt oskyldig, och jag har inte vågat fråga hästägaren om hon VISSTE att hennes häst avskydde hundar så till den milda grad.
Men min fråga: kan vi få hästägare att bekosta de 8000? Om min hund hade avlidit under natten pga inre blödning eller organkollaps till följd av att vi tog hem henne, då vet jag inte vad jag hade gjort. Världens gladaste lilla hund som älskar alla människor och alla djur - även om hon är ointresserad av vissa djur som te x hästar, kor, katter så skulle hon ALDRIG bete sig elakt/morra/jaga eller liknande. Därför svider det så innerligt att just hon blev utsatt för en så brutal handling som nu orsakat henne sådant lidande, och vi vet fortfarande inte hur och om hennes frakturer kommer att läka. Även om hon är värd de 8000 så att vi fick veta vad det var, så känns det inte ok att hästägaren inte erbjöd sig att stå för iallafall en liten del utav den kostnaden. Hon erbjöd sig att "låna" oss 2000.
Så tacksam för svar om någon vet vad vad lagen säger!
Mvh Karin Titer
 
Nej. Du har som hundägare strikt ägaransvar, hästägare har inget sådant ansvar utan de har tvärtom inget ansvar. Möjligtvis om hästägaren anses ha varit grovt oaktsam men det har den inte i detta fall. Du hade hunden lös, varför lät du den stå framför en häst? Om du hade haft hunden kopplad hade du kunnat styra bort hunden från hästen.
 
Nej. Du har som hundägare strikt ägaransvar, hästägare har inget sådant ansvar utan de har tvärtom inget ansvar. Möjligtvis om hästägaren anses ha varit grovt oaktsam men det har den inte i detta fall. Du hade hunden lös, varför lät du den stå framför en häst? Om du hade haft hunden kopplad hade du kunnat styra bort hunden från hästen.

För att vi var på hemmaplan, som jag skrev. Min hund stod helt stilla på gräset varav hästen gör som den gör - den blev inte rädd för min hund. Hur fan kan lagen vara sådan, när en häst som står stilla och blir biten av en hund oavsett koppel får betala både skador och skadestånd?
Också som jag nämnde: om vi hade varit på besök hos någon så hade jag självklart kopplat min hund oavsett lydnad. Men vi var hemma, och hon är aldrig kopplad där då hon aldrig skulle göra något mot ett annat djur eller mot människa. Hon är gammal och ser illa, och utifrån min erfarenhet av hästar så var detta ett väldigt konstigt utfall av hästen - vilket säger att den någon gång har blivit uppretad av hund och ägaren därmed visste om detta då hon själv har en liten hund. Hon borde väl ha upplyst om att koppla hunden med vetskapen om hästens irritation på hundar? Jag tycker att det du skriver är väldigt hårt när vi nästan förlorade vår helt oskyldiga hund för några dagar sedan, så byt din ton eller svara inte mer tack.
 
@kattas Men om hunden är gammal och ser dåligt - varför i hela friden lät du henne vara så nära hästen!? Hästar är stora och kan bli rädda närsomhelst, du måste ju ha koll på hunden och ha den på säkert avstånd!

Dessutom, givetvis kan inte lagen ta hänsyn till om hästen hade nåt form av uppsåt :confused:. Det är ett djur liksom.

Nej, du kan inte lägga detta på hästägaren. Varken juridiskt eller moraliskt.
 
För att vi var på hemmaplan, som jag skrev. Min hund stod helt stilla på gräset varav hästen gör som den gör - den blev inte rädd för min hund. Hur fan kan lagen vara sådan, när en häst som står stilla och blir biten av en hund oavsett koppel får betala både skador och skadestånd?
Också som jag nämnde: om vi hade varit på besök hos någon så hade jag självklart kopplat min hund oavsett lydnad. Men vi var hemma, och hon är aldrig kopplad där då hon aldrig skulle göra något mot ett annat djur eller mot människa. Hon är gammal och ser illa, och utifrån min erfarenhet av hästar så var detta ett väldigt konstigt utfall av hästen - vilket säger att den någon gång har blivit uppretad av hund och ägaren därmed visste om detta då hon själv har en liten hund. Hon borde väl ha upplyst om att koppla hunden med vetskapen om hästens irritation på hundar? Jag tycker att det du skriver är väldigt hårt när vi nästan förlorade vår helt oskyldiga hund för några dagar sedan, så byt din ton eller svara inte mer tack.

Du ville veta vad lagen säger och jag svarade. Lagen är inte sentimental. Vill du inte ha ett tydligt svar ska du inte fråga efter vad lagen säger utan skriva att du istället är ute efter sympatier.
 
Ett så pass mycket mindre djur som dessutom inte är van vid hästar och ser dåligt får man som ägare passa noga.
Det är inte helt ovanligt att hästar försöker stampa på små djur. Och de gör det inte med uppsåt utan för att de går i försvar mot något de finner obehagligt.
Fö kan ett flyktdjur bli rädd och råka trampa på din hund/springa ner den. Så är man inte helt säker att situationen kommer funka bör man ju alltid safe:a.

Jättehemskt för din hunds skull! Men du ska nog vara glad att den öht överlevde.
Hoppas hunden kryar på sig snabbt!
 
Det är, hur hårt det än kan låta i den situationen som är, ditt ansvar. Nu vet jag inte, du kanske inte är hästkunnig alls och visste inte att hästar kan röra sig utan tillåtelse men jag skulle aldrig låta min hund stå vid en häst så som du beskriver lika lite som jag skulle låta min hund stå bakom/framför ett fordon som någon sitter i. Olyckor händer och när de sker så sker det så snabbt. Hästen behöver inte alls ha någon negativ erfarenhet av hundar, sådant kan hända ändå.
Hundar ska hållas på behörigt avstånd från hästar. De ska inte tillåtas vara så nära som din var och inte lösa. Vill man rida med hund kräver det träning. Både av häst och av hund så att hunden vet var hen ska hålla sig för att minimera risken för olyckor.

Jag hoppas att din hund återhämtar sig :heart
 
En olycka händer så lätt, kanske speciellt när man håller på med levande djur. Tyvärr är det så att man som hundägare själv är ansvarig över hunden i ett sånt här läge, även hemma på gården. Du skulle ha sett till att hunden höll sig på behörigt avstånd från hästen, det spelar ju ingen roll hur snäll hunden är, hästar kan reagera jättesnabbt. Detta gäller för mig alltid, oavsett om hästar/hundar är vana vid varandra eller inte. Det går så fort när hästar reagerar och det är en ganska lätt sak att förebygga just en sånhär olycka, håll hunden borta från hästen.

Jag har alltid hundarna med i stallet och även på ridturer och promenader med hästen. Men det är alltid med stor försiktighet och respekt för hästarna även fast jag känner dom väl. Ibland reagerar dom oförutsett och en hund får inte vara ivägen då, oavsett om det är min häst eller någon annans.

Jag hoppas din hund bättrar på sig snabbt och att ni inte stöter på fler hästar.
 
För hundar har man strikt ansvar, dvs man ansvarar för allt hunden kan orsaka oavsett om det funnits uppsåt eller oaktsamhet från ägarens sida eller ej.

För hästar har man INTE strikt ansvar, dvs för att man juridiskt skall kunna hållas ansvarig för något som en häst gör, så krävs att man som ägare antingen haft uppsåt eller varit oaktsam. Så verkar det inte vara i det här fallet, så det känns inte troligt att det går att kräva hästägaren på pengar för veterinärräkningen.
 
Supertråkigt det som hände din hund. Lagen är inte mycket att göra åt, men vad säger hästägaren? Jag hade nog själv hjälpt till ekonomiskt om det hade varit min häst.
Hoppas också din hund repar sig.

Sen tycker jag det är märkligt att man inte som ryttare kan avstyra en häst som gör så två gånger.
 
Sen tycker jag det är märkligt att man inte som ryttare kan avstyra en häst som gör så två gånger.
Vi vet ju inte särskilt mycket om vad som faktiskt skett. Kanske stampade hästen på hunden, kanske råkade den trampa på den.

Det jag tycker är mest otroligt är att en liten hund faktiskt överlever att bli stampad två gånger av en häst.
 
En förfärlig händelse, och jag hoppas att din hund klarar sig. Som hundägare ska man ha klart för sig att hästar dödar fler hundar än vargar och vildsvin tillsammans varje år.
 
Fy vilket trauma för dig.

Har du pratat med ryttaren? I vissa hästförsäkringar så ingår det en olycksförsäkring som täcker kommande skador och andra människor. Vet inte om det täcker då man har strikt hundägaransvar men man kan ju alltid fråga.

Hoppas din lilla hund kryar på sig snabbt!
 
En förfärlig händelse, och jag hoppas att din hund klarar sig. Som hundägare ska man ha klart för sig att hästar dödar fler hundar än vargar och vildsvin tillsammans varje år.

Ja usch ja, Jaktlaget håller hårt i sina hundar här. Min häst är inte nådig när det kommer till lösa hundar. Sitter jag på eller står bredvid hästen gör hon inte en fluga för när men kommer det in en hund i hagen så är hon ute efter dem. Våra egna hundar aktar sig noga för hagarna om hon är i närheten.
 
Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad. Pappas väninna kommer oväntat upp på sin häst. Vi pratar utomhus, hunden endast fokus på mig då hon är totalt ointresserad utav hästen. När väninnan ska rida hem så står min hund i gräset och tittar på mig , detta vet jag då följande scen återuppspelas i mitt huvud gång på gång. Plötsligt lyfter stoet sitt framben och STAMPAR på min hund - skrikandes av smärta ligger hon under hoven på en 600 kg häst. Ryttaren försöker styra undan hästen, och min lilla hund märker när hon reser sig att hon har våldsamt ont. Hästen står en meter bort, och min lilla hund vinglar förvirrat just åt det hållet då hästen ÄNNU en gång lyfter benet och stampar. Följande timmar är horribla. Mot närmsta djursjukhus och jag tror hela bilresan att min hund ska dö i mitt knä av inre skador. Efter röntgen och smärtlindring visar det sig att hon har ett par frakturer (ett fullkomligt mirakel), men risken för blödning var stor under följande timmar. Då vi omhändertog hunden när hon var 10 så gick det inte att försäkra henne, och därför skulle en natt för min vovve i trygga händer sluta på 14 000 kronor. Pengar vi inte har ens om vi försökt låna av familj. Vi fick med tårar i ögonen ta hem henne med smärtlindring och be för hennes liv. Det kostade oavsett 8000 kronor - och vi fick böna&be kliniken om någon form utav avbetalning då vi nu lever på min sambos lärlingslön då jag har fått ta ett avbrott i studierna pga längre sjukskrivning...
Jag vet att hästen som så brutalt orsakade min hund detta är försäkrad. Om vi inte hade befunnit oss på hemmaplan där min hund alltid är lös, eller om min hund på något sätt provocerat hästen, så hade jag inte skrivit detta. Men hon var helt oskyldig, och jag har inte vågat fråga hästägaren om hon VISSTE att hennes häst avskydde hundar så till den milda grad.
Men min fråga: kan vi få hästägare att bekosta de 8000? Om min hund hade avlidit under natten pga inre blödning eller organkollaps till följd av att vi tog hem henne, då vet jag inte vad jag hade gjort. Världens gladaste lilla hund som älskar alla människor och alla djur - även om hon är ointresserad av vissa djur som te x hästar, kor, katter så skulle hon ALDRIG bete sig elakt/morra/jaga eller liknande. Därför svider det så innerligt att just hon blev utsatt för en så brutal handling som nu orsakat henne sådant lidande, och vi vet fortfarande inte hur och om hennes frakturer kommer att läka. Även om hon är värd de 8000 så att vi fick veta vad det var, så känns det inte ok att hästägaren inte erbjöd sig att stå för iallafall en liten del utav den kostnaden. Hon erbjöd sig att "låna" oss 2000.
Så tacksam för svar om någon vet vad vad lagen säger!
Mvh Karin Titer
Vad fruktansvärt, oavsett vad lagen säger så bör hästägare ha moralen att hjälpa till när dens häst orsakar sådant. Det är ju en annan sak tycker jag om hästen blir rädd och hoppar till och därför trampar på hunden men en sån attack, det tycker jag ägaren till hästen borde vara med att betala för. Ägaren var ju med liksom, hade det skett i hagen eller liknande så är det ju inte så mycket att göra men inte okej under hantering, så näe dålig stil av den hästägaren. Bättre koll på hästen måste finnas, dom ska inte attackera och bete sig så under hanteringen.
 
Jag tycker nog det kan verka lite oaktsamt att som hundägare låta en hund vara lös när man har en häst i närheten, jag är betydligt mer rädd om mina hundar än så. Även om det är stora hundar så kan en hundirriterad häst (vilket alla hästar kan bli) ställa till med skada och dödsfall.

Hundägare har strikt ansvar som tidigare nämnts.
 
Fy vilket trauma för dig.

Har du pratat med ryttaren? I vissa hästförsäkringar så ingår det en olycksförsäkring som täcker kommande skador och andra människor. Vet inte om det täcker då man har strikt hundägaransvar men man kan ju alltid fråga.

Hoppas din lilla hund kryar på sig snabbt!

Jag har svårt att se att ett försäkringsbolag skulle gå med på det när strikt hundägaransvar gäller.

Jag lägger till att det är för att det ju inte är försäkringstagaren själv som bestämmer när försäkringen ska betalas ut, utan det är försäkringsbolaget som gör det. Med den nuvarande lagstiftningen saknas möjlighet att gå emot hundägaransvaret.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 843
Senast: mysboll
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp