Vad heter hundar?

De hanar jag ägt genom åren har haft följande namn:
Bengtsson (Ben-Pooh i stamtavlan)
Nocky (Knock On Wood i stamtavlan)
Öhman (stamtavlenamnet hade ingenting med hans tilltalsnamn att göra)
Albus (Professor D i stamtavlan, där D står för Dumbledore)

Jag har alltid valt tilltalsnamn efter vad jag känner för och vad som passar för hunden. För många år sedan åkte jag för att hämta hem en tikvalp som jag bestämt mig för att kalla för Gertrud, men på vägen hem så insåg jag att det var en Gerda jag hämtat, så det blev hennes tilltalsnamn.
I flera fall har jag valt namn från böcker och filmer jag gillar. Albus är ju naturligtvis från Harry Potter-böckerna och jag har även haft en Hedvig. Jag är även en stor Marvel-fantast och har därför en Peggy (Peggy Carter från Captain America).
 
Alltså nej, jag tycker inte man behöver dra ut på nåt alls. Går ju liksom att ropa korta namn också. :)
Ja, jo. I princip, men jag tror många känner att det behövs att dra ut eller göra melodiskt på ett eller annat sätt för att det ska upplevas som att man ropar. Man ger någon sorts bärighet till ljudet, medan Kurt (iaf för mig) enbart blir en volymökning med ett kort u.
Känner att jag spinner in mig i en allt för komplicerad fråga om vad som karakteriserar ett ropande och hur det definieras (språkligt? funktionellt?) :o

Utvikning: Det finns en inneboende preferens för tvåstaviga namn i svenskan. (hänger ihop bl.a med hur ordbildning och kombinationer av språkljud fungerar, länge sedan jag läste om detta så kan inte ge detaljer)
I mycket stor utsträckning skapas smeknamn på så vis att enstaviga namn förlängs och tre+staviga namn förkortas: Lars>Lasse, Nils>Nisse, Jonatan>Jonte Alexander>Alex
Kanske finns ett samband där?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 179
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 600
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp