Bukefalos 28 år!

Vad hitta på m dåligt underlag? Tips på övn?

finapina

Trådstartare
Nu har ridbanan frusit på, lite snö ovanpå. Är stenhård. Vad ska man hitta på o aktivera hästen med? Ridvägarna är lika dåliga o i skogen är det supermkt snö...Några bra skrittövningar som är stärkande??? Behöver nya ideer.
 
Sv: Vad hitta på m dåligt underlag? Tips på övn?

Pulsa i djupsnö är väldigt bra. Själv har jag dock inte så bra koll på hur det ser ut under snön här där jag har hästen nu, så jag fick hålla mig till grusvägarna. Som ju är ishala. Men på sina ställen gick det bra att trava riktigt samlat och fint så jag jobbade med det. Ställde om och bytte sida vartefter vägen var ridbar. Några steg i öppna och så rakställa. Sen jobbade vi med halt från skritt på röstkommando.

Man kan hitta på en del. Skritt som gångart är väldigt underskattad och man kan jobba väldigt mycket utan att ta ett enda steg i trav eller galopp. Att rida på rakspår med samling och balans i skritt en längre sträcka kan vara nog så koncentrationskrävande.
 
Sv: Vad hitta på m dåligt underlag? Tips på övn?

Bästa idén är väl att flytta hästen till en vettig anläggning när det är så här. Går inte det så vet jag inte vad du skall göra, mer än att skritta på plogade vägar tills det har töat eller är mindre snö. Att rida i tung (om den nu är tung och inte bara ett fluff) djupsnö skall man INTE göra. Det är en enorm risk att hästen skadar senor/ligament. Beroende på var i landet man bor så är det helt olika typer av snö som vi har. Här, där jag bor, så skulle man aldrig kunna rida i någon djupsnö för det är alldeles för packat och tungt. I Norrland däremot brukar man ha kallsnö som är en helt annan typ av snö. Har det inte blåst och packat ihop sig kan det vara fint att rida i om det är max ett par dm. Ibland kan även vi ha sån snö, men det är inte ofta. Ett riktmärke att gå efter är om snön yr i ett moln runt benen på hästarna och att de kan röra sig normalt, kontra om hästen plumsar fram och nästan måste skutta för att ta sig fram. Det sistnämnda skall man absolut inte rida i. Sen måste man ju veta vad som finns under snön också innan man rider i det. Det kan vara blankis eller hålor och rötter, inte kul om hästen trampar snett för att man inte visste vad som fanns under.
 
Sv: Vad hitta på m dåligt underlag? Tips på övn?

Håller med, snön är sällan ett bra underlag tyvärr. :( Antigen är det för lite, för mkt, för halt, för tungt eller skarsnö...

Här är det helt för j*kligt nu, töat, snöat, regnat och fryst om varann så det är blankis absolut överallt, det går inte ens att skritta på vägen med 4 broddat! Ridbanan är plogad men även där finns is under och vi bara halkar. Provat på fälten där det är snö men där är det så hård skara att vi inte lyckas bryta upp den ordentligt trots att vi skrittat fram och tillbaks många ggr. Vågar inte lasta och köra till ridhus för att träna heller eftersom det som sagt är blåis på alla vägar. :crazy: Så kvar blir att skritta rakt fram i snön med väl skyddade hästben, jättekul...

Är så sjukt trött på dessa skitvintrar! Hoppas verkligen isen regnar bort nu när det skall komma 40 mm fram tills nyår...
 
Sv: Vad hitta på m dåligt underlag? Tips på övn?

men om man sexbroddar varje hov då och har vassare brodd? :) Jag tycker is sviktar ganska bra, men har det regnat på den så kanske den har blivit för hård för högre farter...
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 459
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 144
Senast: hundtant
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp