Vad i hela friden gör vi?! Del LX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhh blir galen på släpvagnsvikter :arghh:
Så här står det på nya bilen:
Tjänstevikt: 1500 kg
Totalvikt: 1900 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1400 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 500 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3295 kg

och hästtransporten:
Tjänstevikt: 700 kg
Max lastvikt: 1000 kg
Totalvikt: 1700 kg

Enligt släpvagnskalkylatorn så får jag inte köra men min häst väger nog inte ens 500 kg så egentligen borde det väl gå? Vi kommer ju inte över sammanlagda bruttovikt 3295 kg, och vi kommer inte över maxvikt på bromsat släp på 1400 kg.

Är jag dum i huvudet eller är det ok eftersom jag inte maxlastar släpet? :confused:

Åhh blir galen på släpvagnsvikter :arghh:
Så här står det på nya bilen:
Tjänstevikt: 1500 kg
Totalvikt: 1900 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1400 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 500 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3295 kg

och hästtransporten:
Tjänstevikt: 700 kg
Max lastvikt: 1000 kg
Totalvikt: 1700 kg

Enligt släpvagnskalkylatorn så får jag inte köra men min häst väger nog inte ens 500 kg så egentligen borde det väl gå? Vi kommer ju inte över sammanlagda bruttovikt 3295 kg, och vi kommer inte över maxvikt på bromsat släp på 1400 kg.

Är jag dum i huvudet eller är det ok eftersom jag inte maxlastar släpet? :confused:
Beror väl på vilket körkort du har?

Nu har jag varit in till stan och beställt fem glasrutor till de trasiga uthusfönstren. Så kan uthusgaveln kan återfå sitt fina fönster. Och det andra fönstret i uthuset också kan få glas. :up:

Var in på HM och kollade också Man kan lägga i vilka kläder som helst i deras insamling. Prima. Då ska jag lämna in den där säcken jag har i bakluckan imorgon när jag ska hämta glasen.

Och inte blev jag trött eller yr av utflykten heller. :D
Tjohoo

Såklart :banghead: Vanligt B-körkort.
aha.

Nej du får inte köra transporten en endaste meter. Eftersom släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.

Di får inte ens koppla ett tomt släp bakom bilen utan risk för att de tar ditt körkort.

Fixa körkortet så är det nog inga bekymmer. Bilen får dra 1400. Släpet väger 700. Då får du - teoretiskt - lasta 700 kg innan det blir olagligt.

@tanten Ja, fixa körkortet men det görs inte på en handvändning. Dessutom är en ny bil beställd (som jag får köra med) och levereras om 6 månader.
Min fina fina dragbil där jag fick köra helt lagligt rasade i söndags och nu är det panik.

Jaja, får väl ha den till att lastträna med hemma på gården och låna bil om vi måste åka någonstans.

Det ska han ju vara glad för ,så kanske han äntligen kan återgå till ett normalt levene.
Jo men han vill inte ens tänka på möjligheten att påsen blir kvar längre, om de ska öppna upp igen för att sy ihop inifrån så har han tagit ett par veckor tillbaka i läkningsprocessen och då skjuts nästa operation framåt.

Jo men han vill inte ens tänka på möjligheten att påsen blir kvar längre, om de ska öppna upp igen för att sy ihop inifrån så har han tagit ett par veckor tillbaka i läkningsprocessen och då skjuts nästa operation framåt.
Fast jag tror det räknas som vilket sår som helst, 10 dagar sen stygntagning.

Fast jag tror det räknas som vilket sår som helst, 10 dagar sen stygntagning.
Frågan är hur mycket de behöver öppna upp för att komma åt att sy ihop... ;) Som det ser ut nu så har det gått 7 veckor sen operation och det är fortfarande ett öppet hål. Att det är bra att de vill fixa det är självklart, men han deppar över att inse att det i sig innebär att det kommer att ta ännu längre tid innan han blir bra igen.

Frågan är hur mycket de behöver öppna upp för att komma åt att sy ihop... ;) Som det ser ut nu så har det gått 7 veckor sen operation och det är fortfarande ett öppet hål. Att det är bra att de vill fixa det är självklart, men han deppar över att inse att det i sig innebär att det kommer att ta ännu längre tid innan han blir bra igen.
Fast om skiten inte har läkt på 7 veckor så kanske det tar 7 v till eller värre.
Men jag förstår honom,hade det varit jag så hade jag gråtit blod,gnällt,hatat och högljutt krävt ett återställande asap.
Ja jag är en usel patient :o

Nu har jag varit in till stan och beställt fem glasrutor till de trasiga uthusfönstren. Så kan uthusgaveln kan återfå sitt fina fönster. Och det andra fönstret i uthuset också kan få glas. :up:

Var in på HM och kollade också Man kan lägga i vilka kläder som helst i deras insamling. Prima. Då ska jag lämna in den där säcken jag har i bakluckan imorgon när jag ska hämta glasen.

Och inte blev jag trött eller yr av utflykten heller. :D
Tjohoo
Visstja. Jag var in på Willys och handlade också.
En sådan utflykt förra veckan hade däckat mig.
Uppenbarligen händer det saker med måendet. :banana:

@athena_arabians - jag kanske dyker upp redan på eftermiddagen på lördag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av... 10 11 12
Svar
228
· Visningar
19 086
Senast: mumin
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 522
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 220
Senast: Twihard
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 968
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m