http://www.svtplay.se/video/5117206...en-frys-moraliska-dilemman-sasong-1-avsnitt-1
Tittar på Stephen Fry.
Tittar på Stephen Fry.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jösses,vad är det för original språk?Ibland får min faktasökningar på internet lite oväntade resultat. Som nu till exempel. Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha läst den här dikten. Det är nog bara @CillaW som kan läsa originalet men det finns en översättning längre ner på sidan.
Dikten är skriven 1943 men borde vara lika aktuell idag.
הלשון השוֶדית – נתן אלתרמן / The Swedish Tongue – Nathan Alterman
Jösses,vad är det för original språk?
Ibland får min faktasökningar på internet lite oväntade resultat. Som nu till exempel. Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha läst den här dikten. Det är nog bara @CillaW som kan läsa originalet men det finns en översättning längre ner på sidan.
Shiiit, gick ner till stallet strax innan kl 11 och kom in nu!
Trodde inte det skulle ta sååå lång tid.
Tänkte väl på sin höjd 1-2 timmar, det jag misstänker är boven i dramat är broddningen... fy fasen rent ut sagt. Bakhovarna är inge kul att brodda, hästen är snäll men det blir jobbigt att hålla hov och verktyg/broddar som inte vill som jag vill osv. Slutade med att jag provad att lägga hoven på en pall, å när jag broddade av fick dom vila på stallgolvet.
Tror jag ska prova modell stallgolvet nästa gång när jag ska brodda, skönt både för mig och hästen.![]()
Enormt vacker dikt
Jag måste ju medge att jag blir lite nyfiken vilken googlingskedja som ledde till den
Har själv fastnat på Wikipedia många gånger och hamnat i ett helt annat område än det jag startade med...![]()
Spärrskaft?Spärrskaft is the shit när man broddar av och broddar på!
Fast om du stoppar vadd eller öronproppar i hålen så slipper du rengöra dom.Spärrskaft?
Nja, det jobbiga är att rengöra hålen, gängorna och sen få dit brodden så den börjar ta i dom första gängorna och sitter rakt, sen går resten superenkelt.![]()
Vadd har vi provat, så jobbigt att få ur sen, då tycker jag det är enklare med leran. Såg det finns något som heter broddhålsplugg, har funderat lite på det dock, eller om man kan ha blindbrodd, som sen byts till riktiga när man ska rida ut.Fast om du stoppar vadd eller öronproppar i hålen så slipper du rengöra dom.
Tryckluft is the shit!Spärrskaft?
Nja, det jobbiga är att rengöra hålen,
Här blir det våfflor med grädde och hjortronsylt idag. Jag tog ju upp en påse djupfryst "tredjedags-råmjölk" som inte duger till kalvdans ur frysen i förrgår och med sådan mjölk blir våfflorna bara så,,,,,,Beställde precis hämtmat. Äta bör man liksom ...
Förvisso brydde hon sig inte när kompressorn stod i stallet och plötsligt började brumma, men vetetusan om jag vill brodda med hjälp av tryckluft.Tryckluft is the shit!![]()
Ibland får min faktasökningar på internet lite oväntade resultat. Som nu till exempel. Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha läst den här dikten. Det är nog bara @CillaW som kan läsa originalet men det finns en översättning längre ner på sidan.
שנה טובה ומתוקה
![]()