Vad i hela friden gör vi? (Del XII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
God fortsättning!!

Nu har vi varit på promenad hela familjen och kollat isen på sjön, imorgon blir det att gå ner med fika och skridskor om vädret tillåter :up:

Inte för att vi är bakis idag, men det känns ändå i kroppen att det var nyårsfirande :angel: så em/kvällen får fortsätta att gå i chillandets tecken... :p

Ibland får min faktasökningar på internet lite oväntade resultat. Som nu till exempel. Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha läst den här dikten. Det är nog bara @CillaW som kan läsa originalet men det finns en översättning längre ner på sidan.
Dikten är skriven 1943 men borde vara lika aktuell idag.

הלשון השוֶדית – נתן אלתרמן / The Swedish Tongue – Nathan Alterman

Enormt vacker dikt :heart

Jag måste ju medge att jag blir lite nyfiken vilken googlingskedja som ledde till den :D

Har själv fastnat på Wikipedia många gånger och hamnat i ett helt annat område än det jag startade med... :cautious:

Shiiit, gick ner till stallet strax innan kl 11 och kom in nu! :eek:
Trodde inte det skulle ta sååå lång tid.
Tänkte väl på sin höjd 1-2 timmar, det jag misstänker är boven i dramat är broddningen... fy fasen rent ut sagt. Bakhovarna är inge kul att brodda, hästen är snäll men det blir jobbigt att hålla hov och verktyg/broddar som inte vill som jag vill osv. Slutade med att jag provad att lägga hoven på en pall, å när jag broddade av fick dom vila på stallgolvet.
Tror jag ska prova modell stallgolvet nästa gång när jag ska brodda, skönt både för mig och hästen. :up:

Spärrskaft is the shit när man broddar av och broddar på!

Enormt vacker dikt :heart

Jag måste ju medge att jag blir lite nyfiken vilken googlingskedja som ledde till den :D

Har själv fastnat på Wikipedia många gånger och hamnat i ett helt annat område än det jag startade med... :cautious:

Jag började läsa om Sveriges och Tysklands relation under andra världskriget och efter att ha plöjt genom några sidor så hamnade jag på ett forum där man tog upp att Sverige inte bara var pinsamt tyskvänliga utan genom sin neutralitet även hade möjlighet att utgöra en fristad för judar. Någon nämnde dikten och på den vägen är det.

Fast om du stoppar vadd eller öronproppar i hålen så slipper du rengöra dom.
Vadd har vi provat, så jobbigt att få ur sen, då tycker jag det är enklare med leran. Såg det finns något som heter broddhålsplugg, har funderat lite på det dock, eller om man kan ha blindbrodd, som sen byts till riktiga när man ska rida ut.

Ibland får min faktasökningar på internet lite oväntade resultat. Som nu till exempel. Jag sitter med tårar i ögonen efter att ha läst den här dikten. Det är nog bara @CillaW som kan läsa originalet men det finns en översättning längre ner på sidan.
Dikten är skriven 1943 men borde vara lika aktuell idag.

הלשון השוֶדית – נתן אלתרמן / The Swedish Tongue – Nathan Alterman

Men det går inte fort...
Önskar att det fortfarande vore sant.

Shana tova.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
69 138
Senast: Mineur
·
Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är... 2
Svar
21
· Visningar
1 311
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
54
· Visningar
1 637
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 124
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka