Vad i hela friden gör vi del XL

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Klara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 019
  • Visningar Visningar 57 664
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor på en mindre gård, själv. På sommaren hägnar jag in det mesta av tomten och låter hästarna gå där och beta. Behövs det skottas ordentligt pratar jag med någon av grannarna som kommer med traktorn och kör av framför huset och stallplan för en hundring, klart värt det! Vad gäller vinterdäcken har jag haft de fyra till släpet hemma jämt men har nu bestämt mig för att de också ska få bo på verkstan. Jag har en del problem med kroppen och väljer mina strider.
Det jag kan leja bort för några hundralappar lejs bort så att jag får tid och ork till annat.
Det var billig snöröjning .När jag röjer tar jag betalt från jag åker från verkstaden tills jag är hemma om det gäller en annars får dom dela på framkörningen jag tar 950+ m i timman men det är väl lite skillnad om jag röjer med min egna traktor då kan det bli sådana priser beroende på vem det är !

Ursäkta om jag verkar korkad, men varför byter man inte däck själv på bilen om man inte har något funktionshinder som förhindrar? Jag har svårt att tro att det är så många som har funktionshinder att de inte kan byta själva, men ändå svämmas däckfirmorna över av folk när vintern slår till och så får folk inte bytt till vinterdäck för de måste vänta.

Jag har bytt själv i alla år. Det tar max en timme om man är själv. Att lämna in skulle kosta mig mera i både tid och pengar. (Däcken förvaras hemma och ska alltså transporteras till verkstan vilket kostar tid.)

När jag jobbade innan så pendlade jag och var beronde av bil pga dåliga förbindelser och även då lejde jag bort däckbyte.

Jag parkerade bilden utanför däckverkstan slängde in nycklarna och sa att jag hämtar den om 9 timmar och gick mina 100 meter till jobbet.

Otroligt smidigt och värt varenda krona.

Jag har inte bytt däck själv på 7-8 år nu.

Det var billig snöröjning .När jag röjer tar jag betalt från jag åker från verkstaden tills jag är hemma om det gäller en annars får dom dela på framkörningen jag tar 950+ m i timman men det är väl lite skillnad om jag röjer med min egna traktor då kan det bli sådana priser beroende på vem det är !

Ja det brukar vara skillnad om man drar av grannens väg när man ändå är ute och kör.

Det är någon av de närmsta två grannarna som tar det åt mig. Jag har behövt det två gånger sen jag flyttade ner 2012 ;)

Jag tänker "äng" :angel: Och låter ponnyerna putsa så mycket som är praktiskt möjligt.

Jag älskar att bo här men älskar även lägenhet just för att slippa allt bök. Men min sambo kan man inte ha i lägenhet.

Det går inte ha ha mig heller i lägenhet. Jag skulle förmodligen få totalt frispel till slut utan mark att odla på och en massa jobbiga grannar, bara för att nämna något.

Jag har ju haft lite funderingar på att skaffa alpackor så de kan ju klippa gräset åt mig. Visst har jag ju åkern de kan gå på men ska jag ha dem i trädgårdsdelen så får jag hägna in allt som ska vara kvar. Gräsmattan är ju bara utfyllnad mellan allt jag vill ha. Kaniner betar ju också men de kommer inte hinna mumsa i sig hela gräsmattan. I så fall får jag skaffa en himla massa.

Det går inte ha ha mig heller i lägenhet. Jag skulle förmodligen få totalt frispel till slut utan mark att odla på och en massa jobbiga grannar, bara för att nämna något.

Jag har ju haft lite funderingar på att skaffa alpackor så de kan ju klippa gräset åt mig. Visst har jag ju åkern de kan gå på men ska jag ha dem i trädgårdsdelen så får jag hägna in allt som ska vara kvar. Gräsmattan är ju bara utfyllnad mellan allt jag vill ha. Kaniner betar ju också men de kommer inte hinna mumsa i sig hela gräsmattan. I så fall får jag skaffa en himla massa.

Köp en av varje så löser kaninerna befolkningen själva :angel:

Har precis varit ute i 1 1/2 timme med hundarna. Det var jättefint, de kunde springa lösa massor och som tur var tog jag med kameran. Nu sitter jag hos min mor med qournlasagne och känner mig åtminstone lugn, även om det är svårt att vara på bra humör. Herregud vad jag är glad åt att ha hundarna ibland. Jag behövde verkligen den där promenaden men hade aldrig tagit den utan dem.

Har precis pratat med ett gammalt x i telefon han låg på sjukhuset med brutet ben och hade tråkigt.
Stackarn :crazy:
Sjukhusperioden är ju den lindriga perioden vid benbrott. Det "roliga" kommer sen när man är hemma med gips i 3-4 månader och inte kan göra ett jota.

/Been there, done that, got the t-shirt.

Sjukhusperioden är ju den lindriga perioden vid benbrott. Det "roliga" kommer sen när man är hemma med gips i 3-4 månader och inte kan göra ett jota.

/Been there, done that, got the t-shirt.

Jag vet men jag var så vänlig och struntade i att upplysa om det, då han har 2 småbarn hemma och en intensiv vardag att rodda runt med allt vad det innebär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 138
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 808
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Rida hästen i form + lat häst