Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag dricker kaffe, ska snart ta en cigg för att sedan hugga tag i disk. En maskin tvätt är redan igång, kanske får en hel del gjort idag? Får skriva en lista.

Funderar på att stiga upp och äta frukost. Börjar känna av att min kropp närmar sig utmattning igen. Eller så är jag på väg att bli sjuk. Vaknade inatt av att det gjorde ont i vader, armar och rygg. Som om jag gjort något riktigt ansträngande. Bara det att jag tog det väldigt lugnt igår. Inga bra signaler. För jag har verkligen inte tid med någon sjukfrånvaro den här veckan.

Vi ska ut och såga och kapa om en stund :up: Igår sågade jag nämligen ner två björkar, ganska tunna men höga. Måste säga att jag är imponerad av mig själv som lyckades få dem att landa på rätt ställe. Var lite orolig att bl a plommonträd skulle råka illa ut. Precisionssågning, min nya specialitet :D

Ja är lite tufft nu, sonen var redan underviktig dessutom så har tagit hårt.
Men nu har jag inte praktik längre så kan vara hemma och vabba igen
Jag antar att du redan har gett honom "snälla magbakterier" Det var våran räddning med yngsta som har lite känslig mage, då i tablettform inte bara proviva. Men det är jobbigt när de inte blir friska och får tillbaka lite ork och energi på riktigt, vi hade många såna perioder när yngsta gick på förskolan, ibland kändes det som om han var mer sjuk än frisk.. :(

Oj, är det så många språk i bara Afrika? :eek: Riktigt så många hade jag inte gissat på, kanske mer i stil med hur många länder det finns där. :o
I Indien finns det 200 officiella språk... ;) Man glömmer lätt att vi egentligen är lite udda i Norden som dels är så få och dels har en gemensam språkhistoria, nåja kanske inte Finland då, men den har tillsammans med svenskan skapar ett gemensamt språk i Tornedalen.

Jag antar att du redan har gett honom "snälla magbakterier" Det var våran räddning med yngsta som har lite känslig mage, då i tablettform inte bara proviva. Men det är jobbigt när de inte blir friska och får tillbaka lite ork och energi på riktigt, vi hade många såna perioder när yngsta gick på förskolan, ibland kändes det som om han var mer sjuk än frisk.. :(
Han tar inte tabletter alls och vägrar flytande med. I vanliga fall går det att få i honom proviva blåbärssoppa men nu får han inte behålla vatten så får vänta ett tag med det.
Så jäkla enveten unge, tyvärr kommer det från mig så kan inte klaga.

Vi har haft tur ändå fram tills nu, inga epidemier på dagis och han har hållt sig frisk förutom några konstiga sjukdomar utan förklaring.
Men nu när jag har haft praktik och absolut INTE kan vara hemma har han varit sjuk i omgångar och vi därimellan. Så typiskt

I Indien finns det 200 officiella språk... ;) Man glömmer lätt att vi egentligen är lite udda i Norden som dels är så få och dels har en gemensam språkhistoria, nåja kanske inte Finland då, men den har tillsammans med svenskan skapar ett gemensamt språk i Tornedalen.
Jo, det ligger säkert något i det, om jag inte missminner mig från när jag var i Kina har Kina två sorters Kinesiska, madarin och äsch nu kommer jag inte på den andra, och så finns en tredje i Hong Kong, de sa att de förstår ändå varandra trots att det är olika språk. Så antar att det kanske är lite liknande Svenska, Norska och Danska typ. Det är väldigt fascinerande med språk dock. :)

Han tar inte tabletter alls och vägrar flytande med. I vanliga fall går det att få i honom proviva blåbärssoppa men nu får han inte behålla vatten så får vänta ett tag med det.
Så jäkla enveten unge, tyvärr kommer det från mig så kan inte klaga.

Vi har haft tur ändå fram tills nu, inga epidemier på dagis och han har hållt sig frisk förutom några konstiga sjukdomar utan förklaring.
Men nu när jag har haft praktik och absolut INTE kan vara hemma har han varit sjuk i omgångar och vi därimellan. Så typiskt
Stackars er båda! Hoppas ni kryar på er snart :heart

Jo, det ligger säkert något i det, om jag inte missminner mig från när jag var i Kina har Kina två sorters Kinesiska, madarin och äsch nu kommer jag inte på den andra, och så finns en tredje i Hong Kong, de sa att de förstår ändå varandra trots att det är olika språk. Så antar att det kanske är lite liknande Svenska, Norska och Danska typ. Det är väldigt fascinerande med språk dock. :)
Det finns fler än så:
Kinesiska dialekter
  • Nordkinesiska (mandarin) talas i de norra och västra delarna av Kina proper.* Mandarin är den klart största språkgruppen (70 %). Den mandarin som talas i huvudstaden Beijing utgör också grunden för den officiella dialekten (rikskinesiska).
  • Shanghainesiska talas i området kring Shanghai (7,5 %).
  • Kantonesiska talas i Guangdong (Kanton), Hongkong och Macao (4,5 %).
  • Fujianesiska talas i Fujianprovinsen och på Taiwan (3,7 %).
  • Hakka talas i gränsområdet kring Guangdong, Hunan och Fujian (3,5 %).
  • Jin talas i den norra provinsen Shanxi (3,5 %).
  • Hunanesiska talas i Hunanprovinsen (3,5 %).
  • Gan talas i Jiangxiprovinsen (2 %).
  • Hui talas i Anhuiprovinsen (0,3 %).
  • Pinghua talas i den autonoma regionen Guangxi (0,2 %).
Det finns också flera minoritetsspråk i Kina.

* ”Kina proper” är det Kina som bebos av hankinesser. Det är alltså den östra delen av landet exklusive minoritetsområden som Xinjiang, Tibet och Inre Mongoliet.
Från Kinas.se

Även i Sverige har vi fler språk, som benämns minoritetsspråk https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minoritetsspråk_i_Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 046
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 301
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 927
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka