Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns fler än så:
Kinesiska dialekter
  • Nordkinesiska (mandarin) talas i de norra och västra delarna av Kina proper.* Mandarin är den klart största språkgruppen (70 %). Den mandarin som talas i huvudstaden Beijing utgör också grunden för den officiella dialekten (rikskinesiska).
  • Shanghainesiska talas i området kring Shanghai (7,5 %).
  • Kantonesiska talas i Guangdong (Kanton), Hongkong och Macao (4,5 %).
  • Fujianesiska talas i Fujianprovinsen och på Taiwan (3,7 %).
  • Hakka talas i gränsområdet kring Guangdong, Hunan och Fujian (3,5 %).
  • Jin talas i den norra provinsen Shanxi (3,5 %).
  • Hunanesiska talas i Hunanprovinsen (3,5 %).
  • Gan talas i Jiangxiprovinsen (2 %).
  • Hui talas i Anhuiprovinsen (0,3 %).
  • Pinghua talas i den autonoma regionen Guangxi (0,2 %).
Det finns också flera minoritetsspråk i Kina.

* ”Kina proper” är det Kina som bebos av hankinesser. Det är alltså den östra delen av landet exklusive minoritetsområden som Xinjiang, Tibet och Inre Mongoliet.
Från Kinas.se

Även i Sverige har vi fler språk, som benämns minoritetsspråk https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minoritetsspråk_i_Sverige
Fast dialekter och språk tycker jag är lite skillnad, i så fall har ju vi minst lika många språk i Svenskan tack vare alla dialekter i de olika landskapen.

Jag ligger fortfarande i sängen, har ont i halsen och känner mig allmänt kass så tycker lite synd om mig själv.

Såg en liten vessla, tror jag det var, när vi var ute nyss. Nu tar jag med telefonen ut så jag förhoppningsvis kan ta en bild. Om den är kvar.

När man ser bara huvudet från sidan ser det ut som en skallerorm :angel:

Jag har lärt mig dricka kaffe :D:D:D
Visserligen med både mjölk och tjugo kilo socker, men det är typ kaffe? :angel:

Behövdes bara fyra timmar sömn och tentastress så gick det.

Tänk om jag håller på att bli vuxen? :cry:

Han tar inte tabletter alls och vägrar flytande med. I vanliga fall går det att få i honom proviva blåbärssoppa men nu får han inte behålla vatten så får vänta ett tag med det.
Så jäkla enveten unge, tyvärr kommer det från mig så kan inte klaga.

Vi har haft tur ändå fram tills nu, inga epidemier på dagis och han har hållt sig frisk förutom några konstiga sjukdomar utan förklaring.
Men nu när jag har haft praktik och absolut INTE kan vara hemma har han varit sjuk i omgångar och vi därimellan. Så typiskt
Inte ens vatten får han behålla?! :eek:
Stackars barn och stackars er :( Men det börjar kännas allvarligt, jag menar behöver han inte snart dropp för att få vätska i sig? Jag vet inte hur länge han har varit såhär sjuk och jag är definitivt inte utbildad, men spontant undrar jag om det inte börjar bli dags för sjukhus snart? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 034
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 287
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 926
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31