Har lärt mig att alla människor man möter i livet finns där av en anledning, vissa av dem får man för sina synder...Why what?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har lärt mig att alla människor man möter i livet finns där av en anledning, vissa av dem får man för sina synder...Why what?
Jo, det är väl så.. tyvärr ibland...Har lärt mig att alla människor man möter i livet finns där av en anledning, vissa av dem får man för sina synder...![]()
Fast dialekter och språk tycker jag är lite skillnad, i så fall har ju vi minst lika många språk i Svenskan tack vare alla dialekter i de olika landskapen.Det finns fler än så:
Kinesiska dialekter
Det finns också flera minoritetsspråk i Kina.
- Nordkinesiska (mandarin) talas i de norra och västra delarna av Kina proper.* Mandarin är den klart största språkgruppen (70 %). Den mandarin som talas i huvudstaden Beijing utgör också grunden för den officiella dialekten (rikskinesiska).
- Shanghainesiska talas i området kring Shanghai (7,5 %).
- Kantonesiska talas i Guangdong (Kanton), Hongkong och Macao (4,5 %).
- Fujianesiska talas i Fujianprovinsen och på Taiwan (3,7 %).
- Hakka talas i gränsområdet kring Guangdong, Hunan och Fujian (3,5 %).
- Jin talas i den norra provinsen Shanxi (3,5 %).
- Hunanesiska talas i Hunanprovinsen (3,5 %).
- Gan talas i Jiangxiprovinsen (2 %).
- Hui talas i Anhuiprovinsen (0,3 %).
- Pinghua talas i den autonoma regionen Guangxi (0,2 %).
* ”Kina proper” är det Kina som bebos av hankinesser. Det är alltså den östra delen av landet exklusive minoritetsområden som Xinjiang, Tibet och Inre Mongoliet.
Från Kinas.se
Även i Sverige har vi fler språk, som benämns minoritetsspråk https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minoritetsspråk_i_Sverige
Jaa, verkligen på gott och ont i vissa lägenJo, det är väl så.. tyvärr ibland...
Även i Sverige har vi fler språk, som benämns minoritetsspråk https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Minoritetsspråk_i_Sverige
Definitivt, själv får vi se vad som händer.Jaa, verkligen på gott och ont i vissa lägen![]()
@frktornblomKan man fa en link till det?
Swahili heter det. Talas av över 150 miljoner människor i världen.Jösses ! Jag råkade slå på mello och där är en vuxen människa i sparkdräkt som sjunger på blaha blaha språk (eller ev afrikanska)![]()
Inte ens vatten får han behålla?!Han tar inte tabletter alls och vägrar flytande med. I vanliga fall går det att få i honom proviva blåbärssoppa men nu får han inte behålla vatten så får vänta ett tag med det.
Så jäkla enveten unge, tyvärr kommer det från mig så kan inte klaga.
Vi har haft tur ändå fram tills nu, inga epidemier på dagis och han har hållt sig frisk förutom några konstiga sjukdomar utan förklaring.
Men nu när jag har haft praktik och absolut INTE kan vara hemma har han varit sjuk i omgångar och vi därimellan. Så typiskt
Jag hinner inte med![]()
Jag var på fest igår med 200 personer.
Tränade igår innan och var igång från 6 på morgonen till 5 imorse. Jag har dansat så mkt så jag tror jag nästan har träningsvärk![]()