Vad i hela friden gör vi? Del XVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och då får man förstå att saker och ting inte alltid blir exakt som man vill. På precis samma vis som jag måste acceptera att saker och ting inte alltid blir som jag vill.
Exempelvis så går jag en utbildning nu. Den är 20 veckor lång och ledighet under den tiden beviljas inte om det inte är extrema skäl. Det innebär bland annat att jag missar en hett efterlängtad skidsemester med min dotter och mina föräldrar. Sånt är livet. Man kan inte alltid bestämma exakt hur tillvaron ska se ut.

Tråkigt att du missade en skidsemester med din familj. Men det kan du ta igen genom att åka till dom och äta middag eller fika så ni hinner träffas och umgås.

Oj, verkligen inte att leka med. :(
Jag fick borrelia förra hösten. Då påverkades balans och koncentrationsförmåga och min vänstra sida blev "tung".

Lyckligtvis försvann symptomen och sedan dess har jag mått bra. Det var en ganska läskig känsla, och då är det endast en sommarbris av hur du kan ha det!

Kraaaam

Åh fy! Är du fullt återhämtad efter borrelian nu? Du har inga symptom kvar alls?

Nu har jag haft det lugnt ganska länge, för mig är tröttheten värst. Jag måste planera allt långt i förväg för att det ska vara hållbart.

Tråkigt att du missade en skidsemester med din familj. Men det kan du ta igen genom att åka till dom och äta middag eller fika så ni hinner träffas och umgås.

Nja. Det är lite för långt bort för att äta middag eller fika. Det finns en anledning till att jag besökt mitt föräldrahem två gånger på nästan fyra år. (Fem nätter julen -15 och två nätter sommaren -14. Dessförinnan en natt sommaren -13.)
Dessutom var det specifikt skidsemestern som var grejen.

Självklart, men det går kanske inte att planera så långt i förväg som du i det här fallet gjort. Vilket ju visar sig nu.

Vi fick inte besked om semester förrän i maj när jag var anställd och det var ju lite frustrerande. Och vi fick i princip aldrig önskemålen utan veckor förlagda. Alltså gick det inte att boka något innan besked.

Det jäkliga är att jag fått besked om att ingen arbetsträning kommer att påbörjas föränn tidigast i augusti. Det var därför jag planerade in resan upp så pass tidigt detta år.

Som tur är så har jag bara resan upp bokad pga att jag inte visste exakt när dom tänkt "sparka" ut mig.

Ja, jag är en vetgirig person, är det något konstigt med det? :confused:

Jag har nog skrivit till dig någon gång innan om det här, och menar inte att vara otrevlig men det verkar många gånger som att du funderar över saker som rör människor sätt att agera som är ganska "självklara" för de flesta. Saker som man kanske inte funderar över för att man är "vetgirig" eftersom att det ofta är en del av en slags grundläggande förståelse av sin omgivning, och inte något mysterium.

Jag har nog skrivit till dig någon gång innan om det här, och menar inte att vara otrevlig men det verkar många gånger som att du funderar över saker som rör människor sätt att agera som är ganska "självklara" för de flesta. Saker som man kanske inte funderar över för att man är "vetgirig" eftersom att det ofta är en del av en slags grundläggande förståelse av sin omgivning, och inte något mysterium.

Huvudet på spiken! :bow:

Det är alltid tråkigt när jobbet kommer i vägen för fritiden. Men själv har jag inte den lyxen att jag kan prioritera bort det som ger pengar (om det sedan är FK, AF eller AG spelar mig mindre roll, jag behöver pengar för att kunna äta och bo).

Lyx? Jag prioriterar inte bort det som ger mig pengar för då hade jag inte fått någon ersättning alls.

Nja. Det är lite för långt bort för att äta middag eller fika. Det finns en anledning till att jag besökt mitt föräldrahem två gånger på nästan fyra år. (Fem nätter julen -15 och två nätter sommaren -14. Dessförinnan en natt sommaren -13.)

Jaha det var semestern som var viktigast? Jag tyckte det var viktigare att få träffa släkten. Ändå tråkigt att det händer.

Lyx? Jag prioriterar inte bort det som ger mig pengar för då hade jag inte fått någon ersättning alls.

Det var lite det jag ville ha fram. Alternativet, om man vill bestämma själv över all sin tid, är att inte vara beroende av AG, FK, AF etc. Att klara sig utan lön/ersättning. Är man istället i behov av deras hjälp för vardagen, får man kanske också inse att det kommer med ett visst regelverk. Som anställd är det lagar, som ersättningsberättigade en uppsättning regler.

Jag kan säga så här för att det ska vara ett slut på detta nu.

Jag förväntar mig inget, jag kräver inget, jag är inte bortskämd och jag är inte fräck men jag hade fått besked om att detta skulle ske tidigast i augusti och därför bokade jag resan upp för att kunna komma billigt undan. Man har inte många slantar över varje månad när man har rehabersättning.

Ska dom ha ut mig på arbetsträning under sommaren så får jag stanna hemma för annars blir jag utan ersättning ( förståeligt ) så det är inget problem.

MEN det är ändå tungt att få veta att jag ska vara där hela sommaren när det är enda chansen för mig att få umgås med min familj.

Jag bokade resan upp för att vara ute i god tid och NEJ jag kommer inte att ha varken magsjuka eller ryggskott då.

Jag vet hur man ansöker om en semester, jag har arbetslivserfarenhet och jag vet hur sånt fungerar.

Så nu lägger vi ner detta!

Det var lite det jag ville ha fram. Alternativet, om man vill bestämma själv över all sin tid, är att inte vara beroende av AG, FK, AF etc. Att klara sig utan lön/ersättning. Är man istället i behov av deras hjälp för vardagen, får man kanske också inse att det kommer med ett visst regelverk. Som anställd är det lagar, som ersättningsberättigade en uppsättning regler.

Men herregud, tror ni jag är utvecklingsstörd? Lägg ner nu

Jaha det var semestern som var viktigast? Jag tyckte det var viktigare att få träffa släkten. Ändå tråkigt att det händer.

Nja, skidåkningen tillsammans med min familj. Det är nämligen rätt kul att se hur mycket dottern utvecklas från år till år. Dessutom ska mina låtsassyskons familj dit samtidigt i år så jag missar dubbelt :mad:

Jag kan säga så här för att det ska vara ett slut på detta nu.

Jag förväntar mig inget, jag kräver inget, jag är inte bortskämd och jag är inte fräck men jag hade fått besked om att detta skulle ske tidigast i augusti och därför bokade jag resan upp för att kunna komma billigt undan. Man har inte många slantar över varje månad när man har rehabersättning.

Ska dom ha ut mig på arbetsträning under sommaren så får jag stanna hemma för annars blir jag utan ersättning ( förståeligt ) så det är inget problem.

MEN det är ändå tungt att få veta att jag ska vara där hela sommaren när det är enda chansen för mig att få umgås med min familj.

Jag bokade resan upp för att vara ute i god tid och NEJ jag kommer inte att ha varken magsjuka eller ryggskott då.

Jag vet hur man ansöker om en semester, jag har arbetslivserfarenhet och jag vet hur sånt fungerar.

Så nu lägger vi ner detta!

Men om du nu fått (skriftligt?) besked på att det är augusti som gäller, vad säger de ansvariga när du påpekar det?

Nja, skidåkningen tillsammans med min familj. Det är nämligen rätt kul att se hur mycket dottern utvecklas från år till år. Dessutom ska mina låtsassyskons familj dit samtidigt i år så jag missar dubbelt :mad:

Blev du besviken när du inte kunde åka då?

Det blev nämligen jag men jag hade tydlingen ingen rätt att vara det.

Blev du besviken när du inte kunde åka då?

Det blev nämligen jag men jag hade tydlingen ingen rätt att vara det.

Ja. Och jag släppte det eftersom det var så läget var. Staten betalar mig pengar för att jag ska gå på utbildningen så då får jag se till att vara där. Däremot har jag ordnat så att dottern kan åka iväg tillsammans med mina föräldrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 066
Senast: Majjijann
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 330
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 942
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden