Vad i hela friden gör vi? Del XXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har slutat hicka! :banana:

... och började googla på språk och jämför nu teckenspråk i olika länder. What.

Man ska inte googla saker sent :angel:

gud ja, jag läste just i den senaste relationstråden och då tog de upp den och att .. öh, sjutton också, det var något om att trivs man inte i förhållandet nu så skulle man inte göra det i framtiden.
Fast mycket bättre skrivit såklart. Mycket bättre.
Jag vill ha en liten app på min mobil med buke-visdomsord, som kan spotta ut citat härifrån till de tillfällen jag behöver dem.
Både de roliga och kloka :D

gud ja, jag läste just i den senaste relationstråden och då tog de upp den och att .. öh, sjutton också, det var något om att trivs man inte i förhållandet nu så skulle man inte göra det i framtiden.
Fast mycket bättre skrivit såklart. Mycket bättre.

Det som är fetstilat känner jag typ varenda gång jag skriver något på Buke :nailbiting::angel:

Men tänk så mycket man lär sig av att bara läsa här :love:

Det som är fetstilat känner jag typ varenda gång jag skriver något på Buke :nailbiting::angel:

Men tänk så mycket man lär sig av att bara läsa här :love:
JA! Jag känner mig definitivt starkare som kvinna och individ tack vare av att läsa alla inlägg här av alla dessa kloka kvinnor, det känns så skönt att ha en sådan stabil berggrund :love:

Jag talar(?) flytande teckenspråk! :banana:

:eek:
*har tusen frågor*

Disclaimer först: Jag har ingen aning om jag råkar trampa fel/någon på tårna med mina frågor eller formuleringar. Jag är hörande och ej bekant med teckenspråk+kultur etc så ha överseende med misstag.

Hur svårt var det att lära sig?
Språket utvecklas ju hela tiden, går teckenspråk lika fort?
Hur vet man vilket av alla dubbeltecken man använder? När man skall bokstavera eller inte?

mvh, språknörd :angel::love:

Jag talar(?) flytande teckenspråk! :banana:

edit: på svenska alltså. men kan bokstavera mitt namn på det amerikanska också :angel:
men det brittiska är helt koko.
I det svenska och amerikanska kan man bokstavera sitt namn med en hand, men i det brittiska så måste man (oftast) ha båda händerna - högst opraktiskt om man håller i något :banghead:
men å andra sidan så är det brittiska alfabetet lite lättare att klura ut, vokalerna (aeiou) är fingertopparna som man vidrör med andra handens pekfinger. De kan jag ... och M och N. De andra är jag mera osäker på :cautious:

Teckenspråk är inte jätte svårt om man bara vill lära sig grunden,jag hade en döv kusin,så som lite lärde jag mig stava och några saker som katt,hund,pojke,flicka är mycket enkla.
Fast den första hele meningen jag lärde mig var jävla kanin jävel :D
Mycket enkelt,man gör v tecken framför pannan och så bara vänder man handen 2 ggr

:eek:
*har tusen frågor*

Disclaimer först: Jag har ingen aning om jag råkar trampa fel/någon på tårna med mina frågor eller formuleringar. Jag är hörande och ej bekant med teckenspråk/kultur så ha överseende med misstag.

Hur svårt var det att lära sig?
Språket utvecklas ju hela tiden, går teckenspråk lika fort?
Hur vet man vilket av alla dubbeltecken man använder? När man skall bokstavera eller inte?

mvh, språknörd :angel::love:
Disclaimer: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :D Bara kul om någon frågar, verkligen! Jag tycker att det är mest synd om någon inte frågar :p

Det är mitt första språk! Jag lärde mig det innan jag började tala så det var nog väldigt lätt för mig! :D;) eller jag minns iallafall inte det :p Jag är alltså född hörselskadad (eller den försämrades väldigt snabbt efter födseln) och tog åt mig teckenspråket väldigt snabbt även om de misstänkte min hörselskada tidigt (pga en hörselskadad pappa).

Ja, teckenspråk utvecklas också väldigt snabbt! Det finns vissa tecken som dyker upp och försvinner som mode, samma sak som i talspråket :) speciellt hos tonåringar antar jag ;)

Nu blev jag lite osäker på vad du menar med dubbeltecken.
Men om man känner sig osäker på något tecken så bokstaverar man det, det är inte alls sällsynt att göra så. När jag träffade en kompis sist så kände jag mig så ovan och bokstaverade nog lite innan jag kom in i flytet igen :o:D Introducerar man något nytt tecken, tex under lektioner i skolan, så brukar man bokstavera först och sedan teckna tecknet åtminstone första gången.

Teckenspråk är inte jätte svårt om man bara vill lära sig grunden,jag hade en döv kusin,så som lite lärde jag mig stava och några saker som katt,hund,pojke,flicka är mycket enkla.
Fast den första hele meningen jag lärde mig var jävla kanin jävel :D
Mycket enkelt,man gör v tecken framför pannan och så bara vänder man handen 2 ggr
Obs @Reykjavik
katt = man har sin icke-dominanta hand (antingen formad som en näve eller bara platt med handflatan nedåt) och klappar/smeker handryggen med den andra handen (som när man klappar sin katt över huvudet typ)
hund = man klappar sig på sidan av låret (som när man kallar till sig sin hund)
ifall någon annan var nyfiken :angel::D

tja, lite mera än så tycker jag :angel: men det är nog lite förenklat för hörande och de flesta döva fattar nog vad man menar när man gör så.
Men plz, teckna inte det första gången ... flåt men jag tror nog att det är bland det första man hör av en hörande som säger att de kan något. och så säger de "jävla kanin jävel" ... :cautious::rofl:

Disclaimer: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! :D Bara kul om någon frågar, verkligen! Jag tycker att det är mest synd om någon inte frågar :p

Det är mitt första språk! Jag lärde mig det innan jag började tala så det var nog väldigt lätt för mig! :D;) eller jag minns iallafall inte det :p Jag är alltså född hörselskadad (eller den försämrades väldigt snabbt efter födseln) och tog åt mig teckenspråket väldigt snabbt även om de misstänkte min hörselskada tidigt (pga en hörselskadad pappa).

Ja, teckenspråk utvecklas också väldigt snabbt! Det finns vissa tecken som dyker upp och försvinner som mode, samma sak som i talspråket :) speciellt hos tonåringar antar jag ;)

Nu blev jag lite osäker på vad du menar med dubbeltecken.
Men om man känner sig osäker på något tecken så bokstaverar man det, det är inte alls sällsynt att göra så. När jag träffade en kompis sist så kände jag mig så ovan och bokstaverade nog lite innan jag kom in i flytet igen :o:D Introducerar man något nytt tecken, tex under lektioner i skolan, så brukar man bokstavera först och sedan teckna tecknet åtminstone första gången.

Jag skall definitivt ställa massa roliga frågor :D:p

Antar att man lär sig läsa på läppar rätt fort?

Det är så fascinerande hur vissa ord bara dyker upp, används för fullt och sedan försvinner :o

Lär man sig andra länders teckenspråk på samma sätt som hörande lär sig tyska/franska/spanska?

Jag är alldeles för trött, med dubbeltecken menade jag typ synonymer?
Eller det kanske finns två sätt att säga ex. "Glad" på?

Har man anpassad tolk för varje ämne i skolan?
Eller är tolkar bara allmänt kunniga om alla ämnen man har?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 62 63 64
Svar
1 272
· Visningar
46 365
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 441
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Unafraid
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 318
Senast: Lejontand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka