Vad jobbar du med?

chiliconcarne

Trådstartare
Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?

Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?

Spännande frågeställning!
Och jättesvårt att strukturera upp utan en mindre uppsats.
Jag tror att det fortfarande finns en fördom om läkare som "glamouröst".
I verkligheten handlar det mesta om vardagstråk (jag är distriktsläkare, ser annorlunda ut i andra specialiteter) med rutinärenden, och en del arbetsuppgifter som är väldigt tråkiga (öppna bölder är inte kul, att undersöka ändtarmar är åtminstone inte glamouröst).
Jag tror att det finns en utbredd missuppfattning om hur "enkla" vissa uppgifter är som att förnya recept. "Det tar ju bara två minuter". Ja, men inte om man ska vara noggrann och se till att rätt uppföljning görs.

Bäst: De gångerna man faktiskt gör verklig nytta. Det är inte så ofta inom min specialitet som nyttan märks på en gång, men de gångerna är det väldigt roligt.
Sämst: ständiga krav på perfektion. Ingen kan uppnå perfektion men människor kräver det av sådana som mig. Att inse att man faktiskt inte kan förändra patientens situation.

Bra kunskaper och färdigheter inom annat yrke: inga. Det är så "udda" så man har inte värst nytta av detta inom "normala" andra yrken.

Vet inte hur jag kom på vad jag skulle bli, men hittade på det någon gång i högstadiet eller så.

Jag jobbar som skolkurator.
Folk tror att jag sitter på mitt kontor och pratar mindfulness, "plocka russinen ur kakan" ni vet..