Jag jobbar i butik sedan, ja vad blir det... 17 år tillbaka! Dock arbetat i tre olika butiker, där jag är nu har jag jobbat i snart 8 år.
Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
Får känslan ibland att folk tycker att det är et lågstatusarbete, kanske att det är slappt och att vem som helst kan göra jobbet lika bra, typ.
Men vi jobbar stenhårt! Jag jobbar heltid och det är i princip rätt in i kaklet varje dag! En vanlig dag börjar jag kl 6 och har två timmar på mig (oss) att få avdelningen fräsch och fylld tills vi öppnar. Och sen går det i ett. Det räcker inte att bananerna är maxade kl 8, de måste fyllas på igen.. typ kl 10.. och kl 12... och kl 15... osv. Speciellt min avdelning frukt och grönt behöver omvårdnad hela tiden. Inte bara fylla varor, det ska var rent och fräsht, vi ska serva kunderna, ordna med priser, skyltar, smakprover, orderhantering, varumottagning. En vanlig helg är jag rätt svettig kan jag säga

Går i snitt 20000 steg på en dag på jobbet. Slappt? Nej! Och speciellt på min avdelning så behövs även kunskap och engagemang till tusen. Det är ändå sveriges största frukt och grönt avdelning
Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
´Människorna! Främst kollegorna, vi jobbar i ett tight team där det är superviktigt att det fungerar. Och det gör det verkligen. Det jag skrev ovan kanske låter jobbigt, men om rutinerna fungerar och man har roligt på jobbet så är det ingen börda bara kul.
Men även att få arbeta med levande produkter, ingen dag är den andra lik... man måste använda både musklerna och hjärnan dagligen!
Det sämsta? Många skulle nog säga arbetstiderna, då man kan arbeta allt från tidiga mornar till sena kvällar, helger och högtider. Men jag vet inget annat så för mig blir det sällan ngt negativt. Men ok, att gå upp kl 5 på morgonen vänjer man sig aldrig vid hehe.
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Jag är van vid att hantera kunder, av all de slag! I vår butik är god service a och o och det kommer jag nog alltid bära med mig!
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Jag har aldrig pluggat , visste aldrig vad jag ville bli som yngre så kom aldrig till skott. Hade tankar om lärare, journalist, kriminalvårdare...
Men jag hamnade i en klädbutik där jag stannade i 9 år och på den vägen är det. Älskar att arbeta i butik så det kommer jag nog göra tills pensionen