Jag jobbar med PR och Marknadsföring för en internationell modedesigner. Jag jobbar också i butiken/butikerna ibland.
Det bästa med yrket är att det är ganska fritt med mkt eget ansvar. Samtidigt kräver det rätt mkt sociala färdigheter. Jag måste vara ute mycket och knyta kontakter och hitta folk som kan vara ambassadörer för märket. Min uppgift är att få folk (främst offentliga personer då) att bära märket så att det kan höja försäljningen för märket här i Sverige. Rent krasst handlar det om att ordna press-events, skicka information till modemagasin, stylister och jobba med spons till utvalda personer. Tanken är att om jag väljer att sponsra en offentlig person/bloggare/tv-personlighet med tex. ett klädesplagg så är förhoppningen att det ska generera ökad försäljning.
Jag vet att jag har gjort ett bra jobb när det kommer massa folk och vill köpa en specifik sak för att de sett det på tex en blogg eller i en tidning. Sen fattar ju de flesta inte att det inte är en slump att de sett just den saken

Jag vill också gärna att modemagasin och stylister ska låna saker till plåtningar, vilket kommer generera PR för oss. Samtidigt är jag mycket ute på olika events själv och bär då alltid märket.
På sidan om så driver jag en blogg och får via den rätt bra kontaktnät och inbjudningar till tex modeveckor, visningar, events osv. där jag kan knyta bra kontakter som är till nytta för mitt andra jobb
Nackdelen med mitt jobb är väl att folk ibland inte fattar att man faktiskt jobbar. Folk tror att man rent planlöst bara driver runt och går på "fest" hela tiden.
Fördelen med mitt yrke är friheten, varierande arbetstider, det blir sällan långtråkigt. Jag är social och gillar att träffa människor hela tiden, det är nog en förutsättning!
Jag visste absolut inte vad jag ville bli, halkade mest in på detta på ett bananskal. Ursprungligen är jag utbildad arkeolog