Jag jobbar som management konsult på ett stort konsultbolag
Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
Jag tror folk ser mig som någon mystisk kontorsnisse - möjligtvis någon som går in och bestämmer och styr om(/förstör) i företag
Hur det är i verkligheten? Tja - mycket kontor är det ju! En grej som jag tror många inte förstår är hur mycket variation och problemlösning det innebär ´- det handlar inte om att göra samma 10 arbetsuppgifter dag ut och in!
Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Man lär sig allmänt "business" och hur stora och små företag fungerar och hur hela ekosystemet liksom hänger ihop. En av de absolut bästa sakerna med mitt jobb är kunskaperna jag bygger i problemlösning, och hur jag ska tänka kring nya problem för att kunna bryta ner dem och hitta rätt svar - även om jag från början hade 0 kunskap om området.
En annan bra sak är variationen - eftersom vi jobbar projektbaserat så byts arbetsuppgifter, kollegor och arbetsplats ut mer jämna mellanrum!
Sämst - tja, ibland hade jag tyckt det var trevligt med lite fler "färdiga svar" och färdigskrivna manualer, framförallt gällande hur jag ska navigera min karrär... eller, kanske vill jag bara ha en handbok i hur man är vuxen!
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Problemlösningen, förmågan att få saker och ting gjort, "stakeholder management" (hur man nu översätter det) och självförtroendet att även om jag inte har specialistkunskap inom ett visst område än, så kan jag klura ut vad jag behöver kunna och lära mig det!
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Jag vet forfarande inte vad jag vill bli! Jag läste en kandidat i filosofii, politik och ekonomi, och det var en bred utbildning, precis som mina yrkesroller hittils.
När jag vet vad jag vill bli så går jag nog tillbaka och gör en master.
Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
Jag tror folk ser mig som någon mystisk kontorsnisse - möjligtvis någon som går in och bestämmer och styr om(/förstör) i företag
Hur det är i verkligheten? Tja - mycket kontor är det ju! En grej som jag tror många inte förstår är hur mycket variation och problemlösning det innebär ´- det handlar inte om att göra samma 10 arbetsuppgifter dag ut och in!
Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Man lär sig allmänt "business" och hur stora och små företag fungerar och hur hela ekosystemet liksom hänger ihop. En av de absolut bästa sakerna med mitt jobb är kunskaperna jag bygger i problemlösning, och hur jag ska tänka kring nya problem för att kunna bryta ner dem och hitta rätt svar - även om jag från början hade 0 kunskap om området.
En annan bra sak är variationen - eftersom vi jobbar projektbaserat så byts arbetsuppgifter, kollegor och arbetsplats ut mer jämna mellanrum!
Sämst - tja, ibland hade jag tyckt det var trevligt med lite fler "färdiga svar" och färdigskrivna manualer, framförallt gällande hur jag ska navigera min karrär... eller, kanske vill jag bara ha en handbok i hur man är vuxen!
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Problemlösningen, förmågan att få saker och ting gjort, "stakeholder management" (hur man nu översätter det) och självförtroendet att även om jag inte har specialistkunskap inom ett visst område än, så kan jag klura ut vad jag behöver kunna och lära mig det!
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Jag vet forfarande inte vad jag vill bli! Jag läste en kandidat i filosofii, politik och ekonomi, och det var en bred utbildning, precis som mina yrkesroller hittils.
När jag vet vad jag vill bli så går jag nog tillbaka och gör en master.