Hur tror folk att ditt arbete är och hur är det egentligen?
Vad är det bästa och sämsta med ditt yrke?
Vilka kunskaper och färdigheter kan du dra nytta av om du söker jobb inom ett helt annat yrke tror du?
Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter?
Jag är just nu sjukskriven, men är socialsekreterare.
Folk verkar tro att vi är ett gäng tanter i palestinasjalar som helt godtyckligt ger pengar till den vi tycker om (gärna flyktingar). Vi snor barn från redigt folk och lämnar barnen åt sitt öde i dåliga familjer. Missbrukare får ingen hjälp. Ja det är bilden man får när man läser på diverse forum.
Vettiga människor tror att det är tungt och stressigt.
Det är tungt och stressigt. Det är frustrerande när man vill hjälpa, men inte kan göra det inom lagarna, eller för att politiker säger nej. Vi kan inte ta större beslut själva, det måste kommunpolitiker avgöra. Politiker som inte har någon alls utbildning inom vårt område, men de bestämmer över pengarna. Sekretessen gör att vi bara kan le och ta emot när vi får skit slängda på oss. Samtidigt gör vi en bra insats och majoriteten av de vi träffar är bra människor som kämpar. Men vi har alltid för lite pengar, för lite personal.
Bästa: det är självständigt, man träffar mycket folk, man kan göra bra förändringar för människor. Jag gillar att skriva och det är mycket utredningsarbete, vilket jag trivs med. Gillar man inte pappersjobb skulle man bli galen.
Sämsta: Att politiker utan utbildning om vad vi gör är de som har makten. De ser pengarna, de träffar aldrig personerna. Stress, alltid underbemannade. Alltid kritik från omvärlden. Det är alltid socialtjänstens fel. Omplacerar vi barn är vi drakar, omplacerar vi inte är det vårt fel att barnet for illa, ja nästan mer än förälderns. Extremt otacksamt, man blir aldrig färdig. Det finns folk som går på bidrag 10-20 år. Då börjar man om varje månad, alltid samma sak. Det är tungt. Man träffar människor i deras sämsta tid. Lönen.
Bra på utredningsarbete. Stresstålig. Kan möta folk i olika situationer och bemöta dom bra. Kan läsa och tolka lagar, kan hantera papper inom myndigheter och är införstådd med sekretess. Har en del insyn i hur FK funkar, hur AF, funkar, hur frivården osv funkar. Vi har mycket samarbeten. Flexibel när det gäller arbetsuppgifter.
Först ville jag bli lärare, men sen gled det över till kurator. Jag var kompisgruppens psykolog och trivdes i rollen. Så jag pluggade till socionom. Att jag hamnade inom socialtjänsten var mest slumpen. Jag sökte massa jobb efter examen och fick jobb inom socialtjänst. Idag strävar jag inte längre efter att bli kurator, men jag ska inte tillbaka till socialtjänsten heller. Det fixar inte mitt psyke i dagsläget. Så jag söker andra, liknande jobb. Eller är just nu sjukskriven som sagt, men ska igång och arbetsträna och ska då testa olika jobb.