Vad jobbar ni med?

Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?

Jag jobbar som specialpedagog, 39 år. Bor själv i hyresradhus, med två barn hos mig varannan vecka.
Har en häst, veckan jag är själv hade jag inte överlevt utan häst. Veckan jag har barnen får jag hjälp två dagar i veckan av medryttare, annars hade det inte gått. Ena dottern är hästintresserad, så hon hjälper också till men är inte självgående än. Hästen är inackorderad med alla fordringar alla dagar i veckan.
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?
42 den 15/10
Jobbar heltid som förskollärare
Gångavstånd till jobbet
Bor i hyresrätt
Skulle aldrig orka med häst numer tyvärr
Suget finns ibland men jag har fått inse att allt som är utöver jobbet går bort sen jag gick in i väggen.
Jag har min katt som jag spenderar tid med
 
Över 30. Bor på gård ihop med maken. Jag arbetar 75% som receptionist, maken heltid som konsult.

Vi har sju hästar just nu. Ett par är pensionärer och har medryttare, så de tar inte riktigt någon tid. Resten är aktiva travhästar. Det går ändå okej att pussla ihop. De tränas normalt 2-3 dagar i veckan, och på motionspassen kan vi ta en handhäst var. Det som tar mest tid är att åka in till banan för jobb, så det håller vi till en dag i veckan när vi båda är lediga.

Annars anpassar vi så gott det går i vardagen. Några av hästarna står på lösdrift, så då kan man skära ner på det förvånansvärt tidskrävande in- och utsläppet, och det räcker att stormocka en ledig dag i veckan. Bete/ute dygnet runt sommarhalvåret. Fri tillgång på hö, så man slipper väga och portionera och bära.

Sedan får man ju prioritera. Inte äta ute varje kväll, inte resa så mycket, värdera fritiden och då bara rå om varandra och så. Ta sig tid för det lilla livet utanför stallet och acceptera att hästarna faktiskt inte dör av att träna två dagar senare än planerat, eller till och med vila en vecka.
Och så har vi avstått från att skaffa barn, för det skulle vi inte ha tid med med nuvarande hästantal. Vi är för blödiga :angel: för att sälja häst också. Men om den dagen kommer att vi ändrar oss, så får man väl se hur man löser det då.
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?

Jag jobbar som tjänsteman på ett privat företag. Heltid och 45 minuter enkel väg till jobbet. Bor i hyresrätt och har sambo.

Har medryttarhäst 2 dagar i veckan. Hade säkert hunnit med fler dagar i veckan (och även haft egen häst), men jag har flera andra intressen som jag också vill lägga tid på.
 
Jag är snart 38 år, taxichaufför och kör färdtjänst. Jobbar 7-18 fyra dagar/vecka och är alltid ledig onsdagar och helger. Har 30 minuters enkel resa till jobbet, så det blir långa dagar. Bor i hyreslägenhet ca 500 meter från stallet. Hyr ett litet stall med plats för mina två hästar. Har ingen service i stallet utan jag sköter allt själv. Båda hästarna tränas och tävlas i dressyr och kräver jobb minst 5-6 dagar i veckan. Har inga problem att rida i mörker och med tanke på att jag bor i Norrland med ett halvårs vintermörker är det en himla tur :D. Rider jag båda de dagar jag jobbar är jag hemma ungefär vid 23.

Är gift och min man jobbar borta mån-tors, så behöver inte ta så mycket hänsyn till honom :p. Han vet dock att hästarna är min prio. Inga barn och inga kommer det bli.
 
Över 30. Bor på gård ihop med maken. Jag arbetar 75% som receptionist, maken heltid som konsult.

Vi har sju hästar just nu. Ett par är pensionärer och har medryttare, så de tar inte riktigt någon tid. Resten är aktiva travhästar. Det går ändå okej att pussla ihop. De tränas normalt 2-3 dagar i veckan, och på motionspassen kan vi ta en handhäst var. Det som tar mest tid är att åka in till banan för jobb, så det håller vi till en dag i veckan när vi båda är lediga.

Annars anpassar vi så gott det går i vardagen. Några av hästarna står på lösdrift, så då kan man skära ner på det förvånansvärt tidskrävande in- och utsläppet, och det räcker att stormocka en ledig dag i veckan. Bete/ute dygnet runt sommarhalvåret. Fri tillgång på hö, så man slipper väga och portionera och bära.

Sedan får man ju prioritera. Inte äta ute varje kväll, inte resa så mycket, värdera fritiden och då bara rå om varandra och så. Ta sig tid för det lilla livet utanför stallet och acceptera att hästarna faktiskt inte dör av att träna två dagar senare än planerat, eller till och med vila en vecka.
Och så har vi avstått från att skaffa barn, för det skulle vi inte ha tid med med nuvarande hästantal. Vi är för blödiga :angel: för att sälja häst också. Men om den dagen kommer att vi ändrar oss, så får man väl se hur man löser det då.
Hur har du råd med 7 hästar med en 75% receptionistlön?
 
37 år. Jobbar treskift som driftledare för underhållsarbeten av tåg.
Delar en gård med min make och tre Katter.
Maken jobbar heltid som tågtekniker.

Har två hästar hemma, inga barn och vill inte ha några heller.
Ena hasten har medryttare två dagar I veckan.

Tycker om min vardag MEN då det bara är andra sommaren vi haft gården och det är en del renoveringar och förbättringar som ständigt pågår känns det ibland lite överväldigande och jag får prioritera att rida hästarna innan jag gör annat så det är klart när jag använt upp dagens ork.

Att vara ute och festa med vänner eller gå på middagar osv är inte min grej. Och tur är väl det, för det skulle jag aldrig hinna.
Så jag prioriterar ju bort en del som några absolut inte skulle vilja vara utan ;)
 
Jag har just nu bara en unghäst som går och växer upp i stor flock på annat håll. Pluggar och jobbar som konsult just nu, när det är dags för hästen att bli ridhäst kommer jag vara klar med skolan.

Bor ensam i lägenhet och kommer ha hästen helinackorderad, men ser ändå att det kommer kunna bli vissa tids- (och ork-) problem. Är ju sällan jag kommer från jobbet vid 16/17 och att sen sitta i bilkö ut från stan för att ta sig till stallet känns ju halvlockande.

Men vi får se. Det kanske ger så mycket energi att det är värt det. Är ju fortfarande ett tag kvar. :)
 
35 år till jul, sambo utan barn. Jobbar 80% natt inom äldrevården så jag snittar ca 3 nätter i veckan.
Bor i villa utanför samhället. Sambon jobbar heltid som elektriker.
Har 1 häst som är inackorderad med helservice ca. 15 min med bil hemifrån.
 
När jag hade häst hade jag henne uppstallad i ett helinackorderingsstall, förvisso dyrt men slapp stressa med att hinna allt, jobbar som lastbilschaufför 4 dar i veckan á la ca 10 timmar/dag (ibland mer). Är runt 30-spannet och lever själv i lägenhet, det var kämpigt både ekonomiskt och tidsmässigt, men på något sätt rodde jag runt det.

Nu har jag inte längre kvar hästen, då hon blev så dålig att jag fick låta henne vandra vidare och det har inte blivit något ny häst. Kommer troligen börja rida på ridskola igen istället, när jag fått ordning på mitt liv igen.
 
25 år. Jobbar heltid som tjänsteman inom kommunen 8-16.30 med flextid. Har 40 min enkel resa till jobbet. Har även möjlighet att jobba hemifrån någon dag i veckan.
Bor i hyresrätt med sambo och två katter. Har 2 hästar på mina föräldrars gård 5 min bilväg bort. De sköter in och utsläpp och vi turas om med mockningen (de har tre hästar) så jag åker ut 4 där i veckan. Har en shettis och en unghäst som inte rids ännu.
När jag och sambon sparat tillräckligt med pengar vill vi köpa en egen gård.
Det som inte hinns med är att bibehålla kontakten med alla vänner. Blir ett fåtal man prioriterar. Helgerna spenderas i stallet. Övrig tid vill man hinna träna sig själv (går på gym 2 ggr/vecka ca) samt städa och greja hemma.
Man jag skulle inte vilja vara utan mina hästar
 
46 år. Sambo, inga barn. Bor just nu i lägenhet men letar lämplig gård på lämpligt avstånd till mitt jobb vilket visat sig vara lite knepigt då "alla andra" verkar vilja bo på samma ställe. Pendlar en dryg halvtimme enkel väg till jobbet varje dag. Arbetar som stödassistent på ett LSS boende för personer med funktionsnedsättning, men ska strax byta till ett psykiatriboende som ligger på samma ställe så pendlingen kommer fortsatt vara samma.
Har en häst som just nu går med föl och är inhyrd på fullservice nästan en timme från mitt hem. Hästen kommer gå kvar där tills vidare då jag planerar nytt föl nästa år. Hälsar på några gånger/månad. Hade gärna åkt dit mer men mina arbetstider är helt sjuka just nu. Jag jobbar heltid men blir inbeordrad så mycket att det nästan är 150% istället för 100%... Jobbar dag, kväll samt natt och ibland så långa pass som 27 timmar.
 
I 35 -45 års åldern var jag mjölkbonde, hade även skog att sköta samt 80 tackor o 3 -4 BCs. Sonen ville rida på något snabbare så det blev en varmblodstravare, henne föredrog jag också att rida.
Vickade som språklärare på högstadiet samt timvick som nattsyrra (inte samtidigt).
Vi odlade även grönsaker som såldes på morgonmarknad.
 
32 år, jobbar heltid som spelgrafiker, flex med arbetstider där man kan börja mellan 6-8 och sluta 15-17
Sambo och hus på landet som renoveras. Hem, jobb och stall ligger som i en triangel, med ca 20 till 30 min mellan varje ställe.

Nu när hästen fortfarande går ute dygnet runt är jag i stallet 6 dagar i veckan, om allt går som planerat. När han går in blir det 7 dagar i veckan.
Rider väl 4-6 dagar i veckan såhär års, mindre på vintern
 
Är tjänsteman på ett privat företag, jobbar 7-16. Har just nu inte någon häst, men håller på att spara pengar till en häst. Min plan är att ha hästen på helinakodering så jag inte måste vara i stallet alla veckans dagar. Bor i radhus och har sambo, inga barn.
 
Jobbar 80% som djursjukskötare, har ca 40 min enkel väg till jobbet. 37 år, pojkvän som har två barn på halvtid. Bor själv på gård med lantbruk och lammproduktion ( för tillfället ca 70 tackor, har minskat ner pga torkan). 3, snart 4, hästar, 2 russ för sportkörning, 1 vbl under omskolning till sportkörning och snart kommer ett russföl hem. Målsättningen är att hästarna ska gå 4-6 dgr i veckan, det gör de inte just nu dock. 2 bcs för vallning och barmarksdrag.
Får inte ihop livet alls just nu, så något kommer att få stryka på foten, antingen dssk-jobbet eller lammen, har inte lyckats bestämma mig för vilket än bara...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: mars
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 698
Senast: Anna
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 244
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
977
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp