Vad jobbar ni med?

26 år. Jobbar 100% (38,5 timmes veckor) som vaktmästare. Oregelbundna tider som inkluderar både kvällar och helger. 20-25 minuters bilresa enkel väg till jobbet.

Bor själv i lägenhet på hästgård där jag även har två hästar uppstallade, ägaren av gården och jag delar lika på stallpassen. Hästarna rids i regel 5-6 dagar i veckan.

Inga problem att få ihop vardagen men det kräver lite planering och prioritering.
 
Hur har du råd med 7 hästar med en 75% receptionistlön?
För att det är våra, makens och mina, hästar. Inte mina.
Vi äger, tränar, ansvarar för och rår om dem ihop. Jag sitter inte och lever lyxliv med ett eget intresse på hans lön.

Vad är det som är ojämnt fördelat? Att han tjänar mer än jag (vilket i slutändan inte spelar någon roll alls, eftersom vi har helt gemensam ekonomi)? Att jag jobbar mindre än honom? Vad spelar det för roll?

Jag vill inte ha millimeterrättvisa - rättvist hur och för vem då, förresten? - i siffror på papperet. Förstår inte vad det skulle tjäna till. Vi har kommit fram till allt i samråd och vi har båda fått precis som vi velat (eller tja, fick vi välja fritt så skulle vi båda säga upp oss och träna häst på heltid, men så duktiga är vi inte).
Vi kan leva våra liv som vi vill och vi kan ha våra älskade hästar som vi vill.
Förstår inte problemet.

Kanske för att hennes make jobbar heltid och hjälper till.
Sedan star det aktiva travhästar, så jag vet inte om de drar in pengar til sitt eget uppehälle?
Det är olika som för de flesta. Ena månaden kanske någon vinner ett lopp och betalar varje krona som hela stallet äter för den månaden, sedan kan det vara motvind i ett halvår. Man är ju tyvärr inte någon Stig H precis. :angel:

Är det inte bättre att de har ett sätt som passar de båda än att fördelningen är exakt 50/50 på millimetern?

Förlåt @Bismarck för att jag skriver över huvudet på dig.
Inget att be om ursäkt för!
 
Senast ändrad:
Jobbar som djursjukskötare för smådjur och främst med sövning och smärtlindring. Jobbar 50-60%, men är nu mammaledig.
35 år. Bor i villa med sambo, son, hund och katt och ett gäng höns.
Har i nuläget ingen häst, aldrig ägt en själv utan bara varit medryttare. Har dock inte varit det på ca 4 år heller.
Ska ev köpa en gammal medryttarhäst snart, men då blir det mest lunka i skogen, antingen promenader eller mest skrittrundor. Får kombinera hundpromenaderna med tur med hästen.
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?
Äldst hittills i tråden :banana:, jobbar heltid som administratör. Enkel väg ca 35 med hoj, lite mer en 1 h med buss och bil till pendeln. Har hästen inackorderad med viss stalltjänstgörning. Rider 6 dagar i veckan, den 7:e dagen måste jag dock dit och ta hand om henne. Kan ibland känna att jag vill hinna göra annat oxså och det är svårt att få tiden att räcka till.
/B
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?

28 år, jobbar som säkerhetssamordnare på kommun med möjlighet till flex. Hyr ett mindre hus med sambon och har hästen uppstallad på lösdrift en bit bort. Lösdrift har varit min räddning. Ger så mycket mer tid för annat runt omkring. Även om jag älskar att ha häst i livet så finns det också andra saker som jag vill ha tid med och då fungerar lösdrift perfekt för oss :) Men visst blir det långa dagar hemifrån. Normalt åker vi hemifrån mellan 06.30-07.00 och jag är hemma mellan 18.30-21 beroende på hur länge jag jobbat och vad hästen gjort. Så det innebär att sambon drar ett tyngre lass i hushållssysslor på veckodagarna och sen försöker jag kompensera när jag kan och på helgen!
 
Jobbar heltid 05-13 på jordbruk och bor i hyresrätt med ett barn på halvtid. Det har funkat bra med en treåring på lösdrift, varannan vecka fokus på hästen varannan familjen. Nu har jag två hästar på lösdriften och även om båda är unga är det slitigt att hinna och orka, kommer avveckla en.
 
43 år, ensamstående och bor i villa. Dotter som bor hos mig varannan vecka. Jobbar heltid som tjänsteman. Hästen står på helinackordering och det är väl räddningen. Några mil/dryg halvtimme att åka till stallet, men så värt det att slippa stressen med måsten utan kan bara fokusera på hästen.
 
27 år och bor med sambo, två barn och två hundar på en liten gård och jobbar som projektör och arbetsledare inom fiberbranschen. Har i dagsläget lite mer än en timme pendling enkelväg och en sambo som jobbar borta mån-tors så just nu finns inte tiden för något annat än jobba, barn och hundarna. Red när jag var yngre och vill gärna ta upp det igen, men just nu får det stå tillbaka tills både jag och sambon kan bli förflyttade närmre hem.
 
25 år, sambo i hyreslägenhet, inga barn än men tänker mig inom några år. Jobbar som läkare, heltid + jourer och landar på 45-50-timmarsveckor i snitt, oftast dagtid men ibland kvällar och nätter eller hela dygn. Förlorade min gamla häst i akut sjukdom strax innan jag började jobba, och nu förstår jag inte riktigt hur jag ska få plats med en häst i mitt liv längre. Var medryttare ett tag men tyckte inte att det gav så mycket glädje (klickade inte med hästen) och tyckte också att det var svårt att orka med ens en dag i veckan. Planerar för att i framtiden försöka skaffa egen helinackorderad häst som jag verkligen trivs med och i ett stall som funkar även när det är mörkt och kallt, ha medryttare minst 3 dagar i veckan, gå ned till 75% arbetstid och väja en arbetsplats med mindre jourer - då kanske det kan fungera även med barn, även om det blir löjligt dyrt räknat per dag. Jag tror att jag tappade min tuffhet av att vara utan häst ett tag, plötsligt är jag van vid att hinna träffa sambon, gymma och hinna vila lite därtill :p
 
28 år, sambo, inga barn men två aktiva hundar och en häst. Jobbar 100% som doktorand med två år kvar. Sambon jobbar också heltid. Vi båda har ca 10 minuter till jobbet om vi tar cykel.

Vi är ett bra team och delar både hund- och hästintresset. Vi turas om att ha ansvar för hundarna (oftast motioneras de morgon eller lunch + kväll). Hästen står halvinackorderad där jag brukar ha 1-2 jourpass per månad (helg) och anläggningen är stor så där finns mycket service att tillgå. Hästen går 6 dgr i veckan men jag har en medryttare som avlastar 1-2 dagar i veckan då vi brukar lägga några extra timmar på mer genomtänkt hundträning. Även på hästens vilodag får hundarna lite extra uppmärksamhet och på helgerna hinner vi med alla djur utan större problem.

Saker vi prioriterar bort är tvätt, städning och sociala aktiviteter.
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?

Jag är 38 år och bor med sambo på gård. Jag jobbar normalt som tränare inom dressyr, rehab och problemlösning. Vi(sambo och jag) har dock sen ca 1-1,5 år sedan startat ett företag som importerar och säljer hästfoder samt tillskott för häst och hund. Det visade sig kräva mycket mer jobb nu i uppstartsfasen än planerat. Så just nu jobbar jag nästan bara med det. Och det har varit väldigt mycket jobb.
Jag har idag bara en egen häst. Den står uppstallad med full skötsel några min härifrån.
Det känns skönt nu när jag inte riktigt hinner med honom. De få dagar jag hinner behöver jag bara träna hästen och inget mer. Skulle mocka/mata etc behövas hade jag fått stryka träningen.
Jag tror jobbet kommer minska framöver. Sambon är ju också i hästbranchen och är kiro. Så han uppmuntrar mig få tid med hästen för kropp och knopp.
Jag har en hund också. Men hon kräver inte så mycket mer än att få vara med.
Vi är normalt rätt sociala. Men just nu jobbar vi så mkt att vi mest bara orkar slöa ihop om vi får ngt ledigt.
Vi ska snart börja bygga om här med.
Idag ska jag nog hinna till hästen iaf!❤️
 
28 år, bor i villa med man, 3 Katter, en dotter på 1,5 och en syskon i magen som kommer i januari. Jobbar 75 % inom vården och har 3 minuter med bil eller 10 med cykel till jobbet. pluggar till sjuksköterska. Utbildad geolog men jobbar inte med det pga ryggskada. Har en häst på lösdrift 7 minuter med bil/15 min cykel hemifrån. Rider 4-6 dagar i veckan 😊
 
41, gift i villa, inga barn men en schnauzer. Är akademiker och undervisar på universitet (full tjänst) plus har en del frilansuppdrag då och då. Hästen står på fullservice 25 minuter bort. Skulle jag behöva mocka och hålla på med insläpp skulle jag inte kunna ha häst för det är ett pussel med tiden, särskilt dem veckor när mina studenter skriver uppsats och verkligen behöver hjälp. Försöker vara i stallet sex gånger i veckan.
 
37 år.
Pluggar på heltid och administrerar familjens AB. Läser till socionom på distans och har gjort det sedan 3/9 = inte så länge.
Vi bor på gård, har ett barn på förskola, tre ponnyer, varav två är pensionärer.

Har inte ridit på över ett år men börjat ta tag i det igen och det blir ju främst på helger och sedan en stund på dagen när det inte är grupparbete eller obligatorisk närvaro på högskolan (1-3ggr/v).
 
Jag är 27 år och jobbar som chaufför. Har två barn, tre hästar samt man. Bor sedan 1 år drygt på hästgård. Inte ridit sen jag flyttade hit. Det största problemet är att vi är i Stockholm (40 mil enkel resa) varje eller varannan helg. Räknat på ett år är de varannan helg ungefär så det tar enormt mycket tid men det är ett val vi gjorde när vi flyttade. Funderar på att avveckla hästarna när min gamla 25 åriga ponny går/tas bort men hon verkar hänga i. ;)
 
Hej!

Ja som rubriken lyder, vad jobbar ni med? Jobbar kanske inte? Hur gamla är ni? Hur bor ni, lägenhet, hus, gård.. ? Hur får ni ihop hästarna i vardagen med jobb, familj osv..?

ICT Ingenjör 7-16 jobb
Jag är 33år med särbo och utan barn.
Bor i lägenhet i stan och hyr stallplats (har inte häst nu men har haft)
Har ett flexibelt och välbetalt jobb men förväntas vara på plats 9-15 iaf sen har de flesta kompisar barn så de hinner knappt ses ändå.
Hunden följer med till stallet och särbon har en massa intressen + barn så honom umgås jag med när båda hinner ;) sen jobbar vi ihop så då umgås vi på raster/lunch
 
Jag jobbar 85% som assisterande manager på en hästranch (turridning) på en ö i norra Australien.
Är 32 år och hyr ett hus (2 sovrum, två badrum) tillsammans med min sambo, som jobbar som kock och för tillfället är uppe på 25% efter en ryggoperation tidigare i år.
Vi har inga barn och vill nog inte ha några heller.
Jag hade hästar innan jag flyttade till Aus men eftersom jag jobbar med hästar nu så är jag tillfredsställd i mitt hästeri ändå.
Tankar på att ta över favorithästen på ranchen finns dock, haha.

Vi lever ett väldigt avslappnat liv där våra största problemen är i stil med vita linjer på kroppen efter bikinin eller vad vi ska äta till middag, typ. :)
 
Jag är 37 år, har pojkvän sedan 1 år, inga barn och ingen barnlängtan. Jag arbetar heltid som verksamhetsutvecklare på kommunen. Jag internutreder brister i verksamheter, bland annat med stöd av lex Sarah, skriver tjänsteskrivelser och underlag till beslut. Brukar även internutbilda och föreläsa beroende på vilket behov som efterfrågas. Jag bor i en etta på 34 kvm med 800 meter till jobbet och 4 km till min lilla arabhäst som står på lösdrift. Han rids ca 4 dagar i veckan. Jag skulle vilja säga att jobbet är extremt krävande (men roligt!) periodvis och jag försöker att inte tänka så prestationsinsriktat när jag hanterar hästen.

42380589_242222409806193_6450163768960745472_n.jpg
 
Jag jobbar drygt heltid (pga underbemannade) och driver ett företag vid sidan om. Hus på landet, 3 hundar varav jag tränar och jagar aktivt med 2, är aktiv i olika föreningar samt har en sambo.
Jag har haft 1-3 hästar tidigare, men med det livet jag har idag hade det varit tight att få till en hästhållning som jag skulle trivas med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: mars
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 643
Senast: Anna
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 401
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp