Vad kan/bör jag göra?

H

HappyBitch

Jag köpte i mitten av april en unghäst - åring - vbl.travare. Hon vet.besiktades av säljarens veterinär & jag vet.besiktade henne av min veterinär när jag fått hem henne. Hon han ända sedan jag fick hem henne varit "svullen" (svårt att beskriva) i vänsterknät. Nu har hon varit hos proffs i två veckor & jag bad hans veterinär kika på det också eftersom även han frågade hur hon kunde vara så "tjock". Idag var veterinären där & meddelandet jag fick var att hon är oböjlig i knät. Ska på röntgen nästa vecka för att se vad det är & jag kan bara hoppas på att det är något som växer bort.... Vet inte vad jag ska tro??? Känner inget som helst förtroende för min veterinär längre i alla fall. Frågade om böjprov när han vet.besiktade henne, men han sa att man inte gör det på unghästar. FAN! Är så trött på allt strul nu! Min förra häst bröt benet sommaren-02. Vill inte förlora en till! Denhär gången lär inte försäkringen täcka ett jota heller :-( Någon med tips, råd, vad som helst?? :(
 
vänta och se vad som händer, hur det ser ut i knät på röntgen.

Men jag tycker att dinveterinär borde ha reagerat om han såg svullnaden! :confused:
 
Tycker jag också!

Även om inte jag skulle frågat något om benet, men han är ju hästrädd så man kanske borde försöka få bort honom från vet.positionen istället! Det enda positiva med honom är att han alltid kommer direkt när man ringer om han inte tutar....
 
Re: Tycker jag också!

Men varför anlitade du en hästrädd veterinär till en vet.besiktning? :confused: :eek:

Det enda råd jag har är att vänta och se vad undersökningen visar och ta ställning utifrån det. :(
 
Re: Tycker jag också!

Han var den enda som kunde komma med så kort varsel...tyvärr! Hon var svullen redan då & jag frågade även vet. om det, men han sa att det inte va nåt. Går inte att häva köpet så mycket vet jag, men tycker veterinären kunde sagt något eftersom jag till & med frågade! :cry:
 
Det är kanske lätt att vara efterklok, men jag hade kollat upp benet på en klinik INNAN jag hade köpt hästen, oavsätt vad en distrikt vet. hade sagt!

Man brukar inte böja benen på hästar under 3 år tror jag, för att de kan visa hälta pga att de växer m.m
 
Gammal fraktur!

Nu är hon röntgad & det var en gammal fraktur - kommer aldrig kunna tränas&tävlas för trav så hon kommer få sommna in så snart jag fått klartecken från försäkringsbolaget - ska aldrig mer ha häst! Andra på 1½år jag fått lov att ta bort - vill inte!!! :cry: :cry: :cry:
 
Re: Gammal fraktur!

Jättetråkigt att läsa hur illa det gått. :( :cry: Däremot så borde du ju ha alla chanser att kräva en återgång av köpet? Frakturen är gammal och unga hästar böjer man som sagt var inte, så frågan är väl om du kan anses fullföljt din undersökningsplikt även utan röntgen?
Får du inte ut vad du gett från försäkringsbolaget så borde du kunna kräva säljaren. :mad:
 
Försäkringen täcker...

Försäkringen täcker eftersom hon blir obrukbar som travare & det är det jag håller på med så.... Tänker ringa säljaren & berätta som det är i alla fall!
 
Re: Gammal fraktur!

Vet att det sitter långt in när ma är mitt uppe i helvetet, men det blir bättre! Klart du ska ha häst igen, bara du fått lugna ner dej och komma över sorgen efter den lilla (eller var det lille?)

Jag förlorade min livskamrat i januari, miste ena unghästen i februari, var in på klinik med min egenuppfödda tvååring i juni, höll på att mista valacken efter en ögonskada i juli... Sånt är livet med hästar. Men rent krasst, varenda dag man får gå ut i stallet och mötas av dessa fantastiska djur uppväger sorgen och smärtan man känner när dom försvinner.

Kram till dej och din lilla pålla!
Jenny
 
Re: Gammal fraktur!

Svullnaden fanns vid veterinärbesiktning inför köp och genom att INTE röntga knäet då så har hon tyvärr brustit i undersökningsplikt. Det är bara DOLDA fel, dvs sådana SOM INTE KUNNAT UPPTÄCKAS vid köp som ger rätt till återgång. Och här fanns en SYNLIG svullnad som borde genererat en röntgen, och då hade frakturen upptäckts och köpet avstyrts.

Så det finns inte en chans alls juridiskt för en återgång såvida inte säljaren visste om att hästen haft/hade en knäfraktur.

Jag är mest förundrad över att hästen inte var halt vid vetbesiktningen?

Nu löste det sig ju ändå iom att försäkringsbolaget går in, men annars hade köparen tyvärr stått sig slätt pga att hon inte uppfyllt undersökningsplikten.
 
Re: Gammal fraktur!

Ja, jag håller med om att hon borde undersökts bättre redan vid köp, men det är trots allt två oberoende veterinärer som besiktigat hästen och släppt igenom den trots svullnaden. Jag undrar om det inte hade gått ändå? Nu slipper ägaren iaf det bekymret, tack och lov, det är tillräckligt sorgligt så det räcker. :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 111
Senast: Skjøldur
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 136
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 850
Senast: Luktpion
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 705
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp