Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli av det?

YorkWann

Trådstartare
Var på studentfirande idag, kom såklart in på ämnet hund :D , en tjej vid bordet hade precis tingat en valp, frågade vad det var för ras?

Sharpei/Tollare/tax

:crazy:

Hon skulle ha den som sällskap. Prommenera med den och så.

Tydligen så avlas det aktivt på denna korsning, detta var alltså ingen tjuvparning eller så.

HUR kommer man på att avla på en sån här korsning, och hur kan denna hund tänkas bli? Söt var den såklart.... :grin:

Någon som hört om nån liknande blandning?
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Ingenting förvånar mig när det gäller hur folk blandar hundraser.:crazy:

/sarkasm/Men det är klart, hundar blir ju vad man gör dem till, och det är större skillnad mellan individer än mellan raserna...rashundar är jättesjuka men om man blandar raserna gör korsningseffekten att de blir friska, förmodligen blir det bara bättre ju fler raser som ingår. Kennelklubbs-anslutna uppfödare är ett gäng snobbiga sadister som bara bryr sig om utställningar medan den som tar en kull valpar för att valpar är gulliga och man kan tjäna en hacka är verkliga hundvänner. /slut på sarkasm/ Har jag glömt något?:devil:

Förmodligen kommer den här gulliga valpen att bli väldigt egensinnig.;)
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Oj vilken blandning. Kan verkligen inte föreställa mig hur den där hunden kommer att se ut, alla de 3 raserna skiljer ju på sig något otroligt (både utseendemässigt och temperament...)
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Jag är av den uppfattningen att OM man nu ska blanda raser så ska man blanda raser som är närbesläktade. Tex golden/labbe osv. Säregna raser som tex Sharpei, tax bla som har ett "annorlunda" utseende tycker jag absolut inte man ska korsa med några andra raser.

Denna korsning förstår jag inte alls varför man gör. O en familje hund? Tax är en jakthund o tollare en apportör. Sharpeien är förvisso en familjehund men ursprunget är jakt o vakt. (samt även kamp) Tycker det verkar som en hund som kräver lite mer än bara gosa i soffan.
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Jag har slutat engagera mig i folk som köper korkade blandningar... De kan stå där med problemen sen och jag tänker inte ursäkta dem :devil:

En klasskompis till mig hade skaffat valp för ngn vecka sen, ganska söt liten sak, så jag frågade vad det var. Labbe/spets...??? Men vilken spets?? Nja, det visste han ju inte, så han kunde ju stå där med en akitamix, halv älghund eller en shiba, han hade ingen aning.

Sa nåt sarkastsikt om att det var ju bra att han som är så aktiv hade skaffat en aktiv hund:smirk:
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Hur det kan tänkas bli?

Tja, vad f*n som helst känns väl som närmast rätt svar.

Och medveten uppfödning, man tar sig för pannan och kostaterar att sista idioten inte är född än.
 
Sv: Vad kan det bli av det?

3 raserna skiljer ju på sig något otroligt (både utseendemässigt och temperament...)

Det var precis min tanke. :crazy:

Försökte lite fint påpeka detta, eller fråga vad de ville med hunden, även om de inte ville aktiveraden mer än prommenader och bus, vad de ville se för egenskaper i hunden...
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Det känns ju verkligen inte som att de som du träffade hade tänkt efter både en och två gånger (vilket man ju alltid ska göra om man vill köpa hund) innan de bestämde sig för att skaffa den där hunden. Herregud, de kan ju itne ens ha kollat upp hur de 3 raserna är, för då aknske de hade insett att den där hunden förmodligen kommer kräva lite mer än bara "promenader och bus"
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Jag har slutat engagera mig i folk som köper korkade blandningar... De kan stå där med problemen sen och jag tänker inte ursäkta dem :devil:

Exakt så känner jag med, jag har kommit till insikt att man aldrig kan ändra människors åsikter (som de i dessa fall oftast har enbart av okunskap), utan det enda man kan göra är att luta sig tillbaka och låta dem göra misstagen själva och förhoppningsvis lära sig ngt på dem. Det hemska är ju att de som drabbas värst är ju dessa stackars hundar som kommer till hem där de verkligen inte får liv som passar dem :cry:.

Som några "bekanta" till mig, som nu ska köpa hund. De vill ha en liten sällskapshund, de kan ingenting om träning av hund (och är inte intresserade av det), de vill ha en lugn och snäll hund att mysa och gå ut i skogen med.

Vad köper de då? Jo, en korsning BC/Schäfer, hane :eek:! Hur i HELVETE tänker man då :mad:. Den kommer varken vara liten eller lugn, och jag kan med sannorlikhet redan nu säga att de inte kommer kunna ge den den aktiveringsnivå den kräver! Och anledningen till att de köper den var att "de ju inte kan betala multum för en hund" . Den valpen kostar 5000, man kan ju få en renrasig för bara lite mer....:grin:

Och sedan att "uppfödaren" av hunden hade 46 hundar hemma enlig dem (:eek: igen) gör mig ännu mindre förstående över hur man ens kan fundera på att handla från en sådan människa!!

Men men, "en hund blir ju vad man gör den till"... :cool:.
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Vad kan det bli utav detta då ;) Jag undrar hur tiken ser ut..

"Mamman är rottis och pekines och pappan
chines-crested (naken hund)"
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Att döma av svaren här så verkar de flesta väldigt kritiska till blandraser över lag. Varför är ni det? Menar inte som kritik eller så men vill veta av ren nyfikenhet. Jag har själv alltid haft blandraser (och de mest konstiga sådana) och har aldrig haft bekymmer. Trevliga hundar allihopa och kärnfriska, men jag kan ju haft tur och fått tag på friska individer både fysiskt och psykiskt. Har dessutom alltid valt blandningar med raser som jag kunde tänka mig att ha. Har aldrig hört så mkt kritik mot blandraser och blir ju nyfiken på att veta mer. Är folk som köper blandraser utan att veta va de köper eller är det hundarna i sig som är problemet. Kan ju berätta att jag har haft två blandisar (syskon) som var korsning mellan schäffer, labrador, västgöta spets och Alaskan Malamute (stavning???) och de var de trevligaste hundar jag haft. Men jag hade kanske tur?
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Och så var det igång igen... :p
Nu har du att vänta 100 svar på varför man inte ska stöjda blandrasavel. Det finns många, många anledningar till det. Min främsta anledning är att i majoriteten av fallen är den inte seriös, man har inget mål med valparna utan just att få fram söta små valpar. Blandningen som TS beskriver är raser långt ifrån varandra, varav den förstnämnda allt annat än hälsosam, och att köpa en blandrasvalp är lite som att köpa grisen i säcken. Du vet aldrig vad du får.

Inom (seriös) renrasavel meriteras och hälsokollas avelshundar genom utställningsresultat, lydnad- och jaktprov, MH-test, Korning, HD/AH-röntgen, ögonlysning osv. Hur mycket ser man av detta bland blandraserna? Ingenting, skulle jag vilja påstå, om det inte är en mycket välplanerad blandning genom t ex två jakttyper för att få fram bättre jakthundar. Men verklighetens blandrasavel är långt ifrån så välplanerad. Alla dessa test och meriter är ett sätt att föra aveln framåt och försäkra sig om friska hundar.

Blandrasvalpar är ofta mycket billigare och därför lättare att 'impulsköpa' av människor som kanske inte riktigt tänkt till vad de vill ha ut av sitt hundägarskap eller ens vad det är för typ av hund de söker. Ofta är deras kunskap och erfarenhet begränsad. De ser en gullig valp, och köper den, utan en tanke på vad som finns bakom sas. Många gånger har jag hört om jakt/vakt/arbetar-blandningar som hamnat hos människor som bara tänkt ha en sällskapshund, dvs helt fel händer. Sedan blir hunden könsmogen och pga bristande uppfostran, för lite aktivering och liknande så blir hunden för svår och sätts ut på Blocket eller hamnar på Hundstallet, med vanligaste bortförklaringen att någon i familjen helt plötsligt fått allergi... :angel:

Jag har säker missat något, men du kommer få massor med svar om varför man borde välja renras istället för blandras. Det finns hundratals renraser idag, och därför är det väldigt lätt att hitta någon som passar en själv och ens krav och kunskaper, samtidigt som man stödjer den seriösa aveln som för just den hundrasen framåt. Testa även att söka på 'blandras' här i forumet så får du fram mycket att läsa! :D
 
Sv: Vad kan det bli av det?

:bow::bow:

Mycket bra sammanfattat! Kan nog inte lägga till mycket mer :laugh:.

Bara det att det inte är blandrashundarna i sig "vi" renrasanhängare är ute efter, då individerna kan vara nog så trevliga. Det ligger (precis som apocalypze beskriver ovan) massor med andra anledningar bakom varför man inte ska stödja blandrasaveln.

/MosterMia, som är totalemot blandrasavel och oseriös renrasavel.
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Kolla på blocket. Hur många omplaceringar av blandraser finns det inte. VARFÖR? Jo folk klarar helt enkelt inte av alla idiot blandningar som görs.

Visserligen är alla raser från början blandraser men de har renavlats för att fylla en funktion. Att blanda olika "arbetssätt/funktioner" blir troligen en kollision i hundens hjärna o den blir svårjobbad.

En apportör korsat med vallare tex ja ska den valla viltet? eller ska den apportera fåret?
 
Sv: Vad kan det bli av det?

Roligt roligt med sådana idiotköp... Som tillskott till alla amstaffliknande blandraser i kvarteret har damen med den hanhundsilska schäferrottiskorsningen köpt en valp av den käcka blandningen boxer/dobberman/kuvaz... Hoppas vi hinner flytta innan den blir vuxen... :(
 
Sv: Vad kan det bli av det?

ok tack för svaret. Var mest intresserad eftersom jag som sagt alltid haft blandisar men aldrig hållt koll på diskussioner som t ex här på Buke. Har alltid haft trevliga, välbalanserade hundar. Har nu tex en omplaceringshund old english sheepdog/schäffer som är supertrevlig. Var dock inte det när vi fick hem henne men med lite tålamod är hon nu riktigt trevlig. Men kräver sin motion :) Denna har vi haft i 8 år nu och hon är underbar. Nu har jag skaffat en till, har alltid haft två hundar så det blev tomt med bara en. Den blandningen tänker jag inte ens tala om vad det är :) Den förra ficj vi avliva 14 år gammal pga av att hon blev så dement att hon glömde bort hur man åt, innan dess hade vi aldrig behövt åka till vet mer än för rensa tandsten. Men jag förstår vad ni menar med att det finns många oseriösa som blandar hej vilt utan tanke. Mina hundar har nästan alla kommit till av rena olycks händelser (inte mkt bättre) och har inte haft ngn tanke bakom vilka raser som blandas. Jag har väl haft tur eller så är jag en otroligt skicklig hundägare ;) :D Nä skämt åsido, ledsen om det blev lite trådkap. Förstår att ni som hänger här mkt har läst flera diskussioner hundratals gånger. Ska söka på blandraser och se vad jag hittar...
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 459
Senast: Caps
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 552
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 812
Senast: Nattfjäril
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp