Sv: Vad kan det bli av det?
Och så var det igång igen...
Nu har du att vänta 100 svar på varför man inte ska stöjda blandrasavel. Det finns många, många anledningar till det. Min främsta anledning är att i majoriteten av fallen är den inte seriös, man har inget mål med valparna utan just att få fram söta små valpar. Blandningen som TS beskriver är raser långt ifrån varandra, varav den förstnämnda allt annat än hälsosam, och att köpa en blandrasvalp är lite som att köpa grisen i säcken. Du vet aldrig vad du får.
Inom (seriös) renrasavel meriteras och hälsokollas avelshundar genom utställningsresultat, lydnad- och jaktprov, MH-test, Korning, HD/AH-röntgen, ögonlysning osv. Hur mycket ser man av detta bland blandraserna? Ingenting, skulle jag vilja påstå, om det inte är en mycket välplanerad blandning genom t ex två jakttyper för att få fram bättre jakthundar. Men verklighetens blandrasavel är långt ifrån så välplanerad. Alla dessa test och meriter är ett sätt att föra aveln framåt och försäkra sig om friska hundar.
Blandrasvalpar är ofta mycket billigare och därför lättare att 'impulsköpa' av människor som kanske inte riktigt tänkt till vad de vill ha ut av sitt hundägarskap eller ens vad det är för typ av hund de söker. Ofta är deras kunskap och erfarenhet begränsad. De ser en gullig valp, och köper den, utan en tanke på vad som finns bakom sas. Många gånger har jag hört om jakt/vakt/arbetar-blandningar som hamnat hos människor som bara tänkt ha en sällskapshund, dvs helt fel händer. Sedan blir hunden könsmogen och pga bristande uppfostran, för lite aktivering och liknande så blir hunden för svår och sätts ut på Blocket eller hamnar på Hundstallet, med vanligaste bortförklaringen att någon i familjen helt plötsligt fått allergi...
Jag har säker missat något, men du kommer få massor med svar om varför man borde välja renras istället för blandras. Det finns hundratals renraser idag, och därför är det väldigt lätt att hitta någon som passar en själv och ens krav och kunskaper, samtidigt som man stödjer den seriösa aveln som för just den hundrasen framåt. Testa även att söka på 'blandras' här i forumet så får du fram mycket att läsa!