Vad kan det kosta?

Sv: Vad kan det kosta?

Förutom veterinärkostnader så kostade min ponny mig ca 8000 kr/månad. veterinär kostanderna, förutom vaccinering, pendlade mellan 0 kr/år till över 20 000.

Hade då stallkostand på ca 4200kr/månaden (service 5dagar/vecka och inacorderingarna hjälps åt på helger, hö, strö och havre ingick) Köpte extra krafftfoder för ca 700kr /månaden. Tränade för tränare 1-2 ggr/vecka ca 150-200kr/gång. sedan var det försäkring som kostar lite drygt 10 000/år (a1 med full veterinärvårdstilägg, liv 60 000)

Inköpet för hästen var 60 000, transport 65 000. Utrustnigen har jag ingen aning om, och den är ju ganska enkel att påverka. Mina två sadlar kostade nog tilsammans ca 11000-12000 och de är ju det dyraste, om inte hästen "äter" täcken....
Sedan är det ju massa små utgifter hela tiden på ngt sätt....det blir alltid dyrare än man hade tänkt.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag har det väldigt billigt och detta är för 2 ponnysar:)

Stallhyra: 2000 kr/månaden 7 månader om året= 14000 kr/ året (hö, halm och betfor ingår och sen hjälper jag till 3-4 pass/veckan.)

Arrende sommarhage: 2000 kr/året

Strö som inte ingår i hyran: ca 5500 kr/året

Eget foder som inte ingår i hyran: 2500kr/året

Hovslagare: 10500 kr/året

Försäkring: 7000kr/året

Vaccination och tandkoll: 1400 kr/året

Ca 43000 kr/året alltså ca 3600 kr/månaden och då är det TVÅ ponnysar:)

Sen är jag väldigt restrektiv gällande utrustning, köper mycket begagnat av bra kvalité.

Stängslet till min sommarhage var en engångskostnad som jag inte riktigt minns vad notan slutade på men det var åtskilliga tusen. Nu är det bara underhåll som kostar lite varje år.

Träningar: svårt, det går i perioder så jag har ingen aning om årskostnaderna där.

Övrig veterinärvård har jag 'peppar peppar' klarat mig undan nu länge:)

Dessutom tar jag emot sommarhästar så jag får in lite pengar varje sommar på det viset;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det kosta?

Beror som sagt på vad du bor, som flera skrivit.

Min kostar 1500 för stallhyra och grovfoder.
Kraftfoder kanske 200kr/mån generellt sett.
Strö ca 300kr/mån
64kr/mån i försäkring
350kr var 12e vecka för verkning


räknar man med övriga kostnader så som utrustning, busskort etc hamnar det kanske på ca 400kr till i månaden, mest för att det finns inga saker egentligen att köpa till honom som passar :p )

Min häst är billig, så han är väl inte direkt represtentativ över att "ha häst " i sig. :)
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag har just nu 4 shettisar, 1b-ponny, en d-ponny o en vbl travare på 165cm hemma o betalar i stallhyra 2000kr/mån (hyr ett helt stall med 7 boxar o lösdrift), grovfoder (fri tillgång) 3200kr/mån, kraftfoder runt 300kr/mån. Har ingen kostnad på ströt (alla hästar går på lösdrift), försäkring kostar mig runt 1000kr i månaden. Bensin till o från stallet vet jag inte riktigt vad det kostar men runt 3000kr i mån. Har inte haft så stora utlägg för veterinär då en bekant är det o får mina vaccinerade till inköpspriset av vad vaccinet kostar, o givetvis varit lyckligt skonad från skador. Höll på att glömma, hoviskostnader har vi inte heller då vi sköter det själva.
 
Sv: Vad kan det kosta?

1500kr/månad stallhyra. i den ingår hösilage av toppenkvalitet och värden, havre, spån, morgonfodring utsläpp och lunchfodring vardagar. kvällar och helger turas vi om med. alla har en vardagkväll och var femte helg morgonstallet och var femte helg intag.

Utöver det köper jag kraftfoder för 200kr/månad. hovslagare 600kr var åttonde vecka.
veterinärkostnader har jag inte haft några än med denna häst förutom vaccinering och tandkoll. (2-300kr/år veterinären tar hästarna i samband med att han gör andra ärenden på gården (kossorna :idea: ) så det blir väldigt billigt)

nu har jag inte räknat in resekostnaden till stallet, för den vågar jag inte tänka på (4mil till stallet enkel väg hemmifrån, från jobbet 4km) men ca 1000kr/månad extra)
 
Sv: Vad kan det kosta?

kl
Helinackordering: 1300 inklusive allt foder (även kraft och mineraler) inga pass men förväntas hjälpa till fodring om jag är på plats och fylla vattentunnor och dyl. samt hjälpa till med hagar och sånt på sommaren.

Till det kommer hovis, försäkring, bensin, utrustning till hästen. Blir ca 3000 kronor i månaden.
 
Sv: Vad kan det kosta?

kl

Eftersom jag har eget stall så kommer jag billigt undan.

spån: 150 kr/mån (köper från såg)
Hö vintertid: 600-700kr
Hovslagare: 300kr/mån (utslaget på en månad. Skor var åttonde vecka.)
Försäkring: ca 170kr/mån
Extra foder: 100kr/mån
Vaccinering/mask m.m. 120kr/mån

Så ca 1500-1600 kr/mån vintertid, men när han går på sommarbete blir det ju inte många kronor.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Utslaget per månad för mig, ca:

Kallhyra, stallplats: 700
Hö: 500 kr
Kraftfoder: 100
Mineraler:150
Torv: 400
Träningar:600
Hovslagare: 500
Försäkring: 350

Varierande:
Utrustning: 600-1000 (täcken går sönder på löpande band)
Veterinär: 0 till väldigt mkt, men i snitt 250 kr utslaget på ett bra år
Bensin: 500

så drygt 4000 kr. :o
 
Sv: Vad kan det kosta?

Det är väldigt svårt att säga för det beror helt på vad det är för häst och vilka förutsättningar man har och om hästen håller sig frisk. Just nu kostar min häst drygt 500kr/mån men för ett år sedan var det tio gånger så mycket.
 
Sv: Vad kan det kosta?

*KL*

Tänk också på att det inte bara är pengar som dina föräldrar kan behöva ställa upp med.

När ni räknar på stallplatser så kan det vara så att en billig stallplats i stället kräver mycket jobb av dem, t ex skjuts om det är dåliga kommunikationer, köra och köpa foder och strö (har de dragkrok på bilen?), vara med vid stallpass (många stall kräver att någon som är över 18 år har ansvar för stallpassen).
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag betalar 1000 kr i hyra per månad. Då ingår fritt på hö och strö. Även havre om man vill. (Bondgård så allt finns på plats) Alltså väldigt väldigt billigt. Har inte längre koll på höpriser så jag vet inte hur billigt jag egentligen står....;)

Kraftfoder cirka 100-150 kr per månad.

Vaccinering/kolla masken/ osv Räknar med 1500-2000 per år.

Hovslagare 1000 var åttonde vecka.

Försäkring liv/vet 300 per månad.

Jag ligger alltså runt 2000 kr per månad kan man väl säga. Med mycket billig stallplats och inga träningar( i övrigt ca 300-500 per månad)/tävlingar(cirka 500 per tävling)/utrustning(har allt-köper sällan nytt och isf enbart för att det är kul :p ) i den summan.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Har ungefär samma kostnad som du, min stallhyra är dock 900/månad. Därimot har jag en tränare som kostar 350 kr/timme. Min månadskostnad för hästen förutom tränare, utslaget på ett år, blir 2500 kr/månad. Då är alla kostnader med och det finns även budget för ev. vetbesök.

S.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp