Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

vindvissla

Trådstartare
Har ridit en häst nu i ett år (oerfaren kompis äger honom).
Han är 5 och hon har haft honom sen han var 3. Han blev skickad på inridning innan jag kom in i bilden. Meningen var att ägarens 14 åriga dotter skulle rida honom. Det gjorde hon ett par gånger men han var för stark för henne så då kom jag in i bilden. Min uppgift var att göra hästen ridbar.

Hästen är stor och lång (lägger in en bild på honom) och har alltid en orolig och lite rädd uppsyn. Han är inte misshandlad på något sätt, i alla fall efter hon har fått honom. Men i mina ögon har han aldrig varit "normal" på nåt sätt.... :confused:

I början när jag red kunde han inte trava, två steg och sen gick det i hundranitti. Så jag började i skritt. Problemet är att så fort jag rör på mina ben 2 mm så känns det som att hela hästen försvinner under mej. Detta tänkte jag då lösa med lite beröringsvänjning. Han är inte rädd när man tar eller klappar på honom, inte ens i skänkelläget. Så jag sadlade och hängde på ett par gummistövlar i stigbyglarna och ut och longera. Det resulterade i 15 minuters panikgalopp och bockningar innan jag kunde stanna en livrädd häst. Ajdå tänkte jag.

Fortsatte rida och lärde mej att bara röra ytterst lite på benen. Det gick framåt men inte jättemycket. Efter ett år kunde vi trava ganska lugnt men hade fortfarande inte galopperat. Ute i skogen kunde jag galoppera i båda "varven", inte vidare samlat men ändå. Helt plötsligt vart han "planka" på ena sidan och gick inte att böja varken i trav eller galopp. Så vi tog honom till en kiropraktiker som konstaterade att bäckenet är vridet. Han rättade till och sa att nu är hästen bra.

Efter detta gick hästen bättre, inte lika låst men fortfarande överkänslig för skänklarna. Började träna för en dressyrtränare och han gick bra de första tre gångerna. Sen sa det stopp och han blev helt stel. Kunde inte ens slappna av i skritt.

Efter det (1.5 års kämpande) tröttnade jag lite på att rida honom så nu har han inte gjort så mycket på ett par veckor.

Han ser alltid rädd ut, han tycker inte om att bli borstad eller kliad. Han är inte nyfiken eller busig som andra unghästar.

Vad ska vi göra? Ta honom till veterinären eller? VAD kan vara fel? Kiropraktikern visade också att där är nåt slags mellanrum i ryggraden, när han drog lätt i svansen åkte den fram och tillbaka och man kunde känna mellanrummet.

Det känns ju som att man vill göra en fullständig besiktning av hästen, men vad ska jag säga till ägaren för att hon ska ta honom till veterinären? Om jag har en vettig anledning vet jag att hon inte kommer att tveka, men jag vet inte om hon alltid tror på mej när jag säger att "nåt är fel". Och en mångtusenkronors undersökning om man inte tror att nåt är fel känns ju inte så aktuellt. Men jag är övertygad om att allt inte är som det ska.
Hjälp mej... vad kan vara fel. Förlåt för att detta blev JÄKLIGT långt, men kände att jag måste ha med all fakta för att ni ska kunna komma med tips.
TACK så länge....
Här kommer bilden.
Travar mot ett hinder.

I hagen. Klicka för att göra större...
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Ja något verkar ju inte stämma men jag får en massa frågor (trots att du beskrev så långt)

Vad är det för ras?

Vad menade kiropraktorn att "mellanrummet" i ryggraden skulle ha för betydelse? Kan den ha ont av det? Vad har hänt med den (bäckenet)?

Hur erfaren är du själv? Vad har du ridit för hästar osv?

På bilden ser du ut att vara tävlingsklädd?? Har du tävlat med den trots att det inte går att galoppera?

Måste du röra benen öht när du rider? Vad händer om skänkeln är helt still? Det finns hästar som inte gillar att man använder underskänkeln. Kan du rida för sätet? Måste du använda underskänkeln?

Problemet kan ju vara att hästen faktiskt behöver en ridning som kräver en del av ryttaren, där balans, säte och lugn är nödvändiga. Har du det?

Vad händer med dej när hästen blir spänd ch går på i traven tex? Kan du vara lugn och andas lugnt och påverka hästen att spänna av, eller dras du med så att ni förstärker varandras spänningar?

Finns det något bra med hästen? TYcker du om den? Du beskriver en massa negativt men det kan ju helt enkelt var att ni inte passar varandra? Vad trodde tränaren? Var det en riktig tränare och satte sej den personen på hästen?

Visst ska man gå igenom hästen om den derkar ha ont, men det kan lika gärna vara att den behöver en ryttare som den passar bättre med och som inte bara ser hästens osäkerhet mm utan även positiva sidor.

På bilderna ser den ut att ha en trevlig, positiv uppsyn. Men annars är det jättesvårt att säga något utifrån bilder.

Jag tycker det bästa är att för säkerhets skull kolla hästen, särskilt ryggen o bäckenet. Att ha en häst som inte fungerar som den ska månad efter månad kostar också pengar. Den går knappast att sälja tex. Vad vill ägaren med den?

Jag hoppas du inte tar illa upp över frågorna. Men det har betydelse hur du rider för att veta om hästen kan ha problem i sig själv eller om ni inte passar ihop helt enkelt.
För något är ju fel, precis som du säger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Om hästen är sådan som du beskriver, VAR kommer en TÄVLINGBILD i hoppning in i bilden????? Jag blev förvånad när jag såg den, av det du beskrev i tråden var det ju inte mycket som talade för startklar i hoppning??

I alla fall..

Är hästen kollad av kiropraktor igen så den inte är sned i bäckenet igen?

Av att vara sneda kan de felbelasta och dra på sig ledinflammationer, kan vara en väg för att kolla upp den. Och är hästen fräsch blir det ju oftast inte mångtusenkronorsundersökningar heller. Dvs om det slutar på många tusen brukar man ha hittat något, och då var det ju fog att åka till veterinären ändå..

Ang skänklarna, om du låter bli att rida med så mycket rörlig skänkel och helt enkelt rider med benen stilla, hur reagerar han då?

Min valack var väldigt, väldigt viktkänslig, och otroligt överkänslig för skänkeln som ung. Än idag kan man få oväntade effekter om man råkar dra bak skänkeln för långt. Han var ganska otrygg överlag med. Nyckeln var att faktiskt träna på självförtroendet, gör allt så pooositivt som möjligt (slösa med berömmet!) och att ta det lugnt och fint och inte ha bråttom. Många hästar blir stressade och överkänsliga omd e inte förstår, och vissa kan kräva längre och tydligare instruktioner än andra. Hitta på en LÄTT övning som hästen utan tvekan klarar av i alla lägen, och använd den som trygghetsövning.Gör den ofta och slöööösa med berömmet, hästen ska ha beröm som om den vunnit OS bara för den gör halt och står still (eller vad det nu är för övning som du valt).Och gör den ofta, ofta tills den är 'invand'. Sen använder du den såfort något blir knas, t ex hästen blir för spänd, blir upprörd etc. Gör halt och berömm översvallande, skritta på lång tygel därifrån och när hästen slappnat av försök göra det ni skulle igen. (Jag hade halt på valacken, vilket som positiv bieffekt gav att hans reaktion på fara gick från 'fly för livet!' till att stanna och be matte hålla handen. Dvs han lärde sig att vad fans om än händer är det ALDRIG fel att göra halt och fråga matte, och det är ALLTID säkert, tryggt och invant att göra halt och fråga matte, man vet EXAKT vad som händer då och finns inga - i hästens ögon - läskiga överraskningar eller någon press.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Tack för era svar....

Hästen är en irish sport horse.

Jag har mest ridit in/ ridit till fullblod innan jag började med honom. Min balans är bra och jag är alltid mjuk i både händer och fötter. Jag är väl ingen OS ryttare men tycker jag har tillräckligt mycket kött på benen för att lära en häst grunderna.

Det har ju blivit så att jag inte rider så mycket med benen utan mycket mer med vikten och låren. Och det funkar ju ibland. Fast grejen är när man har ridit ett bra tag så släpper allt och då kan man rida honom som en vanlig häst. Fast detta är ju inte alltid heller.

Meningen med tävlingen (jag förstår att ni blev upprörda efter min beskrivning på en oridbar häst som inte kan galoppera) var just att han skulle få lite hjälp av hindrena. Som ni ser så är de inte så värst stora. Det var en riding hunter tävling med ett ridmoment och ett hoppmoment. Jag kände väl att hästen inte var 100 % redo men ägaren tyckte det kunde vara kul, så jag tog det som en övning.

Det är så himla svårt att få honom rund. Hans tänder är kollade och jag har provat med olika bett. Rider nu på ett tredelat.

Kiropraktikern sa att mellanrummet kunde orsaka problem men inte nödvändigtvis behövde göra det.


Så tycker ni att vi först ska åka till veterinären och sen till kirporaktikern? Eller ska jag sluta rida honom och koncentrera mej mer på de andra som är roligare att rida?

Jag kan ju erkänna att jag aldrig varit störtförälskad i denna häst, men jag såg det som en utmaning att få honom ridbar. Det är inte så att jag tycker illa om honom på något sätt.

Tack igen.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Jag gissar på att din häst har rejält ont någonstans, kanske i ryggen. skulle definitivt röntga och kolla innan jag jobbade vidare. hade ett fullblod en gång med ihopväxta kotor och han betedde sig också mycket märkligt, fick panik för ingenting. Smärta kan ge konstiga reaktioner.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Om du är övertygad om att allt inte är som det ska tycker jag att du ska göra ditt yttersta för att hästen ska bli ordentligt undersökt.
Sen tycker jag att det ligger något i att du kanske bör fundera över om du passar ihop med hästen. På bilderna ser den väldigt försiktig och lite inåtvänd ut och det kanske finns någon annan människa där ute som kan locka fram det bästa ur hästen, även om du säkert klarar av att göra den "ridbar". ;)
Vet att det inte är roligt att höra (har varit i samma sits själv) men ibland blir det nästan prestige i sånt där, man tar på sig ett projekt och sen bara SKA man ro det iland kosta vad det kosta vill. Men hästar är ju trots allt inga projekt utan individer och jag tycker att varje häst förtjänar att hitta sin människa och inte bli reducerad till något som ska "klaras av."
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

*kl*
på bilderna ser han lungn och harmonisk ut (iallfall på hagen bild.)
låter som hästen ahr hont någon stans..
om du kollar han själv typ klämma över ryggraden hur beter han sej då?
du aknske ska filma när du rider och visa detta för kiropraktorn elr väterinären. filma allt du gör där hna rör sej och visa detta sedan för vet elr kir. det akn ju vara så att det är hått han reagerar på med nån på ryggen men inte på marken.
alt. köra?

lycka till.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Ja det lutar åt att han får åka till veterinären i alla fall. Om allt är som det ska och han mår toppen så kanske det är så att jag inte passar ihop med honom. Men det tror jag inte att det är, och det är därför jag skrivit den här tråden. Ryggen låter mest troligt och det är ju självklart att jag inte ska rida en häst som inte mår toppen.

Ägaren tycker inte det gör nånting om han inte kan gå i form utan hon kan använda honom som skogshäst då. Men jag tycker att alla hästar bör kunna gå i form lätt och avslappnat när man bara gör basics.

Tack för svaren.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Kan ni skicka iväg hästen på tillridning ett par veckor??
Jag har flera riktigt bra ryttare att rekommendera.

Dessutom undrar jag vad som händer om man bara drar ner stigbyglarna (utan gummistövlar) och longerar honom?
Ett par gummistövlar hade gjort vilken trygg häst som helst hysterisk, så jag kan förstå att hästen reagerade som den gjorde vid det tillfället.

Bara av nyfikenhet så undrar jag vad hästen har för stam?
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Ja det lutar åt att han får åka till veterinären i alla fall. Om allt är som det ska och han mår toppen så kanske det är så att jag inte passar ihop med honom. Men det tror jag inte att det är, och det är därför jag skrivit den här tråden. Ryggen låter mest troligt och det är ju självklart att jag inte ska rida en häst som inte mår toppen.

Ägaren tycker inte det gör nånting om han inte kan gå i form utan hon kan använda honom som skogshäst då. Men jag tycker att alla hästar bör kunna gå i form lätt och avslappnat när man bara gör basics.

Tack för svaren.

Nu hoppas jag att du inte tar alltför illa upp, men: jag såg en film med dej där du hoppade en annan häst i ett annat forum. Du såg inte ut att var den mest erfarna stadiga ryttaren, om jag ska vara ärlig. Du red tex alldeles för mycket i framvikt. Och framvikt får lätt hästar att gå i 180, om de är känsliga i alla fall. Bla därför kanske du inte passar på denna häst. Den behöver kanske en ryttare som är mer "proffs" i sin ridning.

Prova att lämna den till en sån ryttare (alltså riktigt skicklig) och se vad som händer.

De flesta av oss är riktiga medelmåttor så jag hoppas du kan ta det jag säger på rätt sätt.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Jag ska se vad hon vill göra. För tillfället rider jag inte honom i alla fall. Jag tror inte ägaren är speciellt intresserad och hon får hitta på vad hon vill. Men jag har inget intresse längre att rida honom.

Och till flashlight, erfaren är jag, har ridit var dag i 20 år, men jag vet att jag inte är nåt proffs, har aldrig haft ordentlig träning. Men på de flesta hästar jag ridit in eller ridit till har det funkat bra. Det var därför jag blev så fundersam med denna. Men kanske är det som du säger att någon mer skicklig ska göra det. Jag har ingen lust längre i alla fall.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Och om man bara longerar med stigbyglar händer samma sak. Eller om man ska tömköra. Det kan gå bra i två minuter och sen får han panik.

Gummistövlarna kanske var lite å ta i när jag tänker efter...

Men om jag rider och vill att han ska flytta sej så räcker det jag flyttar vaden 2 mm.

När jag ridit honom i typ ett halvår kändes det som att han fortfarande inte fattade vad halvhalt eller minskningar betydde.

Och ett och ett halvt år senare kan jag fortfarande inte jobba med galoppen...

Jag föredrar att spendera mer tid på de andra då.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Det låter enligt mej som att hästen inte är inriden!!

Eftersom han är så känslig för benen, men så dålig i munnen och lyssnar så dåligt på hjälper.

Vart kommer hästen ifrån? Vem köpte hon den av? Är ni säkra på att hästen ridits in ordentligt?
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Jag hade lämnat iväg hästen till någon som sysslar med detta varje dag. Funkar eller stämmer det inte då heller kan man börja fråga sig om hästen inte mår bra.
Men först är det ju bästa med en riktigt undersökning. Glappet i ryggen kan ju göra att han rusar i från smärta?
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Fast det är väl svårt att säga pga det?

Det finns många välindridna dressyrhästar som är känsliga för hur man använder benen, sin vikt, samt i munnen. Hästar är individer, en känslig häst kan verka oinriden med fel ryttare.


Nu säger jag inte att det är så här, obs! Men det handalr om ryttare OCH om häst. De kanske inte passar ihop.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Jag förstår ditt dilemma, har en unghäst här hemma som visar på liknande problem. Fast den kan vi inte ens skritta på.

Jag hade först och främst sett till att hästen inte hade ont nånstans. Hellre kolla en gång för mkt än en för lite - egentligen oavsett vad det kostar. Man får igen det i slutändan ändå.
Jag hade tagit både veterinär och kiropraktor om det finns möjlighet till det.

Sen är väl jag lite annorlunda än de flesta här inne när jag menar på att även fast man inte _behöver_ rida med underskänkeln ska hästen acceptera att man rör den längst sidorna. Man ska kunna longera med gummistövlar fastsatta i stigläderna - en häst som upptäcker att det inte är något farligt har lärt sig en himla massa. Min unghäst är väldigt beröringskänslig på sidorna vilket vi till stor del har tränat bort genom att longera honom med stigbyglarna nere plus ett snöre över sadeln med en petflaska med havre i som hänger och slänger på varsin sida. Ju mer man utsätter hästar för ju tryggare blir dom. Man får ta det som en lek helt enkelt.

Och även om han inte har ont nånstans och han bara behövs ridas till - har du tröttnat så rid andra hästar istället. Man ska inte göra nåt som man inte tycker är kul om man har möjlighet att slippa! :smirk:
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

ramona så har jag tänkt många gånger också. Och därför börjat om och börjat om.... Med halter, skritt och trav. Och ändå har det knappt blivit bättre. Jag har inte krävt speciellt mycket av honom under de 18 månaderna som jag ridit honom, vi har ridit mycket i bergen för att stärka honom.

Det konstiga är att ibland när man ridit typ 40 minuter kan allting lossna och han funkar jättebra med lagom skänkeltryck (självklart vill jag ha en känslig häst men detta är liiite mycket) och jättefin i munnen, lyssna på halvhalter och avsaktningar.

Jag pratade med henne häromdagen när vi red. Hon tycker jag är konstig och han behöver inte alls kunna gå i rätt form eller någonting. "Alla hästar kan kanske inte gå i den formen som du vill" Medan jag anser att en låg lång form ska alla friska hästar kunna gå i. Och jag rider tre av hennes andra hästar också och min ridning funkar bra där, så jag vet att jag inte är helt ute och cyklar. Men nu så kvittar det mej, jag vill inte rida en häst som jag inte trivs med.

Tack igen för era svar.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Det konstiga är att ibland när man ridit typ 40 minuter kan allting lossna och han funkar jättebra med lagom skänkeltryck (självklart vill jag ha en känslig häst men detta är liiite mycket) och jättefin i munnen, lyssna på halvhalter och avsaktningar.
Jag vill inte säga att han har ont någonstans, för jag har inte sett hästen och jag är inte en utbildad veterinär som kan ställa diagnoser. Men det låter som att när du ridit ett tag så har du ridit loss en spänning eller liknande som skapar hästen obehag annars.
Hur är han dagen efter ett sådant tillfälle??

Det låter på mej som att din bekant kan lära sej både ett och annat om hästar...det skulle vara intressant att se hur hon rider hästen och hur han beter sej då. Kan det vara så att hennes spänningar i sin egna ridning skapar spänningar hos hästen som får ont av det?

Det är lite skit samma egentligen, då du inte rider hästen längre...men i detta fallet är jag övertygad om att det inte handlar om att ni inte kommer överrens!!
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Tack. Jag tror inte att det är så heller. (att vi inte passar ihop)
Dagen efter kan han antingen vara jättefin eller så är vi nere på minus noll igen.

Min väninna har ridit i fem år (hon är 45) och har ridit honom ett par gånger. Första gången var han nyss inriden och hon hoppade upp lite klumpigt varpå han for iväg och hon trillade av. Inte förrän nu har hon vågat sej upp igen och då bara skrittat på långa tyglar. Så jag tror inte hon har haft nån inverkan.

Däremot hade hon inga problem att skicka iväg 14åriga dottern på honom på jakt förra året i november och hoppa diken och häckar. Han fastnade halvvägs på en. Vid detta laget hade jag precis kunnat börja trava ordentligt på honom.

Det är lite jobbigt att säga nej hela tiden, så jag tycker att det är hennes häst och hon kan göra som hon vill.
Kanske vågar jag mej på ett nytt försök om ett tag, men har andra planer just nu, två ponnysar och en treåring. Plus skola.

Det finns många konstiga människor, men hästmänniskor är nog de allra konstigaste.
 
Sv: Vad kan det vara för fel på denna häst? (långt men jag behöver hjälp)

Idag föreslog ägaren att hennes dotter (14 år och noll hästintresse) skulle rida honom (efter två månaders vila) i en charityride, som är typ som en jakt ritt.

"han kanske inte passar ditt sätt att rida med cirklar och sådär"

"detta är ju bara rakt fram ju"

*i give up*
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 555
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 587
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 364
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp