Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara för fel?

V

Vovve

Känns som det kommer bli ett långt inlägg..

Har en GD tik blir 4år i höst, hon ska opereras i början av April, har tumör vid juvren.

Jag misstänker att det kan vara något mer fel på henne, ska försöka förklara.

Hon piper i lungorna, inte alltid, inte varje dag. I perioder spyr hon efter att hon ätit, även ibland när hon druckit. Har varit i kontakt med vetrinär, men vet inte om jag tycker att jag fått så bra svar, får mest att jag ska avvakta tills det blir värre, men det tycker jag det är nu. Har fått tid i början av nästa vecka, så hon och jag ska åka in och vetrinären ska titta.

Hon har även blivit dum, hon har flugit på mammas småhundar flertal gånger, två av hundarna var nära att stryka med, stora bett..

Aldrig något dumt mot oss människor.

Jag vet att det är OACCEPTABELT att en hund beter sig så, eller jag tycker iallafall det. människor runt mig har rått till avlivning, men jag tyckewr det känns fel när jag inte fått fram vad som kan vara fel på henne.

Vill gärna ha era synpunkter, helst inte några nerklankningar ang hennes beteende, jag vet som sagt att det är fel, hon har inte varit sånhär förut.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Piper hon verkligen i LUNGORNA, eller från luftvägarna? I vila eller vid ansträngning? Äter hon normalt?
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Kanske var fel att skriva lungorna, för jag vet inte om det är lugnorna eller luftvägarna.

Hon är inte ansträngd när det piper, utan det är om hon är glupsk eller vad jag ska säga, får hon något gott hon måste tugga på, t.ex något hon inte tuggar en gång o sväljer utan något som krävs några tugg.

Snö gillar hon att äta ibland, då piper det.

Hon äter bra i omgångar, ibland kan det gå dagar, när hon bara äter lite grann. dricker gör hon som hon ska.
 
Sv: Vad kan det vara för fel?

Oki, då var det knepigare. Annars var min tanke tonsillit sådär spontant, men då brukar det pipa/väsa vid ansträngning. Är hon 'snäll att hantera' så du kan öppna gapet på henne och kolla ner i halsen (man ser inte så långt, men..) om det finns vitt 'skum' där?

SKummet + pipande vid ansträngning var osvikliga tecken när min förra tik hade tonsillit (som hon fick stupi kvarten). I övrigt var hon opåverkad, även om en tempning ofta visade på låggradig feber med. Många hundar visar dock ovilja att äta t ex, och/eller dricka mer vatten, börja äta massa snö om det är vinter etc (det gör ont att svälja vid tonsillit, och vatten och annat kallt lindrar, precis som hos folk)

Men som sagt, stämde inte riktigt, men du kan ju kolla om du ser skum eller liknande i halsen. På vissa hundar är det rätt lätt att se 'ner' i halsen, andra ser man mest tunga och de sprattlar dessutom runt och försvårar, så beror ju på typ av hund med =)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 672
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 955
Senast: iNHALE
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 490
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp