Vad kan det vara???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 970
V

Vikkan

Hej!

För en vecka sedan så blev min häst väldigt stel. Han haltade till och från mellan frambenen, och på helgen var det bra men sedan, fram emot söndan-måndagen så blev det lite värre, på tisdagen blev han bättre och har blivit mindre stapplig men fortfarande lite stel. Han har varken någon puls el,feber eller är varm i hovarna. Han är pigg och glad, och i torsdag så sprang han lite men man såg att han var stel. Han har inga skor, så vi tänkte först ömfotad men så tog vi ut hovslagare idag, han var varken ömfotad och han hade inte fång. Så nu ska vi ta blodprov och se om det kan vara borelia. Han fick rätt mycket fästingar i våras, sedan har han haft rätt många, vid bogen så hade han ca 3 stycken i onsdags. :mad: Hatar fästingar!!!!! va har dom för nytta egentligen:mad: !!

Vad tror ni det kan vara?
Det ända som är fel med honom är frambenen där han är stapplig och korsar frambenen när han går.

MVH Vickan
Tack på förhand:p

Sv: Vad kan det vara???

Erlischias !
Typiska symtom som min häst hade !
Dom behöver inte ha feber för det.

Hej från hambo

Hur gick det med din häst?
Är det svårt att bota? :o Hur får dom de?:confused:

MVH Vickan

Det är också en fästingburen sjukdom.
Tyvärr kan dom få lite men av det, men inte alltid.

Det behandlas med penecillin i 5 dagar. Vet måste komma och spruta dom.

Det är en sån diffus sjuka så det krävs att man märker symtomen
just när dom visar sig.
Det kan ligga latent i kroppen och plötsligt flamma upp.
Det behöver alltså inte vara en fästing från i år utan din häst kan ha blivit smittad tidigare !

Min häst har haft det 2 ggr vilket är ovanligt, då dom för det mesta blir immuna mot det efter första gången
Fästingar är nog endast till för att vara fågelmat:idea:
Jag har själv vaccinerat mig mot tbe

Lycka till önskar hambo

Tack!:)

ska se vad blodprovet visar sen. hoppas att det inte är något allvarligt:confused:

MVH Vickan:p

min häst är precis likadan nu :( För ett tag sen när jag skulle hämta henne i hagen var hon superhalt, höll i sig i några dagar, sen blev hon helt bra i fem dagar, och nu har det kommit tillbaka. Hon är mestadels väldigt stel i frambenen, och har svårt att göra snäva svängar...
Ringde veterinären och han visste inte något, och sa bara att jag skulle linda benen och ställa henne i en liten hage. Börjar dock fundera på att ta ut veterinären så han får kolla på henne ordentligt, om det nu skulle vara någon sån här fästingsjukdom.

Hur har det gått med din häst??

Tycker också det låter som typiska erlichiassytom. :crazy:
Min pojke var lite likadan + fick massa konstig brännsår, ömmade och hade sig. Hade ingen feber eller sånt, var pigg för övrigt. Behandlades i 3 dagar och var sytomfri inom 6 månade - 1 år ungefär.

Men uteslut inte andra sjukdomar heller, men erlichias låter ju rätt så troligt. Lycka till!

min häst är precis likadan nu :( För ett tag sen när jag skulle hämta henne i hagen var hon superhalt, höll i sig i några dagar, sen blev hon helt bra i fem dagar, och nu har det kommit tillbaka. Hon är mestadels väldigt stel i frambenen, och har svårt att göra snäva svängar...
Ringde veterinären och han visste inte något, och sa bara att jag skulle linda benen och ställa henne i en liten hage. Börjar dock fundera på att ta ut veterinären så han får kolla på henne ordentligt, om det nu skulle vara någon sån här fästingsjukdom.

Hur har det gått med din häst??

Vi har tagit ut vet och han sa att han gick på hela sulan el. nåt sånt:crazy:, så han sa att vi skulle sätta på skor, dan efter satte vi på honom skor och han går mkt bättre nu:) får se hur det är idag:).

jag tycker att du ska ta ut vet, vi trodde också att det hade något med fästingar att göra men det var ju hovarna, så det är nog bäst att ta ut vet.:)

Hoppas att din häst blir bättre!!:)

MVH Vickan

Liknande trådar

Hästvård Jag har bekymmer med puls i benen på en ponny. Det började egentligen förra helgen, stark puls i frambenen, speciellt höger fram. Vi... 2
Svar
27
· Visningar
3 490
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 660
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt...
Svar
18
· Visningar
5 775
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 347
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka