Vad kan det vara?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Kattis63
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 4 353
K

Kattis63

Det började i torsdags då jag upptäckte ett ca 3 cm långt sår (såg ut som ett skavsår i princip) på min hästs läppar, båda sidorna. Reagerade på det och frågade andra i stallet om vad detta var. De flesta trodde att det var en av hästarna som bitit min då vi precis släppt ihop dem.
Tänkte inte så mycket mer på det utan försökte hålla koll. Idag hade dock såret växt(!!) både på bredden och längden. Reagerade ännu en gång på detta och började kolla på min väns häst också. - Som hade massor med blåsor och en stor irritation på underkäkens tandkött fram. Kollade på samma ställe på min häst han var så att säga skinflådd där!!
Ringde veterinären som bad mig tempa hästarna och min dotter tempade min och min väns hästar som stod på stallbacken. De låg på 37.86 och 37.95, under feber alltså. Vi skulle även kolla om hästarna hade dessa "blåsor" någon annanstans men det hade de inte. (Tack och lov!)
Hon gav oss order om att kolla alla andra hästar och varenda häst hade lika dant på insidan av underläppen (några till och med i hela munnen). Det ser ut som ett trycksår ungefär och är gult/rött och lite svullet omkring. Veterinären tyckte vi skulle avvakta och vänta ut det, men tempa och kolla så att hästarna fortsatte äta. Troligtvis är detta ett virus (smittar från häst till häst, vid öppna sår, samt om man petar på såren och sedan i nästa hästs mun) och om 10 dagar borde alla hästar fått det samt att det börjat klinga av. Hon sa även att om det hade varit kor så hade hon blivit mycket mer oroligare än nu.

Men nu till min fråga - vad kan det vara? :confused: Har någon varit med om något liknande förut? Ingen i stallet hade någonsin sett något sånt här. Kan det vara någonting de ätit? Fast stallägarens hästar som stått med dessa hästar innan har ingenting, utan det var när vi flyttade våra hästar dit som det bröt ut..
MVH en orolig Kattis, som även lagt in denna tråd på hästvård..

Sv: Vad kan det vara?

Min valack blev sådär skinnflådd på läppen i somras. Men inga blåsor och de andra fick inget. Tror att det blev av att han åt nått skräp på betet, så började det klia. Smörje dagligen med 4ess tror jag, och sedan läkte det.

Veterinären säger att det inte ska smörjas utan vara öppet. Här kommer bilder:

Min dotter fotade idag hur det ser ut i hästarnas munnar. Vad tror ni det kan vara? (Ser värre ut i verkligheten)
Äckel-varning till känsliga

2qsxp52.jpg

v7w595.jpg

Andra sidan

Häst 2:
5zjted.jpg

zleu7r.jpg

Insidan, dock förstör gräset lite

Men vad tror ni det är? Ska vi ringa veterinär igen?

Ja! :eek:

Hade min häst sett ut sådär hade jag genast ringt veterinären, speciellt om de andra också hade sår/blåsor!

Tro mig, min dotter sprang runt i halv panik och skulle ringa veterinär..

Vi fick dock tag på veterinär som sa "Avvakta och ring om det blir värre", det finns inte så mkt att göra när det är i munnen heller.. :(
Har dock skickat över bilderna till veterinär(er) och hoppas på att få höra vad dessa tror vi behöver göra.

lugn i stormen,,han har ätit brännässlor.Faktiskt ganska många hästar gillar dom små fina skotten som kommer nu...dom mindre bränns bara ytterst lite,men dom stora brännässlorna äter hästar bara ifall man hugger ner dom och låter dom soltorka.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 032
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka