Vad kan detta vara för ras? Varmblod? Fullblod? Korsning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p

Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)
Hon är mörkbrun med stjärnämne, inga bentecken och ca. 160 cm i mkh.
Exteriört (som bilderna visar) ganska "normal" i typ, absolut inte åt det grova hållet, men inte heller supersmäcker. Rätt långbent. Inga märkningar vad jag kan se.
Hon är född 2006, vet faktiskt inte om hon är importerad eller inte, okänd ras och stam.
Hon är också fortfarande ganska "grön" (ok, kanske fel ord i sammahanget, men hon är liksom inte den mest rutinerade hästen som är mästare på allt än, vilket ju såklart kan kopplas till att hon fortfarande är rätt ung och så), så man kan väl tänka sig att hon kanske började utbildas lite senare.
(Subjektivt) Att rida är hon väldigt känslig och framåt, men samtidigt lyhörd och försöker alltid vara mig till lags :D

Vad tror ni att hon kan vara för ras/korsning? :)
Spontant när jag ser henne tänker jag antingen varmblod eller någon fullblodskorsning...Fråga mig inte varför!
Annars, om jag måste tänka "i utländska banor" är det första som kommer upp i mitt huvud lettiskt halvblod, men det beror nog bara på att hon är lite lik en annan häst ev. är av lettiskt ursprung :p
Men som sagt, jag har ingen direkt aning egentligen....

Så vad tror ni experter på området, vad kan hon vara för ras/ha för ras/-er i sig? :) :up:

Bilder (ursäkta kvalitén!)
Vet att bilderna inte riktigt är tagna ur de bästa vinklarna, men hittade inga bättre tyvärr!

10599542_581594821963854_7408765771517426466_n.jpg

Ryttaren på bilden är 162 cm, om det nu spelar någon roll...

1897979_581594381963898_7587902029975795993_n.jpg
 
Om det inte finns några papper på henne, tror jag att det är en travarkorsning. Eftersom många anser att det är sämre hästar, så har alla bevis om härstamning väldigt lätt att "komma bort" även på nyss avvanda föl kan stam eller uppgift om mamman saknas.
 
Tack för era svar! :D @Bufera @Masse @traceys @CK @Bri

Har nu försökt "analysera" henne lite mer, och kommit fram till följande:
- I traven rör hon sig lite som en travare jag red years ago - För tankarna lite åt travarhållet?
- Jag skulle inte säga att hon har "problem" med galoppen direkt, jag menar, hon är ju fortfarande ung och så...
Men när jag ska fatta galopp på henne så känns det inte riktigt som att hon alltid "förstår" mina fattningar. Alltså absolut inte att hon stretar eller något, (och inte hela tiden heller!) utan liksom att hon tycker det är "jobbigt"/svårt att förstå ibland...Sen när hon väl galopperar så känns det som att den är något instabil och vinglig. Absolut inte så att det känns som att hon ska ramla omkull eller något, men det känns liksom som att hon "bara" är 95% stabil så att säga. - Egentligen rätt intetsägande? Hon är ju som sagt fortfarande lite yngre och så...
- Hon har lika långa och smala ben som ett fullblod jag red en gång för ett tag sedan.... - För tankarna åt fullblodshållet?
- Men samtidigt är ju de mesta uppgifterna okända, och okänt är ju just okänt :down:
 
Filma gärna när hon rids, travare brukar ha en ganska speciell galopp. Nu är det ju inte alltid så, men vanligen ser man på galoppen om det är en travare. Eller möjligtvis om du filmar bakifrån när du ökar traven, man kanske kan se om hon breddar sig bak då.
 
Hur en travare rör sig om den inte varit i travträning kan vara väldigt olika. Först är det skillnad på franska och amerikanska linjer och sedan ju på individen själv.
Det är de franska linjerna som oftast används för inkorsning i ridhästar om man vill ha fram hoppegenskaper. De amerikanska linjerna brukar ge en helt annan typ av häst.

Även travaren kan vara ädel som ett fullblod finns både ock.
 
Hur en travare rör sig om den inte varit i travträning kan vara väldigt olika. Först är det skillnad på franska och amerikanska linjer och sedan ju på individen själv.
Det är de franska linjerna som oftast används för inkorsning i ridhästar om man vill ha fram hoppegenskaper. De amerikanska linjerna brukar ge en helt annan typ av häst.

Även travaren kan vara ädel som ett fullblod finns både ock.

Där håller jag med. Jag har haft en travare med franska linjer och en med amerikanska. Den franska hade jättefin galopp och hoppade kanon. Den amerikanska hade en mer tafatt galopp som var rätt hård om man kan kalla det så.
Dock var den franska bara inkörd när hon kom till mig som tvååring, så hon präglades aldrig för trav. Men travartraven fanns där ändå.
Och den amerikanska tävlade i flera år innan han blev min ridhäst på heltid.
 
Hur en travare rör sig om den inte varit i travträning kan vara väldigt olika. Först är det skillnad på franska och amerikanska linjer och sedan ju på individen själv.
Det är de franska linjerna som oftast används för inkorsning i ridhästar om man vill ha fram hoppegenskaper. De amerikanska linjerna brukar ge en helt annan typ av häst.

Även travaren kan vara ädel som ett fullblod finns både ock.

Fast det är väl inte många helfranska här uppe längre, de flesta har nog amerikanskt i sig.
 
Det finns olika skolor inom travaveln en som säger att det kan bli bra att blanda amerikansk med franskt med betoning på kan för det ska bli antingen eller. Sedan finns den som försöker hålla sig till "ren" avel inom det ena eller andra.
 
Vet att det här inte är min första tråd på ämnet, men är man ras/stamtavlenörd så :p

Vad kan den här tjejen vara för ras, tror ni? :)
Hon är mörkbrun med stjärnämne, inga bentecken och ca. 160 cm i mkh.
Exteriört (som bilderna visar) ganska "normal" i typ, absolut inte åt det grova hållet, men inte heller supersmäcker. Rätt långbent. Inga märkningar vad jag kan se.
Hon är född 2006, vet faktiskt inte om hon är importerad eller inte, okänd ras och stam.
Hon är också fortfarande ganska "grön" (ok, kanske fel ord i sammahanget, men hon är liksom inte den mest rutinerade hästen som är mästare på allt än, vilket ju såklart kan kopplas till att hon fortfarande är rätt ung och så), så man kan väl tänka sig att hon kanske började utbildas lite senare.
(Subjektivt) Att rida är hon väldigt känslig och framåt, men samtidigt lyhörd och försöker alltid vara mig till lags :D

Vad tror ni att hon kan vara för ras/korsning? :)
Spontant när jag ser henne tänker jag antingen varmblod eller någon fullblodskorsning...Fråga mig inte varför!
Annars, om jag måste tänka "i utländska banor" är det första som kommer upp i mitt huvud lettiskt halvblod, men det beror nog bara på att hon är lite lik en annan häst ev. är av lettiskt ursprung :p
Men som sagt, jag har ingen direkt aning egentligen....

Så vad tror ni experter på området, vad kan hon vara för ras/ha för ras/-er i sig? :) :up:

Bilder (ursäkta kvalitén!)
Vet att bilderna inte riktigt är tagna ur de bästa vinklarna, men hittade inga bättre tyvärr!

10599542_581594821963854_7408765771517426466_n.jpg

Ryttaren på bilden är 162 cm, om det nu spelar någon roll...

1897979_581594381963898_7587902029975795993_n.jpg

Jag tycker det är jättesvårt att säga..även om jag vill till vissa delar kan likna det med en travare, samtidigt som vissa delar inte tilltalar.

Speciellt fullblodsliknande tycker jag inte heller så där av en snabbkoll utifrån bilderna.

Men jag hade velat se hästen mer korrekt uppställd så att man har en helsida minst på hästen att titta på.
Samt rörelse..fri rörelse och rörelse under ridning i en film.
Ang travare så brukar de för det mesta ha någon säreget i rörelsen även om det är korsning.

Men ja, egentligen kan det ju vara precis vad som helst i hästen också.

Just ang travare går det väl ganska lätt att ta reda på om det finns i hästen? Var det inte någon som gjorde tagelprov för de olika typerna?
 
Tack, tack, tack för alla åsikter! :D
Ska se om jag kan få fram någon film på hur hon rör sig...(Om jag inte glömmer bort det väl säga :meh:)
Annars, nu när jag tänker efter, och med lite hjälp av min kära vän Google kan jag nog hålla med om att hon exteriört påminner lite om en varmblodstravare! :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Gnägg Jag kan ju knappast vara den enda här som har en korsning ;) Så jag tänkte, varför inte en korsningstråd? Hittade nämligen inte någon...
2
Svar
30
· Visningar
4 411
Senast: Novalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 026
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp