Vad kan hända vid tungt släp?

MiniLi

Trådstartare
Vad kan hända om jag drar en transport som är tyngre än vad bilen får dra?
Jag vet att jag blir av med körkortet om jag blir stoppad men jag menar rent praktiskt med bil och släp.
Kan släpet lossna? Kan dragkroken brista?
Handlar det om att det blir tungt för motorn?

Tacksam för svar :)

Sv: Vad kan hända vid tungt släp?

Klart att det frestar mer om drar tyngre än det är godkänt för men klarar säkert av det. Däremot om något skulle hända, trafikolycka el annat så är det väl inte säkert att försäkringen täcker skadorna eftersom det räknas som olovlig körning.

såg en film från youtube där bilen drog en husvagn som var för tung, och den orkade helt enkelt inte upp för en backe utan rullade tillbaka ner för backen igen.

det hade jag inte velat vara med om med häst i släp..

Vad kan hända om jag drar en transport som är tyngre än vad bilen får dra?
Jag vet att jag blir av med körkortet om jag blir stoppad men jag menar rent praktiskt med bil och släp.
Kan släpet lossna? Kan dragkroken brista?
Handlar det om att det blir tungt för motorn?

Tacksam för svar :)

JA på alla dom frågorna!!

Däremot (om vi nu totalt bortser från lagen) så är det ju sällan man lastar släpet till max, till dess totalvikt.
Och precis som med hissar finns det väl ganska så god säkerhetsmarginal kan jag tänka mig.

Klart att det frestar mer om drar tyngre än det är godkänt för men klarar säkert av det. Däremot om något skulle hända, trafikolycka el annat så är det väl inte säkert att försäkringen täcker skadorna eftersom det räknas som olovlig körning.

Ja det där med försäkringen känns logiskt.

såg en film från youtube där bilen drog en husvagn som var för tung, och den orkade helt enkelt inte upp för en backe utan rullade tillbaka ner för backen igen.

:eek: Hjälp, nej det vill man inte vara med om.

JA på alla dom frågorna!!

Däremot (om vi nu totalt bortser från lagen) så är det ju sällan man lastar släpet till max, till dess totalvikt.
Och precis som med hissar finns det väl ganska så god säkerhetsmarginal kan jag tänka mig.

Okej, så om man ser till hur mycket själva släpet väger + häst och sedan jämför med bilens dragkapacitet oavsett behörighet så kan man klara sig utan att tappa släpet om det överensstämmer någorlunda?

Rent teoretiskt :angel:

Skulle det vara någon fara att dra ett släp med totalvikt 1500, tjänstevikt 800 kg. Hästen väger 5-600 kg.

Har inte koll på vad bilen får dra men det är en Saab 9000.

Tjänstevikt släp + häst 600 kg = 1400 kg. Det borde väl en sådan bil fixa?

Det har jag varit med om... Fast inte för att släpet var för tungt utan för att jag hade för dålig fart i en isig backe. Man kan inte göra mycket när det börjar rulla bakåt. Det var nog det läskigaste jag varit med om med bil och hästtransport. Och, ja, hästen var med...

Du får troligen dra 1450 kg med Saaben (har haft 9000), bilen får troligen dra 1600 kg eller däromkring.

Risken att du blir av med körkortet är överhängande vid kontroll, däremot fattas det förmodligen inte många kg för att det ska vara lagligt, och alltså troligen inte större fara för den saken.

Däremot korkat att riskera kortet, men det är min personliga åsikt...

Du får troligen dra 1450 kg med Saaben (har haft 9000), bilen får troligen dra 1600 kg eller däromkring.

Risken att du blir av med körkortet är överhängande vid kontroll, däremot fattas det förmodligen inte många kg för att det ska vara lagligt, och alltså troligen inte större fara för den saken.

Däremot korkat att riskera kortet, men det är min personliga åsikt...

Jag vet om den risken. Är i vanliga fall mycket nogrann men sådant men i det här fallet ska jag köra 2 km sent på kvällen på liten landsortsväg. Om jag skulle bli stoppad av polis där har jag maximal otur :p

Du får självklart inte köra vidare med ett lagvidrigt ekipage utan riskerar att få beställa bärgare eller fixa någon som har laglig dragbil/körkort. Inte så kul om hästen står i släpet...

Det är sällan dragförmågan som gör att man inte får dra för tungt utan begränsningar i motorns/växellådans kylning och dimensionering av bromsar.

Japp det ska jag kolla. Vill verkligen inte att det ska hända en olycka..

Ja jag förstår vad som händer om jag blir stoppad..
Det var inte det jag var ute efter här utan mer vad som kan hända med bil/släp.

varför ens lasta om det bara handlar om 2km??

annars så håller jag med om att du ska se till så att bilen fixar släpet, så att det inte kan bli farligt åtminstone..

varför ens lasta om det bara handlar om 2km??

annars så håller jag med om att du ska se till så att bilen fixar släpet, så att det inte kan bli farligt åtminstone..

Ursprungliga planen var att rida dit men det är sent och blir för mörkt. Jag provade för två veckor sedan och bestämde att transport var nödvändigt.

Dessa regler om släpvikt och tjänstevikt m.m är ju till för att skydda medtrafikanter och dig själv. Jag blir smått nervös när jag tänker på alla töser som är ute och kör med tungt släp, för många släp är faktist för tunga...med pållarna inknuffade. Och det mest oroväckande är att bromsarna inte är dimensionerade till en övervikt....huga...farligt.
Man SKA läsa i bilen reghandligar...ALLA hästtöser ska läsa på...och visar det sig att det är för tungt...satsa på ett E-kort:idea:
Nåja...nu har jag muttrat klart.:crazy:

Det normala är att släpets totalvikt INTE får överstiga bilens tjänstevikt. Det du skriver om din Saab låter som om det skulle gå, men läs på innan....ett förlorat körkort är ofta en katastrof...inte minst skämmigt:o

Ja men det är väl bara att kolla bilens regg papper där står allt.

En polare drog för länge sen ett normalstort släp med liten, liten bil. Tyckte de gick hur bra som helst, "fast man fick ta de lugnt i nedförsbackarna, för då kunde de va släpet som styrde"!
Nu körde de nog betydligt tyngre släp än bilen var tänkt till, men kan va bra o tänka på.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 280
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 423
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 586
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?