Vad kan jag göra???

ninno

Trådstartare
Fundering/ventilerings inlägg. Min häst var ute hos en fodervärd f.o.m. februari detta år tills augusti då jag hämtade hem honom. Han mådde riktigt bra under vintern, våren och försommaren då jag hälsade på, de gånger jag var där märkte jag inget speciellt med honom, han var bra i hull, pälsen var fin osv.
I augusti, då jag inte hade haft möjlighet att hälsa på honom p.g.a. jag varit på sjukhus och att de hade flyttat hela familjen och deras hästar mycket längre, bort (ca 20 mil från mig) så orkade jag inte dit förrän augusti och hade då inte hälsat på sen mitten av juni. Trots att fodervärden sa att allt var okej, hade jag en magkänsla som sa att det inte var det, och tog med transporten för säkerhetsskull. Vilket var tur jag gjorde, så här såg han ut:

DSC03293.JPG


DSC03297.JPG


DSC03294.JPG


Det syns inte så bra på bilderna men han hade också lagt vinterpäls, antagligen p.g.a. att han inte fått någon mat, och så var ena sidan av bringan mycket större, som att han bara skulle ha muskler på ena sidan?!?

Han kom hem, men klarade knappt av att stå kilometrarna hem i transporten, och när han kom hem åt han som att han inte sett gräs förut. Han går annars på lösdrift men fick stå inne på nätterna så han inte skulle äta ihjäl sig av gräset...

Jag bor i Finland och kan inte finska så bra, och fodervärden var finsk, därför fick jag inte sagt allt jag ville. Hon hade i varje fall ingen förklaring, sa att jag bara klagar, att jag aldrig är nöjd, och att jag tidigare tyckt han var för tjock och nu för mager, trots att jag aldrig påpekat att han varit tjock..:confused:

Sa åt henne att jag polisanmäler henne om hon inte kan säga hur det blivit såhär, hon sa bara att han inte var för mager och att han fått samma mat som alla andra. De har bara islandshästar som andra hästar, bedriver uppfödning, och de är ju betydligt mer lättfödda än min angloarab...

Polisanmälan gjordes och har inte hört något mer sedan dess. Hästen blev bra rätt snabbt, redan efter 1 vecka såg han ut såhär

DSC03737.JPG



och efter två veckor såg man knappt att han varit så mager längre..


Idag, när han varit hemma i exakt 2 månader, äter han fortfarande väldigt, väldigt snabbt. Han hade kolik symptom förra veckan, men det upptäcktes väldigt snabbt och gick kanske därför över så snabbt när vi kunde börja gå med honom direkt.. veterinären sa då att magen var "överaktiv" även hon finsk som försökte prata svenska så kan vara att hon menade något annat.. ( eftersom hon sa att hon gav honom sömnmedel när hon menade något som lugnar magen :crazy: ) hursomhelst blev han bra redan nästa dag. Men vad tror ni, kan detta ha att göra med hans hetsätande? Kan man göra något åt det? Han har också fått MYCKET mera stickelhår i pälsen, har hört att det kan bero på brist av något näringsämne? Någon som vet nåt om det?

Han får extra soja mjöl i maten + nån blandning som ska befrämja mag- och tarmfunktionen..


Hans beteende har ändrats även i övrigt...
 
Sv: Vad kan jag göra???

Du kan inte göra särskilt mycket alls om finlands lagstiftning liknar vår, det finns många skäl men framförallt så har det gått för lång tid. Hur ska du kunna bevisa något alls? Visar du bilder så kan de vara tagna precis när som helst och fodervärden behöver bara säga att han var fin hos mig. Jag kan heller inte se så värst mycket på bilderna här, det är för taskig vinkel för att vara säker.
 
Sv: Vad kan jag göra???

Ville bara säga att jag tycker det var tur att du litade på din magkänsla !
Hej från hambo
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 294
Senast: Hazel
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 477
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp