Vad kan vara fel? (bromsproblem)

boccia

Trådstartare
Har ett släp från 2005 som jag haft i snart ett år. Vid något enstaka tillfälle har det hänt att bromsarna låst sig när jag backat, men då har det räckt att bara köra framåt någon meter och sedan backa igen. Hade släpet inne på årlig service för någon månad sedan, och sedan dess har bromsproblemet blivit värre. Bromsarna låser sig oftare vid backning, och det hjälper inte längre att köra framåt en liten bit för att börja om med backningen. Hittills har det (tack och lov) bara hänt en gång när jag backat med häst i (då jag skulle backa in på stallplanen för att lasta ur, så jag lastade ur på vår väg istället)

Jag upplever det som att bromsarna låser sig om man börjar backa rakt bakåt, om jag istället svänger direkt när jag börjar backa så har de hittills inte låst sig (kan ju iofs vara ren tillfällighet)

Vad kan detta bero på? (kommer lämna tillbaka det till verkstaden som servade det för att de ska få titta på det, men just nu har jag släpet vid hästens sommarbete över 20 mil bort, och verkstaden har semesterstängt)

om det har någon betydelse så är släpet ett Star XR3000

Sv: Vad kan vara fel? (bromsproblem)

Låter som att backmekanismen pajat...

Backmekanismen förhindrar att bromsarna ska ligga an när man backar och påskjutsbromsen påverkas. Detta är som ett mekaniskt stopp inne i bromstrumman som gör att när hjulen rullar bakåt åker backarna i trumman med en bit och låser sig så de ej pressar på trumman.

Sv: Vad kan vara fel? (bromsproblem)

Mitt släp blev oxå så, speciellt om det var lite uppför när man backade.
det var bara att justera in bromsarna så gick det kanon sen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: kryckan
·
Utrustning Jahopp, det är lätt att vara efterklok.. lånade ut släpet till en nära vän.. allt frid och fröjd. Tills jag lastar i min häst två dagar...
Svar
6
· Visningar
5 984
Senast: zoomzom
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 531
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka