Bukefalos 28 år!

Vad kan vi göra mer?

Mirre

Trådstartare
Blev nåt strul när jag skickade förra så texten försvann.
Moderator får gärna ta bort den andra :bow:

Jo det som stod då alltså var att jag vill ha tips på saker jag kan göra med Betty så hon får tänka.
Vill även ha bra tips på olika "skrämselövningar" eller vad man ska kalla det.

Har gått över presseningar (inga problem), satt hoven i däck (inga problem det heller), knatat över olika bomserier, tränat på att flytta undan för tryck, ryggat osv.

Så nu ryggar hon från backen, från ryggen, och på töm:)

Går fram i stort sett överallt, står lös i gången m.m.

men hon är så grymt lättlärd och blir lätt uttråkad.
Så jag börjar få slut på ideer:D

Ge oss massor med tips nu!
På övningar från marken, ryggen och på töm:bump:
Hon skrittas bara nu och behöver få göra annat än bara skritta runt
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

Ni kan testa på att longera. löshoppa i ridhus, promenera längst vägar där det finns bilar osv. Träna NH.. Det finns massa bra saker.

/ manda
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

En grej som är kul från hästryggen som jag själv gör lite med min grabb är att öppna och stänga grindar/dörrar från hästrygen. Spännande för båda och man känner verkligen att man litar på varandra då..:) Först tyckte han det var lite läskigt men nu går det som en dans! Men leka är alltid kul att göra i paddocken.. Tafatt eller spela fotboll! :) Något förslag iaf! :):bomp:
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

grindar är skoj att öppna och stänga, men jag tycker mer det är en övning för ryttaren än för hästen:D

Men om ni har ngn bred "pall"(om du förstår, som man har tex spånbalar på, stadig och utan mellanrum) kan man träna på att gå över den, upp och stanna på den osv.


skrittar du henne bara på lång tygel eller jobbar du henne också?
Isf kan du ju rida alla övningar som fungerar i skritt, öppna/sluta,vändningar osv.

Rygga genom "gångar" av markbommar med svängar

Öppna/sluta på töm kanske?

Ledarskapsövningar?
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

fast hästen måste gå nära grinden så att ryttaren kan stänga o det är inte det lättaste.. Finns hästar som tycker det är läskigt att man håller på så...
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

fast hästen måste gå nära grinden så att ryttaren kan stänga o det är inte det lättaste.. Finns hästar som tycker det är läskigt att man håller på så...
 
Sv: Vad kan vi göra mer?

Be bekanta komma med saker som hon inte sett förut, men som man kan stöta på i vardagen.

T ex barnvagnar, öppna paraplyer, hundar, cyklar med cykelkärror, spark (vintertid), rullator, fladdrande papperspåsar, motorsågar, mopeder m m.

Annat som kanske är svårt att ta till hästen, kan vara tåg, flygplan, skjutbana, kor, får m m.

En del hästar som inte är vana vid ponnier kan bli rädda för riktigt små sådana.

Jag har även stött på folk promenerande med minigris när jag var ute med min förra medryttarhäst. Han var ganska cool, men där tog det en stund att komma förbi...

Hoppas detta var lite hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
L
Ridning Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp