Vad kan vi göra mot mäns våld?

Bukefalos 30 år!

Jag skummade igenom den och skulle säga att den är rent skräp. Det filmen står för är snarare det som skapat dagens samhälle där vi nu kommit så långt att vi har extrema våldsyttringar som 14-åringar som tar på sig och utför beställningsmord.
Jag håller inte med dig. Det börjar med generaliseringar men huvudpersonen ställer frågor, både till sig själv, till sin far och även till de som arrangerar lägret. Det blir en mer nyanserad diskussion. Kunde varit bättre men jag tycker den var se värd för egen del eftersom jag har svårt att förstå hela den här mansrörelsen samtidigt som det verkar som om det finns ett stort behov.

Själv tror jag inte att jag kan göra något stort, jag är ju bara jag.

Men det sagt, umgås jag mycket i gamingvärlden och spelar ihop med mestadels män/killar. I kanske 10-50 års åldern.
I den världen är det verkligen inte särskilt charmigt alla gånger. Det gör ont i hjärtat i bland när man spelar med en 10 åring som säger fruktansvärda saker och har en urkass syn på "vad en man ska vara"
Trots det har jag ändå "konverterat" ett gäng under alla dessa år. Det är omöjligt med de man bara möter en timme för en match, även om jag försöker så frön där med, men däremot de man träffar många gånger...
Jag har spelat med 10 av dessa män i 8+ år nu. Några av dem var hemska initialt, några av dem var ändå okej men ändå "kvinna ska vara hemma, jag tjäna många peng, jag skydda kvinna, jag inte titta på barnslig film bara film med man och pang pang, jag bra på slåss, jag man" 🙄
8 av dessa är nu efter många år normala män. Vet inte om det beror på mig men den värsta av dem har ändå gått från extremt urusel kvinnosyn (hej manga, anime, och porr), helt förfärliga krav på sig själv gällande att vara "man", och fruktansvärd rädsla för allt avvikande (och när man blir rädd slåss man eller vrålar om hur dumt det är och gör sig stor) till att för det första gråta när vi tittade på The Fox and the Hound (vem gråter inte då liksom) och i stället för att bli arg eller skämmas över det skratta lite över det och reflektera över varför han blev ledsen O_o
Han skickar försiktigt meddelanden med reels på hur korkad den här märkliga "maskuliniteten" är. Skickade senast i går för första gången en reel med en transperson som körde stand up och jag försökte puffa på om att han borde gå och se en show. När vi träffades pratade han ofta om hur de borde skjutas :cautious:

Som sagt vet jag inte om jag kan göra något stort, men kanske möjligtvis har jag influerat dessa män till att få ett annat perspektiv. Sen tycker jag att det är problematiskt att jag överhuvudtaget behövt stå ut med deras usla värderingar och att jag ens behövt argumentera med dem om varför de är usla :angel:

Just nu är jag så himla ledsen och känner mig hjälplös - anledningen är mäns våldsamhet.
En svensk polis blir dödad av en man i Danmark under ett slagsmål.
Manliga fotbollssupportrars allmänna våldsamhet.
Kvinnor misshandlas och dödas löpande av män.
Män skjuter andra, dödar eller skadar, i den kriminella sfären. Och ibland, av misstag eller otur, utanför den sfären.
Manliga diktatorer och en demokratiskt vald president brukar våld och krig.
Män våldtar i krig.

Det finns ingen quick fix (om nu inte jorden exploderar) men vad gör vi för att förändra världen? Vad kan man göra, på det stora och i det lilla?

Kvinnovåld t ex har jag följt i nog 30 år. Nya lagar kommer, nya politiker, nya tider, men problemet kvarstår.
Det finns svenska idioter definitivt (för många) men problemet kommer mest från länder med en unken syn på människor. Klansamhällen där man aldrig får lära sig annat än våld och kaos.
Det har vällt in män med denna syn på mänskliga rättigheter till oss i Europa. Det är det stora problemet.

Det finns svenska idioter definitivt (för många) men problemet kommer mest från länder med en unken syn på människor. Klansamhällen där man aldrig får lära sig annat än våld och kaos.
Det har vällt in män med denna syn på mänskliga rättigheter till oss i Europa. Det är det stora problemet.
Att säga att problemet mest kommer från länder med unken syn på människor känns lite förenklat, och lite som att "skylla ifrån sig". Problemen är kanske större i vissa områden och vissa grupper, men att säga att "problemet kommer mest..." gör ju att det låter som om allt hade varit frid och fröjd annars. (Eller så räknar du kanske in de flesta länder där, inkl många i västvärlden? Men eftersom du tar upp klansamhälle så antar jag att du har vissa delar av världen i tankarna)

Att manliga fotbollssupportrar är våldsamma är ju inte precis enbart något som kommer från invandring, utan det har väl varit ett problem ett tag nu och i många länder, och inte nödvändigtvis kopplat till invandring?

Kvinnor misshandlas och dödas väl främst av sina närstående, om jag minns rätt, och är ju inte heller precis något nytt - och det är ju många svenska män det handlar om (och amerikanska män i USA, osv)

Att män våldtar i krig är ju inte precis något nytt, det har väl varit så i väldigt många krig i väldigt många länder. Muslimska länder som Osmanska riket, ja, men också Japan, USA, Sovjetunionen, Jugoslavien, Rwanda etc. Finns det större krig de senaste hundra åren där det inte skett några våldtäkter från någon sida?

Samtliga män jag har blivit antastad av har varit vita män födda i Sverige. Våldtäkten var också en svensk vit mat.

Det stora problemet är att en del verkar tro att det här är ett strikt importerat problem. Det är det inte. Det är ett manligt problem.

De som tror att det bara är utrikesfödda som gör såmthär brukar generellt också tro att överfallsvåldtäkter är det vanligaste. Det är det inte. Våldtäkterna som sker av en person offret känner, och ofta är i en relation med är sjukt mycket vanligare.

Samtliga män jag har blivit antastad av har varit vita män födda i Sverige. Våldtäkten var också en svensk vit mat.

Det stora problemet är att en del verkar tro att det här är ett strikt importerat problem. Det är det inte. Det är ett manligt problem.

De som tror att det bara är utrikesfödda som gör såmthär brukar generellt också tro att överfallsvåldtäkter är det vanligaste. Det är det inte. Våldtäkterna som sker av en person offret känner, och ofta är i en relation med är sjukt mycket vanligare.
Precis. Jag växte upp i norrland med mycket lite utländskt inflytande och det har verkligen varit tydligt hur Otroligt inskränkt och sunkig kvinnosynen kan vara. Jag har även bott i Uppsala, Skåne, Stockholm. Alla gånger svenska män.
Sedan är ju män i grupper generellt otäcka och bör ofta undvikas.

Även här i skottland bor jag ju lite avsides och här finns i pricip Inga invandrare om de inte är ifrån östeuropa (och jag!) och det finns gott om sunkig kvinnosyn även här. Män finns överallt. Problemet finns överallt.

Senast ändrad:
Att säga att problemet mest kommer från länder med unken syn på människor känns lite förenklat, och lite som att "skylla ifrån sig". Problemen är kanske större i vissa områden och vissa grupper, men att säga att "problemet kommer mest..." gör ju att det låter som om allt hade varit frid och fröjd annars. (Eller så räknar du kanske in de flesta länder där, inkl många i västvärlden? Men eftersom du tar upp klansamhälle så antar jag att du har vissa delar av världen i tankarna)

Att manliga fotbollssupportrar är våldsamma är ju inte precis enbart något som kommer från invandring, utan det har väl varit ett problem ett tag nu och i många länder, och inte nödvändigtvis kopplat till invandring?

Kvinnor misshandlas och dödas väl främst av sina närstående, om jag minns rätt, och är ju inte heller precis något nytt - och det är ju många svenska män det handlar om (och amerikanska män i USA, osv)

Att män våldtar i krig är ju inte precis något nytt, det har väl varit så i väldigt många krig i väldigt många länder. Muslimska länder som Osmanska riket, ja, men också Japan, USA, Sovjetunionen, Jugoslavien, Rwanda etc. Finns det större krig de senaste hundra åren där det inte skett några våldtäkter från någon sida?

Så fort det uppstår en väpnad konflikt blir vi kvinnors kroppar ytterligare ett slagfält. Lägg sedan till att det är en stor risk att en blir våldtagen av någon på sin egen sida (det är alltför vanligt inom militären i många länder och något som ofta tystas ner). Min kvinnogissning är att mörkertalet där är större än i samhället i övrigt, dels förväntar en sig inte att bli tagen på allvar och dels vill en inte ställa till med ytterligare problem för sig själv.

Och nej, det har inget med hudfärgen/kultur att göra. Något vi i väst helst inte vill kännas vid är att det förekom många våldtäkter under andra världskriget som begicks av de allierade... för vi var ju "the good guys".

Samma här.

Nu har jag inte haft så mycket kontakt med utlandsfödda män under min uppväxt eller som ung vuxen (ålder och uppvuxen på vischan) men de jag haft närmare kontakt med i olika sammanhang har varit mycket respektfulla.

Ungefär vad jag också tänkte skriva. Jag kan inte ens hålla räkningen på hur många gånger jag blivit våldtagen av svenska vita män. En enda gång ofredad av en icke vit man.

Jag blir så provocerad av att det, av vissa, liksom inte räknas? Är förövaren vit är det inte ett riktigt brott?

Jag har aldrig blivit antastad eller våldtagen eller liknande, men det har hänt att vissa svenska män varit obehagliga ibland - framförallt om de varit fulla eller liknande.

Jag hade en del utlandsfödda eller andra generationens invandrare i skolan (inkl tonårsflykting som tog sig till Sverige från Afghanistan/Iran, några år innan invandringen peakade - han var väldigt trevlig och en av få som jag hade kontakt med även senare) och undervisar för en hel del nu (som läser olika ingenjörsprogram). Hälften av kollegorna kommer från utanför Sverige. Aldrig några som helst problem - de enda jag kan komma på som var bråkiga, ibland otäcka och som nog hamnat på kriminella banor har varit några av de svenska pojkarna jag gick i skolan med (framförallt en kille som jag gick i låg - och mellanstadiet med har jag svårt att tro att han fått så bra liv senare, utifrån hur struligt han hade det redan då)

Men jag bor på landet i en liten kommun, i städerna jag besöker är det mest kopplat till universitetet, handla, släktingar etc och det är inte särskilt ofta som jag rör mig i mer utsatta områden - jag vet inte om det kan göra skillnad.

Sedan finns det jättemycket att prata om runt religion, hederskultur och annat - men oavsett var vi rör oss förblir det stora problemet just män när man talar om våld, både mot kvinnor och andra män. Kollektivt och generaliserat. Det spelar liksom ingen roll inom vilken kultur man rör sig.

Så fort det uppstår en väpnad konflikt blir vi kvinnors kroppar ytterligare ett slagfält. Lägg sedan till att det är en stor risk att en blir våldtagen av någon på sin egen sida (det är alltför vanligt inom militären i många länder och något som ofta tystas ner). Min kvinnogissning är att mörkertalet där är större än i samhället i övrigt, dels förväntar en sig inte att bli tagen på allvar och dels vill en inte ställa till med ytterligare problem för sig själv.

Och nej, det har inget med hudfärgen/kultur att göra. Något vi i väst helst inte vill kännas vid är att det förekom många våldtäkter under andra världskriget som begicks av de allierade... för vi var ju "the good guys".

Icke att förglömma heller hur efterfrågan på prostitution kraftigt går upp när "de goda" FN-soldaterna kommer till en plats.

Det är självklart inte samma sak som regelrätta våldtäkter och när våldsextrema våldtäkter används som vapen i krig, men det säger något om hur utbredd synen är att kvinnokroppen är ett objekt som män ser sig ha rätt till genom att äga, ta eller köpa.

Våldtäkter har alltid funnits, så länge mänskligheten har funnits. Det är inget som beror på någon invandring. Först på 1970-talet i Sverige blev det olagligt med våldtäkt inom äktenskapet. Det är skrämmande att inse att det var lagligt innan, eller rättare sagt, det "existerade" inte ens.

I FN:s deklaration om avskaffande av våld mot kvinnor (DEVAW) från 1993 betonar generalförsamlingen att våld mot kvinnor är ett brott mot de mänskliga rättigheterna oavsett om det sker i det offentliga eller privata livet. Enligt deklarationen är det statens ansvar att förebygga, utreda och rättsligt bestraffa våldshandlingar mot kvinnor, oavsett om brottet har begåtts av staten själv eller av enskilda individer. Staten är förpliktigad att ”med alla lämpliga medel och utan dröjsmål bedriva en politik som syftar till att avskaffa våld mot kvinnor”. Underlåtenhet att göra detta är ett brott mot statens skyldigheter enligt internationella människorättslagar.

Ett viktigt krav enligt internationella normer för de mänskliga rättigheterna berör skyldigheten att undersöka förekomsten av könsbaserat våld samt orsaker och konsekvenser av sådant våld i det egna landet. Staten ska samla in data och statistik och forskningsresultat ska offentliggöras. Alla åtgärder för att förebygga och motverka könsbaserat våld ska utvärderas i syfte att säkerställa effektivitet och relevans.

Från mitten av 1990-talet har våldtäkt och sexuellt våld i ökande grad erkänts som några av de allvarligare brotten enligt folkrätten. I några av de fall som tagits upp i de internationella ad hoc-tribunalerna har vissa fall av våldtäkt och allvarliga sexuella övergrepp åtalats som både våldtäkt och tortyr. Våldtäkt har även identifierats som en av de gärningar som ingår i folkmord.

År 1998 antogs Romstadgan för den internationella brottmålsdomstolen (ICC). I Romstadgan anges att våldtäkt och allvarliga sexuella övergrepp kan ingå som en del av, eller själva utgöra brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser. Våldtäkt och allvarligt sexuellt våld kan också ingå i en rad andra gärningar, såsom ”omänsklig behandling” samt ”avsiktligt tillfogande av svårt lidande till kropp och själ”.

https://www.amnesty.se/documents/61...iska-landerna-Fallet_Nedlagt_2008-Amnesty.pdf

Det är med andra ord inte länge sedan våldtäkter i krig numera anses som brott mot folkrätten och är en krigsförbrytelse, trots att det har systematiskt använts sedan tidernas begynnelse. :(

Alla gånger utan undantag när det varit något creep har det varit en icke-vit. Kanske beror på var man bor i landet? Södra Sverige har haft en fruktansvärd situation. Alldeles horribelt.
Men ingen kan ju förneka hur explosionsartat våldet har eskalerat sen vi hade öppna gränser. Fruktansvärt tragiskt.
Jag kommer inte att fortsätta diskutera eftersom jag vet vilket håll många här röstar och som uppenbart är helt blinda för den tragedi Europa går igenom.

Ursäkta mig, men tror någon att frågan om mäns våldstendenser överhuvudtaget har en lösning. Krig och våldtäkt osv har funnits lika länge som det har funnits människor.

Sen såklart, vissa livssituationer och vissa politiska lägen leder till mer våld än andra. Men det är hela tiden och överallt män som står för merparten av våldet.

Alla gånger utan undantag när det varit något creep har det varit en icke-vit. Kanske beror på var man bor i landet? Södra Sverige har haft en fruktansvärd situation. Alldeles horribelt.
Men ingen kan ju förneka hur explosionsartat våldet har eskalerat sen vi hade öppna gränser. Fruktansvärt tragiskt.
Jag kommer inte att fortsätta diskutera eftersom jag vet vilket håll många här röstar och som uppenbart är helt blinda för den tragedi Europa går igenom.
Även om jag nu bor i Östergötland så växte jag upp i mellanskåne, och bodde där till 25-års åldern. Jag har fortfarande släktingar där, och i Malmö (dvs jag rör mig även en del i delar av Malmö - dock som sagt inte de mest utsatta delarna). Det blir inte mycket mer än södra Sverige än så.

Jag är uppvuxen i Skåne, och alla utom en som varit creepy och gjort saker med mig mot min vilja har varit gammelsvenskar. Det är nån slags SD-myt att vi levde utan övergrepp på sjuttio- åttio- och nittiotalet. För jag minns fortfarande den gång på tidigt nittiotal jag fikade med min ridgrupp och varenda en visade sig ha blivit utsatt för tafsande/fönstertittande/flåsande i telefon/rena överfall ute i skogen. Vi var i åldrarna 16-50.

Män. Män måste ta tag i mäns beteenden.

Med det menar jag att ALLA i ett rum måste protestera när någon säger/gör något dumt. Om det bara är en så flabbas det bort med att man är lättkränkt. Är det bara kvinnor som regerar så flabbas det bort med att kvinnor är så himla känsliga/saknar humor/whatever.

Svårare att flabba bort om alla andra reagerar.

Jag har, som många andra här inne, blivit antastad och till och med våldtagen. Mestadels av helylle-svenska män. Jag har jobbat med ungdomar, både grupper med övervägande svenska och övervägande utländsk bakgrund. Bakgrunden spelar väldigt lite roll, största påverkan på hur de beter sig är den/de individer som är tonsättande.

Idag jobbar jag i ett företag, yrke och bransch som är sjukt mansdominerad. Jag var lite orolig för hur det skulle bli med kulturen på stället. Och helt ärligt blev jag förvånad över hur bra den är. INGET chavunistiskt manlighetstrams är tillåtet. Och de menar det verkligen. En praktikant vägrade hälsa på kvinnorna och ville inte lyssna på oss så han åkte ut. Fick inte vara kvar. Likaså har de gjort med minst en annan anställd. Och de andra männen är glada för att kvinnor vill arbeta med dem och inom yrket. För de inser att alla mår bättre, presterar bättre och lyckas bättre om vi är både män och kvinnor.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka