Vad kommer du INTE att gå tillbaka till att göra när pandemin är över?

Jag tror att vi kommer att jobba mer hemifrån/på distans efter pandemin men jag hoppas att det bara blir 1-max 2 dagar i veckan. Jag har verkligen stort utbyte av att träffa mina kollegor och snappa upp vad som händer i närområdet. Inte just på fikat, vi pratar lika ofta om annat än jobb, utan på kontoret i allmänhet. Man möter någon och snackar kort i korridoren eller efter ett möte, man överhör något eller blir indragen i ett möte för att man gick förbi och deltagarna kommer på att det är bra om jag är med också.

Om vi skulle förvänta oss att all information ska gå via cheferna...herregud vad många chefer vi skulle behöva! :D Eller om jag själv behöver sprida något, att jag först ska boka ett möte med min chef, som sen ska boka möte med en annan chef som till sist ska boka möte med sina anställda. Vad mycket möten och så lite levererat det skulle bli...!

Vi skulle inte få mycket gjort på min arbetsplats helt enkelt, om vi inte tog ett visst eget ansvar för att hålla oss informerade. Det formella och basnivån av information måste naturligtvis gå via de formella kanalerna så att det säkerställs att det nått fram, men så mycket effektivare arbetet blir när man också får mer input än den absoluta basnivån. Det skiljer sig såklart mellan olika arbetsplatser, och de juniora eller nyanställda får naturligtvis mer support än vi som varit här ett tag. Men hos oss skulle det aldrig fungera om alla förväntar sig att cheferna ska veta och ge direktiv om allt, vi förväntas också ta stort eget ansvar och då måste vi prata med varandra utan chefer som säger åt oss att göra det.
 
Kanske mer udda exempel än de som skrivits tidigare, man jag tror aldrig jag kommer gå tillbaka till att använda vanliga jeans igen. Nu när jag varit hemma under ett år så har jag mer klätt mig i kläder som är bekväma, och när jag testar ta på mig ett par jeans igen så känns det bara obekvämt. Så det kommer troligtvis bli mer kjolar, klänningar, jeggings eller lössittande byxor, vilket jag tycker är mer bekvämt. Lite samma sak med BH med bygel, det vet jag aldrig om jag kommer att ha på mig igen.

Jag kommer behöva investera i en ny garderob när jag inte ska jobba hemifrån på heltid längre :p💸

Jag slutade med jeans och liknande byxor runt 2017-2018, ett av mina bästa beslut ever :D! Kör på klänningar, bekväma leggings och träningstights ist!
 
Ni som inte tänker jobba på kontor framöver, är er arbetsgivare ok med det?
Ja, vår ledning har uttryckligen sagt att de inte vill att vi alla är på kontoret 100% av tiden ens efter pandemin. De håller på att planera för mer flexibla teamytor där alla inte har egna skrivbord längre. Blir billigare än att vi flyttar till större lokaler som var planen pre-Corona. Jag har funderat några varv och kommit på att det inte stör mig att inte ha eget skrivbord mer, bara vi har en egen teamarea. En del kollegor tycker det känns jobbigt däremot.
 
Ok! Jag försöker inte säga hur nått är eller ska vara, men jag tyckte det var en intressant fråga att se hur du/andra tänkte kring det.

Jag var nog mer så som yngre att jag föll in i grupptryck så att säga. Men vid nån punkt slutade jag bry mig och fick en liten uppenbarelse att när man säger nej till nått som folk ser som "självklart" eller inte förklarar sig när de förväntar sig en förklaring (utan att själva veta varför de förväntar sig det)... då får man nästan aldrig skit eller nått som man oftast förväntar sig. Folk vet bara inte hur de ska reagera riktigt och kommer av sig, ungefär. Så vad än det nu är man "ska" göra "bara för att det är så"..jag accepterar inget av det per automatik och väljer det jag vill välja själv, och säger det jag vill säga. Sen får andra göra som de vill.

Absolut, jag började ju säga ifrån i tonåren nån gng. Med blandade resultat och respons. Bla sparkade jag ju ner en familjemedlem från min loftsäng vid en födelsedag.... men helt ärligt så när jag var 10 år och yngre hade jag nog inte en tanke på att fräsa ifrån vid det obligatoriska kramandet. Det var liksom nåt som man gjorde bara. Det var inte kul att gå till doktorn heller, vid den åldern har man ändå lärt sig att allt man måste göra är inte kul.

Nu i vuxen ålder bryr jag mig inte alls om vad folk tycker om min åsikt i kramandet. Även om jag tycker det är jobbigt att se att folk tar mitt ickekramande som ett personligt nederlag. Jag kan hantera folks besvikelse bättre idag än då jag var barn/ungdom vilket jag tror gäller de flesta.
 
Jag hoppas verkligen att billig/gratis click & collect kommer att finnas kvar på Ikea och byggvaruhus i framtiden! För jag vill verkligen slippa irra runt inne på sådana i framtiden och aldrig hitta det jag behöver.
 
Jag hoppas verkligen att billig/gratis click & collect kommer att finnas kvar på Ikea och byggvaruhus i framtiden! För jag vill verkligen slippa irra runt inne på sådana i framtiden och aldrig hitta det jag behöver.

ja, den är verkligen en av de bästa uppfinningarna. Inga impulsköp heller.
Alla varor går dock inte att hämta upp men de allra flesta man vill ha.
 
Absolut, jag började ju säga ifrån i tonåren nån gng. Med blandade resultat och respons. Bla sparkade jag ju ner en familjemedlem från min loftsäng vid en födelsedag.... men helt ärligt så när jag var 10 år och yngre hade jag nog inte en tanke på att fräsa ifrån vid det obligatoriska kramandet. Det var liksom nåt som man gjorde bara. Det var inte kul att gå till doktorn heller, vid den åldern har man ändå lärt sig att allt man måste göra är inte kul.

Nu i vuxen ålder bryr jag mig inte alls om vad folk tycker om min åsikt i kramandet. Även om jag tycker det är jobbigt att se att folk tar mitt ickekramande som ett personligt nederlag. Jag kan hantera folks besvikelse bättre idag än då jag var barn/ungdom vilket jag tror gäller de flesta.
Jag lägger nog inga särskilda känslor i det hela. Jag bara tackar nej och så är det med det.
 
Sitta på kontoret 40 timmar i veckan! Så jäkla skönt att jobba hemifrån istället! Så det kommer jag att göra mer, eftersom mycket av mitt jobb faktiskt inte kräver att jag är just på kontoret.

Jag önskar att jag kunde få fortsätta att inte kramas med folk också, men de där kram-människorna blir väl bara värre sen när pandemin är över :cautious:
 
Lite spinoff på tråden om vad vi skulle göra om pandemin tog slut idag. Vad har du gjort som du inte skulle gå tillbaka till att göra? Vad har du inte saknat? Vad har varit en lättnad att slippa?

För egen del vet jag faktiskt inte om jag någonsin vill se insidan av ett köpcentrum igen - något så andefattigt och tråkigt som att tillbringa en förmiddag med shopping, det kan jag faktiskt inte tänka mig! Så skönt det har varit (och är) att "inte kunna"!

Och jag saknar inte jobbresor - vill aldrig mer sätta mig i ett flygplan 06.40 till Frankfurt igen. Eller någon annanstans som jag inte valt själv. Den delen av mitt jobb ska jag nog faktiskt försöka undvika för alltid. Eller byta jobb!
Avskydde möten innan, och kommer stå fast vid det. Så korta e-möten, eller inga alls.

Har även upptäckt ett gäng enerigtjuvar. De kommer jag inte träffa som före covid. :)
 
Iofs inte direkt pandemirelaterat men när vi kommer tillbaka till kontoret ska jag försöka att inte ha så lätt till tårar när jag blir arg/frustrerad/besviken.

Det bra med att sitta på hemmakontoret är ju att man kan låta tårarna flöda fritt en stund och sen samlar man ihop sig och jobbar vidare (det är så jag funkar). Men man känner sig aldrig så ensam i sina jobbproblem som när man kan lipa fritt utan att ha någon att skämmas inför.
 
Mina matvanor har blivit bättre under pandemin, finns det bullar etc framdukat så trycker jag gladerligen i mig det. Kommer äta lunch när jag är hungrig och inte klockan 12 när de flesta äter lunch och är två timmar för tidigt för mig. Kommer också fortsätta med att bara dricka en kopp kaffe, på kontoret blir det lätt fyra under en dag.

jag ser dock fram emot att krama folk och sätta på mig obekväma jeans.
 
Men ja! Jag är också trött på att gå i mjukis/hemmakläder hela tiden! Och visst skulle jag kunna dra fram mina "fina" kläder och ha dem på mig men det är inte alls samma sak.
Jag åker in till jobbet någon gång ibland och då har jag ju vanliga kläder på mig, typ jeans, någon top och kammad i håret. Min minsta är då rörande stolt över mamma och visar upp mig på förskolan för att jag är så finklädd. :o
 
Jag tror att vi kommer att jobba mer hemifrån/på distans efter pandemin men jag hoppas att det bara blir 1-max 2 dagar i veckan. Jag har verkligen stort utbyte av att träffa mina kollegor och snappa upp vad som händer i närområdet. Inte just på fikat, vi pratar lika ofta om annat än jobb, utan på kontoret i allmänhet. Man möter någon och snackar kort i korridoren eller efter ett möte, man överhör något eller blir indragen i ett möte för att man gick förbi och deltagarna kommer på att det är bra om jag är med också.

Om vi skulle förvänta oss att all information ska gå via cheferna...herregud vad många chefer vi skulle behöva! :D Eller om jag själv behöver sprida något, att jag först ska boka ett möte med min chef, som sen ska boka möte med en annan chef som till sist ska boka möte med sina anställda. Vad mycket möten och så lite levererat det skulle bli...!

Vi skulle inte få mycket gjort på min arbetsplats helt enkelt, om vi inte tog ett visst eget ansvar för att hålla oss informerade. Det formella och basnivån av information måste naturligtvis gå via de formella kanalerna så att det säkerställs att det nått fram, men så mycket effektivare arbetet blir när man också får mer input än den absoluta basnivån. Det skiljer sig såklart mellan olika arbetsplatser, och de juniora eller nyanställda får naturligtvis mer support än vi som varit här ett tag. Men hos oss skulle det aldrig fungera om alla förväntar sig att cheferna ska veta och ge direktiv om allt, vi förväntas också ta stort eget ansvar och då måste vi prata med varandra utan chefer som säger åt oss att göra det.

Så väldigt bra beskrivet, jag lyckades inte alls lika bra.
 
För mig och sambo som är egenföretagare har vi nog lärt oss att inte lägga alla ägg i en korg så att säga affärsmässigt. Vi kommer fortsätta sprida verksamheten framöver också.
Vanliga och större inkomstkällor har uteblivit pga covid och andra har minskat. Vi har breddat oss, klivit in på ny mark och kommer inte sluta med det när de, för oss, vanliga marknaderna öppnas mer.

I övrigt är jag ju social, gillar kroppskontakt, jobbar redan mkt hemifrån, älskar att resa etc. Så för mig är det sociala kanske mer så att jag inte kommer ta det umgänget för givet och uppskatta det än mer. Kanske man inte skjuter på umgänget för att "man har mer tid om en vecka" och så blir det sen, sen och sen.

Men så mkt mer tror jag inte det blir i form av förändring.
 
Fast vänta.. fika ska väl vara rast i arbetet? Chefen har väl inget med att göra vad man gör eller diskuterar under rasten?

Och så känner jag att det perspektivet är lite funkofobiskt (även om jag förstår att du inte menar det), inte alla kan diskutera i fikarummet eller i korridorerna. Jag personligen sitter/hänger ytterst sällan med (om alls) i diskussioner i fikat och korridorerna (som tur är så funkar jag ändå oftast i enskilda samtal, men det finns tusen döva som inte har den möjligheten). Är vi då ett stort problem att ha som anställd? Inte konstigt då att vi får svårt att bli anställda, det är ju såna åsikter som gör att chefer drar sig för att anställa folk som fungerar annorlunda.

Avtalsmässigt är det oftast paus, och då har man skyldighet att återgå i arbete om behov uppstår utan dröjsmål. Därför får man oftast inte lämna arbetsplatsen.

Företaget skulle fungera sämre om inga ej schemalagda diskussioner förekom, därmed inte sagt att alla individer behöver delta lika mycket. Eller i alla former. Är man funktionsnedsatt kan det vara en anpassning som görs medvetet till och med, precis som andra anpassningar.

Poängen är att det inte ska vara en uppstyrd/dikterad diskussion som ges utrymme till mellan kollegor...
 
Samlar man ihop det tror jag 3+2 skulle funka bra i den verksamhet jag har erfarenhet av. 3 dagar hemma, 2 på kontoret. Med tanke på att pendling och resor skapar ineffektivitet kan nog det hela bli en vinst för många företag och arbetstagare.

Sen funkar det inte för alla - vissa måste vara på kontoret 100% eftersom deras arbetsuppgifter ser ut på det sättet. Men för min avdelning ser inte 3+2 ofördelaktigt ut.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp