Bukefalos 28 år!

Vad kostade det totalt...

T

Toffel

...för er som tagit E kort? Vill ta detta men är osäker på om pengarna räcker till nu. Hur många lektioner tog ni? Var uppkörningen svår?

Tack på förhand!
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Ca 2500:- allt som allt...

Tog via bilskola och tog två lektioner.
Nej jag tyckte inte uppkörningen var svår.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Okej, tack! Det var ju inte så dyrt!
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Svaret beror helt på hur mycket du har kört. Det är ingen svår uppkörning, men lite övning med det ekipage du ska köra upp med behövs kanske. Du får ju inte köra upp med ett ekipage som du bara behöver B för att framföra....

Teorin kan vara lite slavig, hela B-delen ska pluggas in igen plus tilläggsfrågorna för E. De senare tyckte jag var en baggis, B-delen pluggade jag in på fyra dagar.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Tack!

Självklart spelar det ju roll hur bra du kör och erfarenheten. Ska inte säga att jag är mkt van men har kört en hel del och har inga problem med backningen.. Såg för några år sen i en hästtidning banan man kör upp på. Undrar om den fortfarande gäller tro? Då skulle man köra från A till B, sen backa till C därefter köra igen till A, sen backa till B och slutligen köra till C (enkelt förklarat som jag fattade det)!?

Får man alltså ha sitt eget ekipage på uppkörningen om det är ett "E ekipage" sas?
 
Sv: Vad kostade det totalt...

ja, uppkörningen var så när jag körde upp för 2 år sedan iaf. Men man ska göra en sväng upp mot C när man kör från A till B så man inte kommer utanför konerna sen när man backar. Det var nytt då .

Vet ej om man får köra med eget ekipage. Måste det inte vara dubbelkommando i bilen? Släpet måste vara tungt lastat för man ska kolla att lasten är säkrad under säkerhetskontrollen. Kostade ca 1000 att hyra bil och släp av vägverket.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

lissa skrev:
Men man ska göra en sväng upp mot C när man kör från A till B så man inte kommer utanför konerna sen när man backar.

:idea: Funderade just över detta då jag såg skissen över banan i tidningen! Blev genast mer logiskt att man alltså inte ska köra rakt mellan A och B!
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Mitt kostade knappt 6000 för hela klabbet med körkortstillstånd, uppkörning, teorikurs, hyra av bil vid uppkörning och jag missade uppkörningen en gång. Tror det var 4700 innan 2:a uppkörning. Men då hade jag en h-vetes massa strul med min trafikskola (inställda lektioner, dagen innan, försenad trafiklärare, flera gånger, lektioner som endast innehöll backning av banan o ingen körning i trafik fastän jag kunde backa banan sedan första gången jag provade, aldrig kört på en kon, bristfälliga instruktioner, lektioner som inte höll utsatt tid etc etc.) och var tvungen att kämpa för både det ena och det andra. Uppkörningen var inte så svår fast jag var lite tom i huvudet (hade problem på jobbet, slutkörd, strul med trafikskolan bara dagen innan, allt det mentala gjorde mig till en dum blondin (obs jag är blondin))
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Du vill nog inte ha mitt svar för jag har bara betalt avgifterna till Vägverket får proven. Betalade inte ens för körkortstillståndet.
Men jag passade på när jag fick C-behörighet av mitt jobb.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Tog mitt BE förra veckan. Löste ut nya körkortet i fredags. Hur glad och nöjd som helst. Att jag inte gjort detta flera år tidigare?

Mitt har kostat
lektioner 4x830 kr
BE-bok 250 kr
körkortstillstånd kommer jag inte ihåg 250 kr?
Uppkörning 840 kr + körskolans bil + släp 900 kr

Summa 5560

Jag hade klarat mig med 3 lektioner, men för att vara på säkra sidan tog jag en extra. Mitt problem var att jag var så slarvig i den vanliga körningen(kör för fort, blinkar inte när jag kör ut från gatukant och placerar mig fel mm) och har inte kör oväxlat på ett tag så jag var tvungen att skärpa till mig på sånt. Backningen var inte det svåra. Det som var riktigt trist var teorin, men det är bara att bita ihop och plugga helt enkelt. Allt detta är det värt att få ett körkort som jag nu kan köra lagligt med stor bil + transport.

Men körskolan gjorde bort sig vid min första uppkörning i måndags. Släpet var så dåligt i bromsarna att provledaren inte lät mig genomföra provet. Jag fick ny tid dagen efter och klarade mig. Jag är fortfarande fruktansvärt förbannad för detta och skickar ett krav till dem idag så de får ersätta mig ekonomiskt.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

lissa skrev:
Vet ej om man får köra med eget ekipage. Måste det inte vara dubbelkommando i bilen? Släpet måste vara tungt lastat för man ska kolla att lasten är säkrad under säkerhetskontrollen. Kostade ca 1000 att hyra bil och släp av vägverket.

Du får köra upp med eget ekipage. Det måste vara lastat med halv maxlast, och lasten säkrad korrekt.

Jag körde upp med egen bil, men fick låna släp eftersom mitt var för lätt (lånade av körskolan).

Kom ihåg att inte köra dit själv, med BE-ekipaget. Då ryker lilla lappen och E-kortet kan man bara drömma om...
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Tog mitt E-kort i Augusti -05 och alltihop (Vägverkets avgifter, böcker mm) gick på knappt 3000 kr. Inräknat en dubbellektion på körskola som bara den kostade runt hälften av den summan har jag för mig! Den tog jag bara för att få lite koll på vad de ville att man skulle kolla vid säkerhetskontrollen samt för att få lite "bekräftelse" på att jag hade koll på allt.
Om det är svårt eller ej beror ju på, som de andra skrivit, hur insatt du är redan innan. Jag hade kört mycket innan och läste på teorin + det tekniska noga, så jag tyckte det var ganska enkelt.
Även om pengarna tryter så kan du ju alltid köpa böckerna och börja plugga teorin. När den är klar så tror jag du har ett år på dig att köra upp innan du måste skriva om teorin.
Om du är bra på att köra med släp redan nu och inte behöver ta en massa lektioner, så behöver det inte bli dyrt.
Och du kan ju alltid öva med ett lätt ekipage för det är ju ingen större skillnad.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Det ingen här verkar ha kommit ihåg är synundersökningen. Jag tog en dubbel körlektion och tog hela "teoripaketet" via körskolan. Satt en halv dag med teorin vid deras datorer och en halv dag hemma och läste. Klarade såväl teori som uppkörning i första försöket.

Men, det är många småavgifter, foto, synundersökning, körkortstillstånd, avgift för tillverkning av körkort, avgift för teoriprov, avgift för uppkörning. Jag valde att hyra bil och färdiglastat släp av körskolan, då slapp jag bekymra mig om att lasten vär rätt säkrad och så. Totalt kostade körkortet mig ca 4.500 kr.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Men, det är många småavgifter, foto, synundersökning, körkortstillstånd, avgift för tillverkning av körkort, avgift för teoriprov, avgift för uppkörning. Jag valde att hyra bil och färdiglastat släp av körskolan, då slapp jag bekymra mig om att lasten vär rätt säkrad och så. Totalt kostade körkortet mig ca 4.500 kr.

Det flesta "småavgifter" du nämner ingår ju i Vägverkets avgifter, som jag nämnde.
Synundersökningen gjorde de kostnadsfritt på bilskolan där jag köpte böckerna.
Fotot togs på Vägverket där provet skrevs och det kostade inget extra.
"körkortstillstånd, avgift för tillverkning av körkort, avgift för teoriprov, avgift för uppkörning"- allt det du skrev ingår i vägverkets avgifter och totalt blir det ca 1300 kr (kommer inte ihåg exakt, men kanske någon annan gör det?)
Fast allt betalas inte på en gång utan det kommer räkningar vartefter.
Observera att även om du hyr ett färdiglastat ekipage till uppkörningen så är det DU som ska kunna vad som gäller och kunna redogöra för lasten och dess säkring mm.
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Jodå, visst kan man säga att alla småavgifter ingår i vägverkets avgifter. Fast jag har för mig att det blev närmare 2.000 kr :crazy: Dessutom hade inte nin körskola den goda smaken att erbjuda gratis synundersökning, utan det gick på ett par hundra hos en optiker.

Visst är det så att det är jag som är förare som är ansvarig för lasten och dess säkring, men det är väldigt skönt att till uppkörningen slippa jaga våg och lämpligt lastmaterial av lagom vikt. Och dessutom slapp jag ägna tid åt att lastsäkra, när man gör det korrekt är det ju en stunds arbete :cool: I vanliga fall kör jag mycket vägtransporter med traktor och vagn så kan jag för en gångs skull få ett färdiglastat ekipage så tycker jag det är bra ;)
 
Sv: Vad kostade det totalt...

Visst är det så att det är jag som är förare som är ansvarig för lasten och dess säkring, men det är väldigt skönt att till uppkörningen slippa jaga våg och lämpligt lastmaterial av lagom vikt. Och dessutom slapp jag ägna tid åt att lastsäkra, när man gör det korrekt är det ju en stunds arbete I vanliga fall kör jag mycket vägtransporter med traktor och vagn så kan jag för en gångs skull få ett färdiglastat ekipage så tycker jag det är bra

Ja, det sista var inte riktat till just dig utan mer rent allmänt. Bara man inte glömmer bort att ha koll på last-säkring och så bara för att man inte lastat själv.
Visst är det skönt att slippa det där med att själv lasta och väga kultryck mm! Speciellt eftersom det inte är helt enkelt att lastsäkra i en hästtransport som är avsedd för levande djur! (Får ej ha levande djur i vid uppkörning) Finns ju inte så mycket att binda i om man ska göra det korrekt.
Jag höll på ett bra tag innan jag fick till allt med lasten....
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: Biet
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp