Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

M

Mommy

Jag har aldrig i mitt liv suttit på en häst eller ens varit intresserad, men min dotter (6 år) ville börja med ridning och jag anmälde henne till en hästlekiskurs. Första gången vi skulle till stallet var jag skitnervös men det tog ungefär 1 minut så var jag kär! Dottern är också kär och vi har såå roligt när vi får åka till stallet och hon ska rida! Jag har tänkt anmäla mig till våren, så går både hon och jag och rider!:)

Men, så klart, så är jag ju lite nyfiken på vad det kostar att hålla sig med häst. Vi har inget stall eller någon byggnad på gården som lämpar sig för att ha hästar i, så vi måste ju ha stallplats någon annanstans. Och hur mycket tid går det åt varje dag i omvårdnad och skötsel? Naturligtvis ska vi inte skaffa någon häst innan åtminstone jag har lärt mig hur den ska tas om hand osv, så det är ju några år kvar. Men jag är som sagt nyfiken ;)
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Du kan nog räkna ca 3.000 kr i månaden för uppstallning, försäkring, hovslagare.
Kostnaden varierar kraftigt beroende på hur mycket stallplatsen kostar varje månad, vad hovslagaren tar & om hästen kan vara barfota eller måste vara skodd. Vilken försäkringsbolag du väljer, vilken sorts försäkring.

Sen tillkommer kostnader för instruktör, när hästen blir sjuk, vaccinationer osv.

Oftast är det billigare att ha häst inackoderad på sommaren om du har möjlighet att ha den ute på sommarbete.

Sen har du kostnad för själva inköpet av hästen, antingen om du tar lån eller har möjlighet att köpa kontant.

Utrustning som inte medföljer behöver köpas in osv.

Tiden för en häst är olika beroende på hur mycket service som ingår i stallhyran. Men räkna ca 2 timmar/dag med skötsel, ridning & stallarbete.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

valkommen till varlden av hastar och knasiga manniskor.. lol ok ta det inte som det later, visst ar vi knasiga nar vi spenderar ett mindre ulands GPA varje manad pa vara pallar.. Men kul ar det..
Underbart med ridlekis, och hurrah for dig att borja med lektioner. Du kommer att ha ont bade har och dar och tro du haller pa att fa jelly i dina ben, men se det ar bara borjan. Du kommer att upptacka du har muskler i stallen dar du trodde du inte hade nagra.. Dock som tiden gar upptacker du att det inte gor sa ont langre, att du ar i battre kondition och har mer ork for allt mojligt.. Trippen till ICA/var du nu gar och gronsaks avdelningen kommer du att kunna gora med ogonbindel, vet precis var morotter/applen/paron finns och kilo pris pa dessa.. Men det ar skoj, massor av skoj och en mjuk skon mule som kommer och snusar en pa halsen ar nastan lika bra som bra sex... och det vill inte saga lite det lol..

Sa ar det det har med pengar.. Att borja rida pa ridskola kraver de en hjalm i alla fall och skor med en bra hal pa. \Med hal menar jag en normal hal, inga Tommy Choo 7tums saker.. De kanske sager att du skall inforskaffa dig en vast, och jag rekommendar detta till dotter ocksa. Manga ganger kan man pa Blocket/andra stallen finna barn vastar begagnade for ett bra pris. Hjalm skulle jag nog kopa ny, man vet inte vilket skick den ar i. Ibland finns ocksa vuxna vastar begagnade om man har tur. Din ridlarare kan sakert hjalpa dig att hitta vad du behover.
Varma klader ar nodvandigt, i tunna lager, ett thermo understall finns pa B*** i Tings*** (pm for lank), for under 100 lappen, toppen nar det ar kyligt.. och tro mig det ar kyligt i kalla ridhus. Personligen rekommenderar jag ett bra par handskar nar man rider, mkt enkelt att forfrysa de dar sma tassarna.
Sa borjar man da leta hast, kopa hast helst.. Da skall den i ditt fall inackorderas och gar man den valdigt dyra vagen blir det full service, alltsa stallet fodrar och slapper ut och in etc etc, allt du behover gora ar rida och skota om pallen. Beroende pa var du bor kan det vara allt fran 2500 till 10000. (extremt dyra stallen). Detta ar per manad.
Sen kommer hovslagare var 8 vecka, vaccinering en gang per ar, diverse andra utgifter som man inte raknar med, och man har en total manads kostnade billigt pa 3-5 tusen.
Hastinkop helt beroende pa vad man vill ha, allt fran 10 till 250 tusen. Sadlar, trans, tacken saker till hasten i allmanhet (garna matchande om vi pratar sot ponny), ridklader, tavlingar hasttransport, ja det finns inget slut till det. Men som sagt tidigare, hasteri ar inte en hobby det ar en livsstil. Man antingen gar in for det hundra procent eller inte.
Det kostar att ha hast, pengar som jag kunde sakert anvanda till annat, man avstar mkt for att "hasten maste ha" tex ata ute, bio, theatre, semester... ja som sagt, det blir ett annorlunda liv.

Men gladjen man far fran en hast uppvager allt annat. Visst man ar trott att alltid maste hasten komma forst, men det ar ngt som skall goras, precis som man har barn, vissa saker maste goras aven om man inte vill.
Jag tycker du borjar i ratt anda, lar dig att rida, checka for kurser (checka ut www.svenskablastjarnan.se) du kan ga pa, ga pa teori lektionerna pa ridskolan dar man lar sig mkt. och lana bocker pa biblioteket och las om hur man tar hand om en hast. Det ar tyvarr nar man har egen palle hemma pa garn 80% ta hand om och kanske om man har tur 10% ridning. Och tyvarr saknar manga som har hast idag bas kunskap om hur man tar hand om en hast.. Sa lar dig sa mkt du kan om det och resten kommer av sig sjalv..
Forlat langt inlagg men igen, valkommen till varlden med hastar!!!
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Mycket beror på var man bor. Vid storstäderna kostar det mycket mer än ute på landsbygden.
Att sköta om hästen och rida brukar ta åtminstone två timmar per dag.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Allting beror på vart i landet man bor. Här i Göteborgs området är det då inte billigt med stallplats om man vill stå på ett ställe med lite "klass".
Om du bor nära storstaden är det bara på att räkna med en kallhyra på minst 1500:- som sedan kan variera osv.
Kostnaden är ju också självklart beroende på vad det är för häst, vad den äter, hur mycket spån som behövs osv.

Våran kostade 3500:- i månaden, varav stallhyran låg på 1000 kr eftersom att vi valde ett billigare stall då ekonomin inte räckte till, men vi fick vad vi betalade för, en boxplats och paddock, och det räckte gott och väl då. Resten av utgifterna gick på foder, spån, skoning etc.

Sedan är det väl inte att börja kretsa i hästköp just nu om jag var i dina kläder!

Tiden för att sköta om hästen varierar också. Kan ta allt från en timme till fem, beroende på vad du skall göra.
Ska du rida ut den dagen, ska han stå, skall du iväg på t.ex ett föräldramöte och inte hinner och bara fixar i ordning åt honom och borstar.
Det är mycket ansvar, och hästen skall skötas om varje dag.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Du har följande resa framför dig:

- Du tittar på häst till dottern.
- Du inser att du inte kan rida den fina lila ponnyn.
- Du tittar på häst till dig själv också.
- Du börjar titta på stallplatser.
- Du inser att det blir enklare att bygga stall på den egna gården.
- Du står en vacker dag med både stall och hästar.
- Du inser att du ändå behöver en transport för att komma iväg på träningar/tävlingar
- Du ägnar sommaren åt att bygga hagar
- Du räknar samman kostnaderna för alla saker du behövt köpa till de två hästarna.
- Du besöker banken för att ansöka om utökad checkkredit.
- Du lägger mer på hovslagaren än på nöjen
- Du inser att du ska starta ett försäkringsbolag i djursektorn i ditt nästa liv
- Du ser möjligheter att bärja hö på de egna markerna
- Du tar banklån för att köpa en begagnad traktor
- Du går en kurs för att kunna sköta markerna
- Du lägger motsvarande en charterresa på foderanalyser.
- Du lägger mer tid på Buke än på att umgås med din make/sambo
- Du är hästmänniska

;)
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

åh vad roligt för både dig och din dotter - ni har en hel värld att ta del av! en värld som ibland består av människor med för mycket tyckande och för lite kunskap, men också härliga uteritter, underbara aha-upplevelser och kompisar för livet (både hästar och människor :grin:)!

som många andra sagt beror kostnaden till stor del på var du bor. bor ni i exv skåne är halm som strömedel ofta billigast men hästen kanske inte kan stå på det, bor ni nära storstad är stallhyran ofta högre, ska hästen vara välutbildad (vilket jag rekommenderar som förstahäst!) kommer priset vara högre etc etc.

såhär till en början skulle jag satsa på billig utrustning till dotter, ny hjälm är viktigt (vid avramling "ska" hjälmens hölje spricka istället för huvudet, men det är inte alltid dessa sprickor syns, därför bör hjälmen vara ny och bytas ut vid fall där huvudet slår i), säkerhetsväst ska aldrig köpas för att växas i, den måste måste måste vara korrekt tillpassad! stövlar/skor med klack är också en självklarhet. till dig själv, som färdigväxt vuxen (;)) kan du köpa mer kvalitetsutrustning men det är inte heller nödvändigt.. lägg hellre pengarna på ridlektioner, kurser, böcker, ja allt! har du hästkunniga vänner? häng med dem till stallet! hästmänniskor finns överallt, jag hittade medryttarhäst via jobbet eftersom jag inte kunde sluta tjata om min ridabstinens.. :angel:

sug åt dig all kunskap du kan men sortera, det finns inte en sanning utan det handlar om att utifrån sin egen erfarenhet plocka ut det som verkar klokt! du kommer få höra tusen sätt att lösa samma situation, men med sunt förnuft kommer man långt!

lycka till, till både dig och din dotter! och återigen, jätteroligt att ni kan dela samma intresse, det kommer ni ha ut mycket av tror jag.

/Flixon, som igår fick med pojkvännen på hans första ridtur på 12 år och redan har hittat en perfekt första häst åt honom... :cool:
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Tack för alla svar!
När dottern började på hästlekiset åkte vi till en ridsportsaffär och köpte väst, hjälm och ridskor, samt att hon tjatade till sig ridbyxor, strumpor, handskar och fleecejacka för "alla andra" hade det ;) Så hon är fullt utrustad, kan man säga!

Sedan är det väl inte att börja kretsa i hästköp just nu om jag var i dina kläder!

Naturligtvis ska vi inte skaffa någon häst NU, jag kan ju inte ett dugg om dem! Men så småningom kanske. Jag var mest nyfiken på vad det kostade och vad som krävdes i tid. Maken bör ju så sakta ledas in på kosing-stigen till stallet så att säga:D

Vi bor i mellersta Sverige långt ifrån någon storstad och hästar finns det gott om runtikring, men ingen som jag känner :(

Hur funkar det om man har sin häst på ridskolan? Alltså i deras stall och låter skolan använda hästen till ridlektioner? Är det samma kostnad då? Återigen; jag är bara nyfiken, ska ICKE skaffa häst just nu!;)
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Hur ridskolan gör bör du fråga dem om, eftersom det kan se mycket olika ut.







Du har ju fått några svar på tid, engagemang och pengar. Det här är min bild.

För det första; lär både dig själv, din dotter, din make och resten av världen att allt tar mycket mer tid än man tänkt sig, när man är bland hästar. Säg inte "det tar en halvtimme, sen är vi färdiga", för du kommer alltid på nåt mer att göra. Eller så gör du som jag och tar i ytterdörrens handtag minst 3 gånger innan du verkligen går igenom den helt säker på att du kommit ihåg allt.
Utöver mockning, fodring, sopning av stallgång, vattning (min häst dricker ur hink, alltså gör jag rent hinken dagligen, fyller på med nytt och gör samma ute i hagen) så tillkommer skötsel av häst, träning/motionering av häst, skötsel av utrustning, hämta hö/strö/foder, göra fint på logen/loftet, mocka hagen, tvätta utrustning, kolla så att elen funkar i hagarna, laga trasiga handtag i grindar...och så vidare. Det finns alltid nåt att göra, även om man hyr in sig så att stallansvarig ska göra "allt". Finns det andra människor i stallet fastnar man extra ofta för att prata om hästarna, stallet, jobbet, tidningen, helgen eller vad som helst. Man kliar på hästen/hästarna, gör fint i skåpet (eftersom det ALLTID är nåt som hamnar fel av någon konstig anledning) eller bara glor på hästarna i hagen. Att sitta i stallgången efter utfodring vågar man knappt nämna, för hur mysigt det än är, så är det få utanför hästvärlden som förstår mysfaktorn i det.

Så hästar tar tid. Alltid.

Frågar man plånboken finns det alltid hål att fylla. Stallhyra, bensin/busskort, medlemskap, ridhuskort, foder, strö, utrustning till både sig själv och hästen, grejer till stallet, försäkring, veterinärkostnader, hovslagare, lektionsavgift, lägerkostnad, helgkurser... Transportering av häst, tävlingsavgifter, fika, gullipluttgrejer, morötter, bra-att-ha-saker. Alltid nåt som kostar.

MEN - har man tiden och pengarna, så är det värt det, så länge man kan njuta av det, ha kul och lever med öppna ögon för vad som är rimligt och nödvändigt.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

haha låter som om du talar av egen erfarenhet ;)

Men du har helt rätt, så är det faktiskt i många många fall..:D
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Som ett mellansteg mellan enbart ridlektioner och egen häst finns det ju en mängd andra alternativ också. Till exempel lånar vissa ridskolor ut sina hästar några dagar i veckan och så går de lektioner resten. Då får ni chansen att testa på hästägandet på halvtid och med en erfaren ridskolehäst.

Vissa ridskolor lånar också ut sina ponnier under sommarbetet så man kan prova på att vara hästägare en kort period när det är som enklast och mysigast :)

Många ridläger har också mor-dotter läger som ni kan åka på tillsammans.
Finns det gott om hästar runt er så kan det va lagom att fråga om någon av dem behöver skötare eller medryttare om något år, på det sättet kan ni också få prova hur hästägandet är. Enklaste sättet att hitta en lämplig häst är att själv lägga ut en annons på någon av annonssiterna där ni beskriver er erfarenhet och vad ni söker.

Sen är det en jättebra (nödvändig) erfarenhet att få prova att sköta och rida många olika typer av hästar innan ni skaffar er egen. Ridskolehästarna har erfarna människor runt sig som håller dem väluppfostrade och de är vana vid nybörjare, medan en privatägd ponny kan vara lika snäll men också kan vara mer som en sportbil med blixtsnabb reaktionsförmåga..

Lycka till och välkommen in i hästvärlden!
Önskar att jag också hade haft en mamma som blev hästintresserad när jag började rida.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Som sagt är priserna väldigt varierande beroende på del i landet, läge, tillgänglighet, stall osv osv. Ett större, nyrenoverat stall kan kosta flera tusen i kallhyra om det ligger på "rätt" ställe. Medans att mindre privatstall kanske klarar sig på några hundra.

Mitt scenario ser ut såhär:
Jag har min häst i ytterkanten av Karlstad, i ett mindre privatstall med lösdrift. Här kostar kallhyran 815, på det tillkommer hö och strö (ca 3-600kr i månaden). Står man på stall sköter man allt utom utsläpp och fodring, på lösdriften har man full tillsyn i priset. Detta innebär 2-3 timmar/dag i stallet och ungefär 1000kr i hyra utslaget på hela året.

Sen tillkommer mer eller mindre alltid stallpass i alla stall. Här är det bara en dag i månaden där vi sköter utsläppet på helgen. Min erfarenhet är att det åtminstone är några dagar per månad i allmänhet där man får till uppgift att sköta exempelvis in/utsläpp/mockning/fodring. Detta blir alltså några extra timmar utöver de timmar man lägger på sin egna häst.

I pengar tillkommer eventuella veterinärkostnader/avmaskning/vaccinering på några tusenlappar per år.
Försäkring på några hundra i månaden.
Transportkostnader om man skall iväg, kanske måste man hyra transport.
Ridhuskostnader, brukar vara på några hundra/år.
Tränarkostnader, kan kosta allt ifrån hundralappar till tusenlappar beroende på tränaren.
Hovslagarkostnader, drygt en tusenlapp/6 veckor.
Och givetvis all onödig, och nödvändig utrustning man alltid köper! Blir nog många tusenlappar på ett år det...

Så sammanfattat, för mig som jag anser kommer väldigt billigt undan, är mina relativt fasta kostnader per år:
12000kr/år stallhyra
10000/år i hovslagarkostnader
5000/år tränarkostnader.
2000/år veterinär
6000/år försäkring
=35.000/år MINST nedlagt i pengar på hästen.
UTÖVER alla onödiga saker, all utrustning, kostnad av hästen i sig.

+ utslaget på året minst 2h/dag.

Vad motiverad man blir av hästeriet när man räknat ut allt i statistik såhär:cool::rofl:
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Det är väldigt olika beroende på vart i landet man bor och hur nära till stan man har osv.

Här kostar en uppstallning vid ridhus ungefär 2000-2500;-/månad inkl. hö, strö och begränsat med kraftfoder. (1-2 mil från medelstor stad.) Om du behöver ridhus eller ej bestämmer du ju själv men jag rekommenderar uppstallning där det finns kunnigt folk och hjälp att få. När man har sin första häst är det guld värt och dessutom en trygghet att veta att ingen missar om hästen uppför sig märkligt, är sjuk eller skadad.

Hovslagare kostar ca 800;- varannan månad och sedan tillkommer utrustning, avsmaskningar (ca 500;-/år), försäkring (väldigt olika), vaccinationer (ca 500;-/år) och munkontroll + sadelkontroll (ca 1500;-/år)

Två timmar per dag får man räkna att lägga med ridning, skötsel och mockning i alla fall. Mindre de dagar hästen vilar. Har man hästen uppstallad enl. ovan har man kanske stalljour en helg i månaden eller så, annars ingår fodringar och in- och utsläpp.

3000;-/månad kanske notan slutar på ungefär. Billigare om man klarar sig utan ridhus eller en bit utanför stan. Dyrare nära storstäder. Men sen vill man kanske rida lektion ibland också...

Mvh JV
och GRATTIS till upptäckten av världens roligaste hobby!
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Jag skriver under på allt du säger! Det blir ju ofta att man bara ska till stallet och mocka, och fyra timmar senare undrar man vart dagen tog vägen :o Då har man fastnat någonstans: börjat snacka lite med en stallkompis, hängt vid paddocken och kollat på när någon tränar och varit tvungen att provrida lite, insett att det ser förjävligt ut i någon vrå med prylar någonstans och varit tvungen att röja lite, börjat sopa stallgången under hästen efter att man ryktat och sedan råka ta resten av gången i bara farten, eller för all del börjat rykta hästen och sedan inse att man kanske borde trimma öronen... och karlederna... och svansen... Plötsligt har timmarna flugit iväg.

*kl*

...och i övrigt kan jag också säga att de fasta kostnaderna för min häst alltid har legat på runt 3000 kr. Stallhyra 950 kr, hö 750 kr, hovslagare 475 kr, försäkring 450 kr... Det tickar fort på. Sedan tillkommer ju kostnader hela tiden, man behöver ny utrustning eller ska avmaska, hästen verkar lite krasslig så man tar ut veterinären eller massören... Utslaget på hela året så lägger jag säkert 5000 kr i månaden på hästen, om han håller sig frisk. Min islandshäst som var billig i inköp men som kom med ett okänt fel som gjorde honom oridbar kostade mig över 30 000 kronor extra utslaget över tio månader för att kunna ta honom till klinik, lämna honom till tränare, fixa specialhovslagare, ta ut distriktaren... Och han blev inte ens bra. Man kan ha otur, och det måste man räkna med. Usch och fy.

MEN generellt sett så är det så otroligt värt det! :love: Finns ingenting bättre än hästar.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Här runt Stockholm får man nog räkna med stallhyra och foder enbart på mellan 3000(om det är i ett billigt kollektiv) upp till 6000 i månaden för en häst. Sen tillkommer skoningar för runt 1000-lappen, avmaskning, tandkoll och ev rasp, vaccinering, försäkring, utrustning, ev veterinärkostnader etc.
Tränarkostnad tillkommer även på det.

Min kallhyra ligger på runt 2000.
Strö kostar 75 kr bal. Och det går runt 5-6st var i månaden till mina grisar.
Den ena äter 16 kg hösilage/dag för det mesta. Det kostar 2.50kr/kg. Så han äter silage för 1200 i månaden.
Den andra äter 13 kg silage om dagen. Det går på 975 kr/mån.
De får båda också kornkross och betfor som gemensamt går på ca 100 kr/månaden var.
Unghästen får lite tillskott och salt för ca 100 kr/månaden.
Gamlingen får lite tillskott och preparat som kanske går på 350 kr/mån.

Så i enbart foder, strö och stall kostar de båda runt 8000/mån.

Jag rider för tränare minst ett pass varannan v. Det kostar 350 kr per gång. Tanken är väl att jag ska rida mer då jag blir frisk. Till vanliga varannanveckas-träning så tillkommer lite olika träningar i annat än dressyren. Och clinicar för ordinarie tränare.
Sommartid åker jag även till tränarna och bor där och intensivtränar under perioder. Då går det mer pengar under en period.

Skoning sker för äldre hästen var 12:e vecka. Han är 28 år och växer inte så mycket. Så det behövs inte oftare. Det kostar runt 1000 kr med vanliga skor. På vintern har jag sulor och broddar. Då går det på runt 1200.
Unghästen är barfota. Så han verkas bara var 6:e vecka ungefär för 375 kr.

Det är väldigt dyrt med häst! Men det är så väl värt det!
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Bor ni i närheten av Falun/Borlänge? Mellersta Sverige kan ju innebära så mycket... men om ni bor härikring kanske det kan finnas ett intressant förslag till dig och dottern så kan ni själva få vara med och se lite mer av vad som görs i ett stall, tidsåtgång etc.

Svar i övrigt. Jag räknar med att min häst kostar mig i runda slängar 5000 kronor per månad. Och tar all min lediga tid i anspråk nästan... nu har jag en shire = en del kostnader som blir högre än normalt, det tar till exempel dubbelt så lång tid och är mer än dubbelt så jobbigt att sko honom = höga hovslagarkostnader och det mesta av utrustningen blir dyrare på grund av hans storlek också. Och han äter ju lite mer än ett spjälstaket...

Sedan har vi många hästar i stallet som jag pysslar med så att det tar tid beror ju mycket på det också...
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Du har fått svar - men jag vill tillägga att det kostar skjortan och går åt ALL tid - MEN ÄR VÄRT DET!

Så här skrev jag på FB i måndags:
"‎-10 grader RÅKALLT & blåst. Slänger glatt på mig femtielva lager kläder och åker några mil till världens bästa ponnyhäst ♥ Tanken att känna päls mot handen gör mig varm. Jösses - det blir bara värre och värre........ :)"

Dessutom kommer du ha en massa kul med din dotter - i synnerhet om du skaffar ett eget hästliv på samma gång.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Det är mycket jobb, det tar mycket tid och det är väldigt dyrt, men för mig och många andra är det en livsstil och livet skulle kännas väldigt fattigt utan häst :love:.

Min häst kostar i snitt runt 3000-3500 kr i månaden. Då är det kallhyra, hö och spån, kraftfoder, försäkring, veterinärkostnader, hovslagarkostnader, tränings och utrustningskostnader. Det är dessutom alltid något som måste köpas som man inte kan "köpa färdigt" utan som måste bytas ut pga slitage, årligen för mig iaf. Hinkar, brodd, täcken, boots, snösulor, flugspray, osv osv.

Tidsmässigt tar det mig ofta 3 timmar/dag om jag ska rida. ½timme för mockning, uppmätning av hö och kraftfoder och rengöring av vattenhinkar.
Sen en timmes ridning, 1 timmes skötsel och fix av själva hästen och så fastnar man ofta lite i stallet för att prata med någon, man kanske har något pass/någon fodring av stallets övriga hästar som tar tid och så är det resan dit och hem som ska räknas in. Är jag riktigt snabb och hästen ska vila tar det 1 timme från att jag går hemifrån tills jag kommer innanför dörren igen men de gångerna är ganska sällsynta ;). Sen blir det ofta halvdagar/långa kvällar pga att man åker iväg och tränar, har stallmöten, städdagar i stallet, ska rida långtur, ska kolla när kompisen tränar, det är löshoppning i stallet och man hjälper till före och efter till exempel. En stallkompis som nyligen skaffade häst sa att hon blev förvånad över hur lite ridning det faktiskt är när man har egen häst. Själva ridningen utgör kanske en tredjedel av allt som hästägandet innebär, om man har tur ;).


Om ni om några år fortfarande är lika sugna skulle jag råda er att skaffa medryttarhäst först! Då rider man några dagar i veckan efter överenskommelse med ägaren på en privathäst och får mer känslan av "egen häst" samtidigt som man slipper det fulla ansvaret och de höga kostnaderna. Vissa tar några hundralappar i månaden men det är ju ingenting jämfört med att äga själv. Så kan man ju se efter en tid om man fortfarande inte tycker att det räcker och isåfall kika på egen :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 382
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp