Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

jag säger bara GRATTIS ! o lyckatill, världens härligaste och förmodligen dyraste hobby;)
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Hej!
En ytterligare sak med hästkostnader är att det kan svänga kraftigt. Senaste månaden har jag lagt närmare 15 000 på min häst.Förutom stallhyran på omkring 3000 blev jag tvungen att prova ut en ny sadel då han växt ur sin gamla. Tack och lov fick jag tillbaka nästan hela inköpspriset för den gamla i inbyte och lade endast 8600 mellan. I tisdags står hästen med svullen och varm sena. Medicin + bandagematerial 1100 kr samt ultaljudsundersökning 1500. Tack och lov behöver jag inte kosta på veterinärundersökning då jag fixar detta själv.

Saker som detta bör man vara beredd på att kunna ta för det kan komma plötsligt.

Samma sak gäller tiden, när hästen plötsligt blir sjuk eller skadad krävs det ofta att man är i stallet oftare för medicinering eller sårvård.

Är det värt det? Självklart!!
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Kostnaden beror på hur man väljer att ha häst och hur mycket "lyx" man vill ha (ex ridhus, uppvärmd sadelkammare, varmvatten i stallet ect).

Jag har två islandshästar. Dessa kostar mig 1300kr var/månad. Då har jag räknat med alla nödvändiga kostnader som försäkring, vaccination, hovslagare, foder m.m, ej stallhyra. I området där jag bor några mil utanför Växjö kostar en stallplats i snitt 600kr/månad. Sommarbete maj-oktober brukar vara gratis här nere då många vill få sina marker avbetade.

Jag har mina hästar på lösdrift vilket innebär minimalt med stalljobb för mig och mycket utevistelse för hästarna som går in och ut i stallet som de vill. Den enda tiden jag lägger på hästarna de dagar jag ej rider är tiden det tar att fodra och vattna dem, sammanlagt 30min/dag.. detta är tjänster som man brukar kunna köpa till om man har hästen inhyrd någonstans. Mockar gör jag 2ggr under vintersäsongen då hästarna knappt använder lösdriften.

Jag kan varmt rekommendera att bli skötare på någon av ridskolans hästar eller att bli medryttare på en häst innan ni skaffar häst. Att vara skötare innebär att man får borsta och ta hand om hästen, mocka, ev fodra och vattna den. Ibland får man ta ut hästen på promenader eller skritta på den. Är du medryttare gör du allt detta men rider även på hästen, detta kostar ibland pengar.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Välkommen till världen av hästar!!! =)=)

Det enda jag skulle vilja säga lite sådär efter vad alla andra har skrivit (orkade inte läsa allt. :P ) är att vad du än tror att det tar i pengar, tid och engagemang så måste du alltid lägga mer.
Hästar är ett heltidsarbete i sig. Även om du inte är i stallet hela dagarna så finns hästen eller hästarna i huvvet på dig konstant.
Och det är absolut inget negativt med det. Jag lever och andas hästar alltid. 24 timmar om dygnet.
Och jag har någon gång räknat på vad det kostar mig i pengar bland annat. Men jag kan säga att jag har nog alltid lyckats räkna fel på något sätt. För jag lägger alltid ner en hel del mer pengar än vad jag tror. :p
Det är inte bara hovslagare, hyra, mat och veterinär som kostar. Det är täcken, sadel, träns, grimmor, benskydd, massör och maaaassor annat som tar pengar ifrån en. Men det gör inget. För vem älskar inte att gå in i en ridsportsaffär där det luktar nya sadlar och nya träns och bara frossa bland alla fina hästgrejer. =)
Men som sagt!!! Det kostar... Och man måste vara beredd att lägga ner all tid och pengar och ork och själ i hästen. Året om.
Vet många som har köpt häst och sen tröttnat när vintern kommit till exempel eller kompisarna drar.
Man MÅSTE ta hand om hästen varje dag, året runt.
Men för mig är det helt klart värt det. =)=)
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Hade jag inte haft möjlighet att ha hästarna här hemma hade jag personligen aldrig orkat ha både häst och barn. Då är ändå vi en hästfamilj och alla utom min 5-åriga dotter (tyvärr) är intresserade av och jobbar med hästarna. Pengar kan man alltid fixa men tiden... Nu kan jag gå ut och dona med hästarna när ungarna är inne och leker eller är med ute och så, men jag fattar inte hur vi skulle få ihop 2 heltidsjobb, 2 barn och 3 hästar om vi hade varit tvugna att åka iväg. Hyser stor beundran för de som orkar...

Sen är det hur som helst värt all slit och jobb och pengar. Bara det att gå ut i mörkret och få ett välkomstgnägg, en varm mule i handen och lite mys i snöstormen är värt mer än alla pengar man lagt ner på dem. Dessutom är det kul att ha ett gemensamt intresse. Jag och sonen rider på samma ridskola och vi ska gå tömkörningskurs med vår ena häst nu på jullovet.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

Det varerar så oehört, beroende på var i landet man befinner sig och vilka krav man har. jag hade min pålle på ett stall utanför stockholm, fint stall med ridhus, på vardagarna ingick ut och insläpp samt fodring 4 ggr per dag. Vi avr dock själva tvungna att mocka och gör iordning matpåsar till våra hästar. på helgerna turades vi om med ut och insläpp. vi betalade 4500kr i månaden för en d-ponny i detat stall. sedan ahde vi hovslagare var 7:e vecka som kostade ca 1200 kr per gång, lite mer på vintern när vi hade snösulor. Sedan kostade varje träning i snitt 200kr, och jag tränade oftast ca 1-2 ggr i veckan. Krafftfoder ingick inte så det kostade ca 250-300 kr i veckan, beroende på hur mkt hon fick. (hur hård träning hon vari för tf. och om det var bete så fick hon mindre) Sen är det ju utrustningen, som man kan påverka ganska mkt prismässigt, köpa beg. eller inte de dyra märkena.
tror att jag lade ned i snitt ca 8000 kr/i månaden.
 
Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?

När du skriver mellersta Sverige tänker jag att det kan vara i närheten av min hemort, kommer från Hälsingland och där kostar ofta uppstallning runt 1500, detta är då kallhyra+foder+strö+mockning+in- och utsläpp. Riktigt bra priser (för hästägaren i alla fall ;) ). Jobbar numera som hästskötare i Stockholmsområdet, här räcker det inte ens med det dubbla. Man får nog lägga ut runt 4-5 tusen (finns mkt dyrare!) och ofta lägga ner en hel del jobb själv.
Hovslagare ligger här runt tusenlappen, hemma från 600 kr. Sedan är det ju mycket övrigt som tillkommer (försäkring, vetvård, utrustning mm mm).

Så min uppfattning är att det varierar mycket runt om i landet.

Sanna
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 518
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp