Vad kostar dräktighetsundersökning?

Sv: Vad kostar dräktighetsundersökning?

Nu har jag minsann också ändrat uppfattning. Hade veterinären ut till stallet igår och ultrade stoet på 18:e dagen. Först hittade hon inte alla sina saker, sedan fick hon inte på sig handsken, sedan hittade hon inte vänstra äggstocken på stoet. Sen såg hon tre follikler och trodde sig se en gulkropp ( när hon väl hittat vänstra äggstocken ). Sen hade hon så korta armar så de räckte knappt in dit de skulle. Sen till råga på allt så ringde mobiltelefonen högt och med värsta ringsignalen hela, hela tiden.

Här står man liksom med sitt sto och ska få svar på något man väntat på i evigheter ( det känns ju så ) och så får man hålla upp svansen och när man frågar lite försynt om saker så får man knappt något svar.

"Nej..jag hittar ingenting...vad tråkigt....påt igen" var kommentarerna efteråt. Den längsta tiden och mest omsorgsfulla var när räkningen skrevs. Summa summarum av det hela: 900 kr.

Nej...nästa gång blir det att vi åker ett par mil till en station och ultrar. Aldrig mer jag tar ut en veterinär för en sådan sak :mad:

Niqita skrev:
Förstår inte att det ska behöva skilja så i pris från olika veterinärer. De borde ha samma avgifter tycker jag. Självklart ska man få det billigare om man har ett stuteri med fler hästar som kollas samtidigt och där finns väl även andra avtal med i bilden så det blir billigare. Men för oss då som är ensamma och som bara tar ut veterinär när ens egen häst behöver vård. Vi får då betala nästan dubbelt så mycket :( Men det kanske är så att det är vi ensamma som får betala mer för att de "stora" ska få det billigare? Kan det vara så? En liten undran som bara dök upp så här hux flux :crazy:

Varför skulle privata veterinärer ha samma prislista, det är precis samma regler för dem som alla andra, det är fri prissättning som gäller. Som hästägare är det väl bara att ringa runt och kolla upp priset innan så man inte får en chock för man har valt den veternären som tar mest betalt, det är helt frit att välja någon annan, om man bor så att det inte finns mer än en att välja på så är inte det veterinärens fel.
Hos oss får man betala mellan 300-1000 för en vaccination, om den som tar 1000 får mindre kunder är det dennes eget fel, men den kanske är helt nöjd med det ändå eller så får den tjustera sitt pris.

Choklad skrev:
Varför skulle privata veterinärer ha samma prislista, det är precis samma regler för dem som alla andra, det är fri prissättning som gäller. Som hästägare är det väl bara att ringa runt och kolla upp priset innan så man inte får en chock för man har valt den veternären som tar mest betalt, det är helt frit att välja någon annan, om man bor så att det inte finns mer än en att välja på så är inte det veterinärens fel.
Hos oss får man betala mellan 300-1000 för en vaccination, om den som tar 1000 får mindre kunder är det dennes eget fel, men den kanske är helt nöjd med det ändå eller så får den tjustera sitt pris.

Ja...det skulle väl vara mycket smidigare för alla parter kanske, vad vet jag. Man slapp ringa runt och kolla priserna på allt. Vi har dock bara en veterinär här där jag bor som gör ultraljud så det finns inte mycket att välja på. Ska som jag sade i tidigare tråd åka till en station nästa gång och ultra.

Niqita skrev:
Ja...det skulle väl vara mycket smidigare för alla parter kanske, vad vet jag. Man slapp ringa runt och kolla priserna på allt. Vi har dock bara en veterinär här där jag bor som gör ultraljud så det finns inte mycket att välja på. Ska som jag sade i tidigare tråd åka till en station nästa gång och ultra.

Bara smidigare för hästägare, men liksom för andra företag så är det kartellbildning vilket inte är tillåtet i Sverige att slå sig samman gällande pris, tycker du alla butiker ska ha samma pris på maten också, alla hovslagare ska ha samma pris, alla frisörer samma pris?

Choklad skrev:
Bara smidigare för hästägare, men liksom för andra företag så är det kartellbildning vilket inte är tillåtet i Sverige att slå sig samman gällande pris, tycker du alla butiker ska ha samma pris på maten också, alla hovslagare ska ha samma pris, alla frisörer samma pris?

Nja...så detaljerat var det ju inte menat från min sida. Jag tänkte bara tanken.

Niqita skrev:
Nja...så detaljerat var det ju inte menat från min sida. Jag tänkte bara tanken.

Risken för en fast prislista inom någon branch är bara attt priserna skulle stiga markant, ingen konkurens...

Choklad skrev:
Risken för en fast prislista inom någon branch är bara attt priserna skulle stiga markant, ingen konkurens...

Nej...visst är det så...tur det inte är så på sjukhus för oss människor.

Niqita skrev:
Nej...visst är det så...tur det inte är så på sjukhus för oss människor.

Nja, delvis är det så, har du pengar så kan du köpa dig egen vård och slippa köerna, men det är ju en helt annan fråga ;).

Ja, och dessutom kostar faktiskt vården inom humanvården också en hel del. Något som vi inte tänker på i och med att vi betalar det med skatten och inte direkt över disk, så som hos veterinären. Ett distriktsläkarbesök dagtid kostar ca 800 kr och ett jourbesök hos läkare nästan 2000 kr utan att några andra undersökningar görs.

Chickengirl skrev:
Är de någon som vet vad en dräcktighetsundersökning kostar?? Hur många behöver man göra???
Åker du till en seminstation brukar det ligga runt 500 kr. Annars kan det vara allt mellan 500 - 1500 kr

Lånar...

Fick faktura idag på kollen hemma.

3 stycken fölston dräktighetsundersöktes.
2 på 16 och en på 32

Så här såg fakturan för dessa 3 sammanslagna ut:

Inställelsearvode 160:-
Behandlingsarvode 420:-
Medicin m.m. 80:- (Hyra av ultraljud alltså)
Reseersättning 160:- (drygt 3 mil)
Nettobelopp 820:-
Moms 25% 205:-
Totalt 1025:-

Bra pris för 3 ston (drygt 274:- + moms/styck)

Tilläggas är att vi har veterinäravtal
AM

Fick räkningen på ett av mina ston. 600 kr gick den på.

Ett annat år när jag ultrade 3 ston på samma dag, kostade det 1200 kr för alla.

Nafayette skrev:
Lånar...

Fick faktura idag på kollen hemma.

3 stycken fölston dräktighetsundersöktes.
2 på 16 och en på 32

Så här såg fakturan för dessa 3 sammanslagna ut:

Inställelsearvode 160:-
Behandlingsarvode 420:-
Medicin m.m. 80:- (Hyra av ultraljud alltså)
Reseersättning 160:- (drygt 3 mil)
Nettobelopp 820:-
Moms 25% 205:-
Totalt 1025:-

Bra pris för 3 ston (drygt 274:- + moms/styck)

Tilläggas är att vi har veterinäravtal
AM

Det var ju ett kanonpris!! Jag trodde också vi hade veterinäravtal så jag sade det till veterinären när hon var ut och ultrade mitt sto och visade mig fakturan på 900 kr. Hon skulle kolla upp detta. Idag kom fakturan på posten och den var på 950 kr :eek:
Kan du måntro ge mig första bokstaven på veterinären eller vilken station eller så...intressant att veta då du också befinner dig u U-län!!

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Blyger
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma