Chickengirl
Trådstartare
Är de någon som vet vad en dräcktighetsundersökning kostar?? Hur många behöver man göra???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
annam skrev:Jag hade distriktsvet ute för att ul då mitt sto är svårlastad och jag ville inte utsätta henne för stressen om hon nu var dräktig. Det var hon ju tyvärr inte...Jag blev 1200kr fattigare:smirk:
åke skrev:Det skiljer tydligen mycket mellan vet. även innom samma område. Vi betalar 150 kr hoss den ena och 575 hoss den andre veterinären.
Niqita skrev:Förstår inte att det ska behöva skilja så i pris från olika veterinärer. De borde ha samma avgifter tycker jag. Självklart ska man få det billigare om man har ett stuteri med fler hästar som kollas samtidigt och där finns väl även andra avtal med i bilden så det blir billigare. Men för oss då som är ensamma och som bara tar ut veterinär när ens egen häst behöver vård. Vi får då betala nästan dubbelt så mycketMen det kanske är så att det är vi ensamma som får betala mer för att de "stora" ska få det billigare? Kan det vara så? En liten undran som bara dök upp så här hux flux
![]()
åke skrev:Det skiljer tydligen mycket mellan vet. även innom samma område. Vi betalar 150 kr hoss den ena och 575 hoss den andre veterinären.
Niqita skrev:Förstår inte att det ska behöva skilja så i pris från olika veterinärer. De borde ha samma avgifter tycker jag. Självklart ska man få det billigare om man har ett stuteri med fler hästar som kollas samtidigt och där finns väl även andra avtal med i bilden så det blir billigare. Men för oss då som är ensamma och som bara tar ut veterinär när ens egen häst behöver vård. Vi får då betala nästan dubbelt så mycketMen det kanske är så att det är vi ensamma som får betala mer för att de "stora" ska få det billigare? Kan det vara så? En liten undran som bara dök upp så här hux flux
![]()
stommen skrev:Det är ju fri prissättning, dvs fri konkurrens och då skiljer sig priserna. Förut hade veterinärförbundet en rådgivande taxa, men det fick man inte ha längre.
Vi distriktsveterinärer försöker att samordna priserna, men även här skiljer det sig åt var man jobbar eftersom alla har olika konkurrensförhållanden på lokal nivå.
På vår station tar vi 250 kr plus moms för ett enskilt ultraljud (dräktighetsundersökning eller koll inför betäckning) på stuteriet vi är ansvariga för och när vi åker ut och ultraljudar en enskild häst blir priset allt ifrån ca 600 till 900 plus moms beroende på hur långt bort hästen står.
Om man har fler hästar att ultraljuda på samma ställe (eller andra saker att göra där) blir ju priset/häst mycket billigare efetrsom man ju bara debiterar en inställelse, stationsavgift och resa.
Att det blir mycket dyrare ute hos en enskild hästägare kan man nog inte göra så mycket åt. Hästägaren kan ju också välja att lasta sin häst och köra till stuteriet och då blir det ju som sagt var 250 kr plus moms.
När vi ultraljudar hos hästägaren finns ju ingen seminspilta så risken för skador på oss och utrustning är mycket större samt att det oftast tar längre tid att rigga upp allting. När utrustningen väl står på plats tar ju varje sto ganska kort tid att undersöka.
Så jag anser inte at de "små" får betala för de "större" utan för de faktiska kostnaderna.
stommen skrev:när vi åker ut och ultraljudar en enskild häst blir priset allt ifrån ca 600 till 900 plus moms beroende på hur långt bort hästen står.
.