Vad kostar en normalstor häst i genomsnitt att ha?

B

**BORTTAGEN**

den frågan ställer jag mig, eftersom jag fått anbud att bli fodervärd på heltid. Behöver då troligen ej köpa hästen, men det är alla kringkostnader jag undrar över. har lite hästkunskap och ridkunskap, red på ridskola för många år sen. har aldrig ägt en häst. Min ekonomi är studerande ekonomi med ett barn som kommer till världen i juli. min sambo jobbar heltid.
Tror ni jag kan ha häst?
 
Har fått samma fråga! Ororar mig lite för det ekonomiska!:)

Jag har räknat på ungefär 4000:- i månaden för allt!
 
jösses!!!
det måste väl bero lite på var man bor....eller??
4000 låter väldigt mycket!!!
Vad kostar stallplatsen då?
:confused:Sen beror det väl lite på vad hästen är värd. Tänker då på vad försäkringen hamnar på i månaden..
 
Det är väldigt olika beroende på vart man bor. Här i Sthlm kostar en inackordering mellan 2-4000 kr beroende på vad som ingår. I vårt kollektivstall ligger kallhyran på 750 kr vilket är ovanligt billigt, men då ingår inget mer än en stallplats och tillgång till ridbana. Man får även ta ett pass/veckan.
Därtill fodret som ligger på olika kostnad beronde på plats i Sverige samt vad/hur mkt hästen äter.

Jag har hört ett snitt på 35-30.000 kr/år men vet ej hur väl det stämmer.
 
Min häst kostar mig med mat/stallhyra/strö/försäkring: 1273:-/mån. Jag köper aldrig saker (det har jag redan gott om). Hovslagaren tar 200:- per verkning (skor inte), verkningen är lite beroende på om det växt nåt...nu har vi väntat i 10 v, och det är inte nåt att ta än...bra det. De andra kostnaderna som maskning, veterinärvård, vaccination..ja det tar jag när det är dags...Men på det hela om man bortser från sådant så kostar hon exakt den summa jag skrivit per månad. Ja just, bensin till/från stallet kostar 500:-/mån. Förövrigt så varken tränar eller tävlar jag...har inget intresse av detta så dessa kostnader slipper jag.
 
1400 kallhyra + täckesbyte, in-utsläpp
1600 för maten
700 fullskötsel, mockning, matfix

+ 600 skor, varannan månad.

Det blir ett snitt på 4000:- om man ska ta i lite och ínte göra glädjekalkyler.

Jag kan klara det. Men då blir det verkligen ingenting annat än hästen. Med en medryttare kan jag även ta lite lektioner och kanske gå på bio eller ta en öl då eller då.

Förhandlar just nu lite med pojkvännen också! ;)
 
det beror på vart man bor och om man känner nån som man kan få billig boxplats av osv.. typsikt ex. är ju speciellet här i sthlm,inne i stan,och precis utanför ligger det runt allt från 4000-6000 kr /månad,det är alltså precis i inne stan och strax utanför stan.
Sedan ju längre ut man kommer så billigare blir det ju,runt 2500 kr i månaden,sedan finns det ju billigare och dyrare stall.
Men tex för min kompis som har häst själv i ett eget stall gick kostande på ca 800 kr totalt per häst hemma,plus hovsalger,så den månad som hovslagaren kom gick det väl på 5-600 kr till då.
Men om du har en boxhyra på 2500 kr /månad sedan en hovslagare som skor för ca 600 kr/gång= 3100 kr,sedan är ju frågan,om du ska träna tävla nånting? ja du kan ju då lägga till kanske 5-600 kr på det oxå.. ja du så du är nog uppe i runt 4000 kr...
Det finns ju billiagre oxå,tex en annan kompis som har sin travhäst i n gammal lösdrift,som de har byggt om till två boxar osv,har en stallhyra på runt 500 kr i månade,plus att de får ju köpa strö,hö,havre billigt från bonden som de hyr "stallet" av då.Det är ju som sagt inget stall för tävlingshästar men det duger bra åt dem :)
Hon betalt dessutom 200 kr i månade för att få sin häst utsläppt varje morgon Mån-Fre.
De har två hagar,tillgång till en gräsvolt och lite hinder osv.
Men deras kostand är med hovslagare,stö och allt runt 2000kr i månaden.
Tycker jag är billigt,och de månader utan hovslagre ligger kostanden runt 1400 kr.
Men som sagt de flesta får ng betla runt 3-4000 i månaden iaf för sina hästar,sedan kommer det ju lite Vetrinär kostander,avmaskning osv osv...
 
Jag betalar ca 450kr för hö och 150kr för krafftfoder och 200kr i torv (allt per månad) Så min hsät kostar mig ca 800kr per månad. Nu är han oförsäkrad och jag äger honom ej.
Jag har eget stall så inga kostnader för stallhyra eller bensin kommer till.
Tränar inte.
Skoning kostar 660kr var 8:e vecka (ca) Avmaskning och vacc är så få gånger per år så det räknar jag aldrig med.

4000kr per månad hade jag aldrig klarat, svårt som det är med ca 800kr!
 
Kom på...är det första barnet så skaffa inte häst innan det. Första barnet kräver enorm mycket tid.
Jag skaffade häst ett par veckor efter att andra barnet var fött och det var helt ok.
Just barnet i sig kostar ju knappt någonting.
 
Jag reagerar mest på att du snart ska ha barn - är det så lämpligt att skaffa häst då? Du kan nog inte räkna med att kunna rida nu, eller?
En häst tar ju mkt tid (även om du har den inackorderad o att du har andra som fodrar o släpper in/ut) och ett barn tar oxå mkt tid, antar jag.

Kostnaden för hästen beror väldigt mkt på vart du bor! Jag bor på landet, inte nära till ngn storstad osv. Här är allt mkt mkt billigare än i Sthlm ex.
Har ett halvblod o hon kostar ungefär:

Stallhyra 1200 kr (då ingår hö, havre, mineraler, torv, 4 fodringar, in/utsläpp) Stallet har 9 boxar, liten vattenspilta (bara kallvatten dock), liten paddock m hinder, stora jättefina hagar, mkt ridvägar, tillgång till transport mot hyra, stor sadelkammare osv.
Kan säga att höet kostar 1 kr/kg och havren 1 kr/kg
Min häst äter 8-9 kg hö o 2,5 kg havre per dag.
Månadskostnad hö blir 270 kr o havren 75 kr.

Sen kostar:
Fodertillskott, min häst får andra mineraler, biotin, vitlökspulver o E-vitamin, detta kostar nog ca 300 kr/månad
Hovslagare, han tar 150 kr för bara verkning, 300 kr för verkning+skor fram, 520 kr för verkning+skor runtom. Var 6-8 v o jag betalar 520 kr/gång
Veterinär beror ju på, på 1,5 år har min häst bara behövts vaccineras 2 ggr (en vaccination kostar här 200 kr).
Försäkring kostar för mig ca 3500 kr/år, min häst är 19 i år så jag har henne så högt försäkrad man kan på en äldre häst
Träningar, jag tränar 1 gång i veckan o de kostar 100 kr/gång (ibland blir det mer, men detta är "grunden")
Tävlingar, ca 200 kr gång räknar jag med
Sen tillkommer ju bensin till träning/tävling, o till stallet (jag har 12 km till träningen o 9 km till stallet hemifrån)
Hyra för transport till träningen 50 kr/gång
Hyra för klippmaskin 100 kr gång för den stora o 50 kr gång för den lilla
Utrustning, olika men jag köper en del :D Det kostar mer än vad man tror, men det beror ju på hur mkt "onödigt" man köper (jag har dock 1 mil till Börjes så naturligtvis handlar jag så mkt som möjligt där, det kommer jag undan väldigt billigt med!!)

Det är nog stallhyran som är mest "utslagsgivande" när det gäller vad din häst kommer att kosta, det är ju skillnad att betala dryga tusenlappen där allt utom mockning ingår, än att betala mer för bara kallhyra i ett annat stall på ett annat ställe.
I sthlm finns de nog många stallplatser som kostar 4-6000 kr.... :crazy:
 
Försäkringen betalar väl "generellt sett" hästägaren har jag för mig, så den behöver du kanske inte betala som fodervärd.
 
Jag betalar ca 1900 kr månaden. Då ingår stallhyra med in/ut, täckesbytning, lindor osv, hö, hösilage, halm, spån, havre och specialfoder samt vitaminer, mineraler. Billigt tycker jag.
Sen tillkommer ju hovslagare (500 kr) och alla andra utgifter.
Jag har nästan 1,4 mil till stallet så en del besinpengar gör jag av med oxå.
 
Oj...jaa du, väldigt olika - minst sagt :crazy:.
Min förra häst var en riktig olycksfågel; de två sista åren gick det Aldrig under 3500:-/månad (minst hälften i vet.kostnader). Ska tilläggas att jag en BRA månad hade en kostnad på max 1000:- inkl. både försäkringar, stall, foder, hovslagare osv...dvs allt.

Nu har jag skaffat en olycksfågel till! :D Har dock annan försäkring vilket gör att jag drar ner kostnaderna rejält.
Box 500:- Ska kanske tilläggas att jag har tillgång till paddock m. nytt underlag, STORA hagar (även sommarbete ;) ), ridhus, tvättmaskin, nybyggd sadelkammare (uppvärmd), täckesbyte, in-/utsläpp (behöver bara hjälpa till om jag vill :D), oftast mockning (samma sak är, hinner jag före stallägaren är jag glad :rofl:)...tja, det mesta helt enkelt :love:
Foder ca 3-400:- beroende på om jag behöver köpa ngt eller inte (kanonbra hö, behövs knappt ngt kraftfoder)
Försäkring 400:-/mån (bet. även för min andra häst som är ute på foder, ingår i den summan)
Hovslagare utslaget på månad ca 350-400:-/mån (sulor, samt omläggning av skorna varannan gång - sliter knappt :). Jag och hovis byter lite tjänster så ibland stryker vi kostnaderna...:angel: )

En normal månad går det på 1600-2000:- vilket jag tycker är Helt överkomligt! Andra pållen inkräktar ju dessutom i kostnaden :D

Bor förresten i skåneland och här är det Billigt om man jämför med andra ställen...:crazy:
 
Jag står i ett stall där jag har möjlighet att köpa in allt själv, mockar själv och fodrar det mesta själv.
För min stora häst lägger jag enbart på foder, strö och kallhyra ca 2000:-/mån. Då har jag alltså inte räknat på allt vad hovslagare, försäkring, utrustning och alla andra miljoner prylar och pryttlar runt omkring kostar...
 
Hur mycket det kostar att ha häst är helt beroende på vart i landet du bor och vilken typ av uppstallning du väljer för din häst.

Jag bor i Stockholmstrakten och känner till stall inne i stan där det kostar cirka 6-7000kr i månaden att ha sin häst helinackorderad.

Väljer du att istället ha hästen i ett kollektivstall och göra mer jobb själv(ex. in/utsläpp och mockning) blir det givetvis mycket billigare, men är mer tidskrävande.

Sedan kan du ju också välja ett mellanting. Jag har min häst i ett stall med halvinackordering. Själva boxplatsen inklusive mockning vardagar samt in- och utsläpp kostar 1700 kr/månad. Sedan tillkommer hö(3.10kr * 10kg/dag) och kraftfoder(ca:150kr/månad) och torv(70kr * 6/månad) och mineraler(cirka 100kr/månad).

Dessutom tillkommer hovslagare(400kr/månad). Utöver det bör du ha en buffert för oförutsedda utgifter som exempelvis veterinärkostnader, trasiga täcken mm. Skall du rida för tränare tillkommer även en stor kostnad för detta.

I mitt fall blir detta en summa på cirka 3700kr/månad exklusive bufferten för oförutsedda kostnader.

Lycka till!

Mvh Ulrika
 
Har räknat ut att min häst kostar ca 1600 kr/månad.
Då har jag räknat med foder, strö, försäkring o skoningar.
Jag har han hemma o har därför ingen stallhyra att betala. Har inte räknat med avmaskingar, vaccinationer och ev veterinärkostnader som ju oxå kan tillkomma. :D
 
Jag bor på landet utanför en liten stad så jag kommer undan billigt, även om det inte känns så vissa månader.... :smirk:

Har ett halvblod som kräver mkt mat! Jag står i ett litet mysigt stall med fem boxar, fyra hästar. Jättebra folk och fina ridvägar. Vi ska ha en upplyst gräspaddock men den är uppgrävd för tillfället, hoppas att den nån gång ska bli sig själv igen! :crazy: Annars dressyrar vi på fältet utanför! Har en upvärmd sadelkammare och två stora kuperade hagar, en beteshage och en vinterhage.

*Stallhyra 500kr (inkl halm, befor, ut-insläpp, fyra fodringar, den som är i stallet fodrar och släpper in, annars tar stallägaren som säger till om hon inte ska vara hemma, fungerar kanon)

*Hö: 580kr (1,75kr/kg)
*Lusernhack: 240kr (4kr/kg)
*Korn: 45kr (1,5kr/kg)
*Havre: 90 (1kr/kg)
*Olja, mineraler, morötter: ca 100kr

*Försäkring: 400kr

*Hovslagare: 600-800kr var 9-10 vecka (kostnaden beror på om det är sommar eller vinterdojjor med brodd och sulor)

*Träningar: 280kr (mer på sommaren då jag tränar oftare än 2 ggr/mån)

= 2 585kr plus det nedan, då höjs summan rejält!

Sen tillkommer ju vaccinationer, tandläkare, veterinär, avmaskning, uttrustning, tävlingar, bensin till/från stallet, träningar, tävlingar, tranporten (försäkring, skatt, besiktning, reparationer).

Men det är värt varenda krona, vad skulle jag göra med jag inte hade häst, lägga pengarna på kläder, flytta hemifrån, gå på krogen oftare, ut och resa och kanske hinna gå på bio oftare och få riktigt bra betyg, eller varför inte flytta till någon annan stad och plugga/jobba..... :o Men ack så tråkigt det skulle vara att leva utan hästen! ;)
 
Min ponny kostar ca 40000kr/månaden men då tränar/tävlar jag också. Medans min kompis(som äger stallet) har en ponny som hon bara rider i skogen med,kostar ca 700/månad (den är inte försäkrad, vaccinerad, det enda dom betalar är skoning, foder, spån) så priserna varierar beroende på vad man har hästen till
 
40 000kr :eek: :D

Och här sitter jag och klagar på att jag har en dyr häst.... :D
 
Min häst kostar mig:
kallhyra 900 kr/månaden, har då tillgång till ridhus, 2 paddockar (upplysta) på gården, stora hagar, terrängbana, galoppspår, skog. spolspilta med kall/varm vatten m.m. morgonfodring/utsläpp och lunch fodring.
Kvällsfodring sköter vi själva.
Foder: hö+halm 600 kr/månaden (köper billigt på gården)
Krafftfoder: 350 kr
Bensin: 500 kr
Hovslagare: 300 kr/månaden (600 var 8:de vecka)
Tränar ej, tävlar ej.
=2650 kr/månaden :crazy:

Men jag tycker oxå att du ska vänta med att skaffa häst tills lille bebisen har blivit lite större. Bebisar kräver massa tid de oxå...Men söta e de :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 378
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
4 748
Senast: Regret
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att köpa en ponny förmånligt som jag red in och utbildade för ett par år sedan. Ponnyn ifråga är svårriden med...
2
Svar
23
· Visningar
6 729
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 616
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp