Bukefalos 28 år!

Vad kostar det egentligen att ha häst?

Bara sådär jättenyfiken och inte anklagande - men hur har man häst nästintill gratis?

Foder, strö etc måste väl kosta för någon? Byggnader, hagar, maskiner osv om man har hemma?

Jag tar in hästarna tre dagar i veckan så då får hon bo där gratis. :) hjälper till två förmiddagar i månaden med.
 
Även jag tycker att det är lågt räknat på månadskostnad.

Visst finns det lösdrifter för under tusenlappen, men då tillkommer också bensinpengar (ute på landet, det kostar att köra!). Hovvård är inte billigt oavsett skor eller inte, grovfoder och tillskott behövs också. Vaccinationer, veterinärvård, försäkring är heller inte alltid låga kostnader.

3500 kr hade jag nog räknat på, om du har känslig ekonomi - högre. Måste du akut flytta hästen (konvalcens t ex) ska du ju ha råd med det under en period.
 
Såhär ser kostnaderna ut för min svårfödda 4åring som står på lösdrift.
Hyran för lösdriften är 400kr/månad och häst.
Sen tillkommer hö. Torrhö för 2,25kr/kilo. 15kilo/dag. Det gör 1012kr/månad för torrhö. (på vintern äter han rundbalshö, för ca 500kr/månad istället för torrhö)
Och så kraftfoder. Det går åt en säck kornkross (140:-), vetekli för 50:-, Krafft groov för 230:-, havre för 30kr på en månad. det blir : 450kr/månad.
försäkringen kostar ca 4000kr/år, det blir 333,33kr/månad
hovslagare 1200kr var sjätte vecka = 800kr/månad.

Total kostnad 2995,33kr /månad.

Då har jag inte räknat med strö i ligghallen (ett par rundbalar halm/ år ), veterinärkostnader och utrustning. Jag har säkert glömt något mer....
 
2000 kronor i månaden låter som ganska lågt räknat. Jag vet ju inte hur stallpriserna ligger där du bor, men jag har en billig stallplats (1200 kronor/månad med in-och utsläpp), har en häst som inte äter kraftfoder utan foderkostnaden landar på 350 kronor/månad, har ett billigt och drygt strö och hästen verkas bara än så länge så hovslagarkostnaden hålls också nere. 2000 kronor är vad jag klarar mig på en normal månad, men då är varken veterinärräkning och försäkring inräknat i det priset, och jag räknar även med att kostnaden kommer höjas rejält när hästen blir äldre. Stall, och särskilt de lite billigare alternativen, brukar ju sällan ligga helt centralt heller, så man måste ta med i beräkningen att bensinen kan kosta en del, eller om man inte har körkort, att ta sig till och från stallet med ibland läskigt dålig kollektivtrafik. Är det dessutom en problemhäst, så kan det ju behövas tränarhjälp, och då tickar kostnaderna snabbt iväg.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 285
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 021
Senast: Bee
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp