Vad kostar en normalstor häst i genomsnitt att ha?

Jag har två halvblod, runt 170 cm höga båda två, väger 580 resp. 650 kg.
De kostar:
Foder: Hö, havre, kli, E-vitamin, Tokosel och alger till ynglingen.
Samma till gammelpållen, fast algerna är utbytta mot vitaminer, som kostar ungefär lika mkt, samt att han får 0,5 kg lucern också.
Jag har bra hö i år, så jag ger stor högiva (15 kg/dygn till den största, 13 kg/dygn till den gamle).
De kostar tillsammans 1500:-/månad i foder.

Boxhyran är 300:- + moms per häst.

Skoningen kostar på gammelpålle som har fina fötter
500:-/gång + skokostnad. Vintertid samma skor minst 2 skoningar, sommartid byts skorna varje gång.
Skorna kostar 25:-/st.
Ynglingen har sulor (har kassa fötter) så där tillkommer kostnad för sulor sommartid, vilket är 50:-/par ungefär. De byts varje skoning. Dessutom skos han med ringskor fram sommartid, samt 3 (!!) tåkappor bak. Kostar ca 100:- extra pga arbetet med det.
Brodden går lös på 5:-/st, jag har 4 i varje hov vintertid. Men de går att använda flera skoningar.

Försäkring: Ynglingen är försäkrad för livvärde 50.000:-. Dubbel veterinärvård A6 försäkring. Kostar 470:-/månad.
Gammelpålle kostar 1800:-/halvår. Livvärde 15.000:- i A2 med utökad veterinärvård.

Sedan tillkommer ju kostnad för inköp/lagning av utrustning, tränings- och tävlingskostnad, maskmedel och vaccinationer och sådant.
Samt eventuell veterinärvård.
 
För mig har det gått 2oookr/månad, då har jag jju inte haft ut vetrinären så ofta som andra, haft tur med en frisk och kry häst som aldrig var halt på 3år! :)
 
Jag räknade nyss vad mina två hästar kostade i "drift" i månad. Alltså för båda, men det går väl att dela det i två, då får jag vad en kostar.
Mina hästar är två halvblod, väger runt 600 kg båda två.

De kostade tillsammans 5000:- i månaden.
Och då räknade jag in:
* Allt foder
* Strö
* Boxhyra som är billig, 375:-/box.
* Skoning
* Försäkring

Så nog blir det en del, för tillkommer gör ju vaccinationer, avmaskning, ridhushyra, träningar, bensin till träningar, tävlingar, utrustning osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 386
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker...
2
Svar
28
· Visningar
4 748
Senast: Regret
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att köpa en ponny förmånligt som jag red in och utbildade för ett par år sedan. Ponnyn ifråga är svårriden med...
2
Svar
23
· Visningar
6 730
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 616
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp