Bukefalos 28 år!

Vad kostar det egentligen att ha häst?

ufot

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa en ponny förmånligt som jag red in och utbildade för ett par år sedan. Ponnyn ifråga är svårriden med mycket humör. Hon har varit utlånad i perioder, men ingen har klarat av henne. Egentligen är det en mycket fin ponny med enorm kapacitet i hoppning. Hon har även mycket bra härstamning.

Jag är helt förälskad i denna ponny. Med mig går hon bra, jag har aldrig haft några problem med henne. Hon är snäll i hanteringen, det är ridningen som, för andra, är problemet.

Hon har de senaste året mest gått och skrotat i en hage eftersom ingen klarar av att rida henne. Jag har under lång tid velat köpa henne, men inte haft ekonomisk möjlighet till detta. Från och med januari kommer min ekonomi att se betydligt bättre ut. Jag var och hälsade på henne i helgen, red lite och ville helst av allt ta med henne hem...

Frågan är om jag har råd? Vad kostar det att ha häst i Skåne? Jag vill helst ha henne på lösdrift med fri tillgång på hö, i närheten av Lund. Hästen ifråga är frisk, har aldrig varit skadad. Är hyfsad lättfödd, klarar sig på fri tillgång på hö + lite kraftfoder. Om jag köper henne medföljer ingen utrustning. Jag måste med andra ord köpa allt till henne.

Jag räknar med att all utrustning kommer att kosta ungefär 10000-15000 kronor.
Månadskostnaden beräknar jag till 2000 kronor.
Är detta realistiskt?

För er som undrar är jag vuxen, snart 30 år och har ridit hela livet. Jag vet vad det innebär att ha egen häst. Jag älskar denna lilla ponny över allt annat och vill inget annat än att köpa henne.
 
Jag tycker att 2000:- låter lite. Jag vet inte vad det kostar i Skåne, men tänk uppstallning, hovvård, ev tillskott i foderstaten, försäkring, utrustning som går sönder och veterinärvård. Uppåt det dubbla känns mer realistiskt.
 
Utrustningen tror jag du kan komma undan betydligt billigare med, speciellt om du handlar det mesta begagnat och kanske inte behöver köpa allting det allra första utan kan börja med lite basic-saker och handla mer efterhand (till att börja med kanske man inte direkt behöver fem matchade uppsättningar med lindor, schabrak och luva, en fingrimma, jättehäftig sadelgjord och snyggaste stigbyglarna osv? ;)). Har tex ett 200 kronorsträns från hööks och en allroundsadel köpt begagnad för 500 till hästen (den sitter väldigt bra på hästen men är ganska sliten till det yttre), det vore kul med något lyxigare och jag skulle gärna köpa en dressyrsadel också, men det funkar.

Schabrak, benskydd osv tycker jag att det brukar finnas mycket av på tex olika secondhandsidor på fb ock om man inte ska köpa allt nu utan håller lite koll över en längre period kan man få riktigt fina grejjer till bra priser.

Däremot tycker jag också att månadskostnaden låter i minsta laget, speciellt om hon ska ridas och skos.
 
Är nog kanske lite lågt räknat.... Får ta fram miniräknaren.

Hästen ifråga har mycket bra hovar. Hon klarar sig halvskodd på i princip alla underlag och behöver skos var 8 vecka. Har hört att skopriserna gått upp betydligt senaste åren. Någon som vet vad en halvskoning, ungefär, brukar ligga på?

Angående utrustningen är det nog helt riktigt att det går att komma betydligt billigare undan. Jag kommer att prioritera sadel. Resterande utrustning lär bli billigast möjligast. Täcken har hon aldrig behövt. Benskydd har jag inte heller använt på henne tidigare, men jag vill nog ha senskydd vid hoppning åtminstone. Eftersom hon stått länge kommer det att ta minst två månader innan hon är helt igång. Målet är väl att börja rida för tränare så småningom, hon har tillräckligt bar gångarter och hoppkapacitet för att klarar av att tävla och träna med stora hästar.

Hur är det egentligen med försäkring? Hon är inte försäkrad i nuläget. Jag vill dock ha henne försäkrad, med enbart veterinärvård. Hästen är som sagt värd betydligt mer än vad jag kommer att ge för henne. Vad kostar det att nyförsäkra en D-ponny, enbart veterinärvård?
 
Såhär ser mina månadskostnader ut under augusti-april för mina två halvblod, stod på box ca 20-06.30. Ridhus+träning+försäkring är bara för den ena hästen men i övrigt får du dela kostnaderna på två.
Under "hästvård" finns vaccination, tandvård, träckprov, avmaskning. Jag betalade 2.5kr/kg för höet. Båda hästarna är helskodda, var 8-9:e vecka ca.
1.png


Nu har jag hästarna hemma på lösdrift och de kostade mig endast lite stängselmaterial under maj månad :)
Övrig shopping räknar jag inte med!;)
 
I mina trakter som inhyrd får man räkna med en omkostnad per månad och häst på ca 3-4000:-
Eftersom att de flesta pendlar med bil till sitt stall får man även kalkylera in bensinkostnad.

De som säger sig ha en kostnad på eller under 1000:-/månad per häst året om gör det bra eller har då hästen hemma eller har antingen missat saker i utgiftsväg eller får mycket gratis på något vis.
 
Senast ändrad:
Jag räknar med att all utrustning kommer att kosta ungefär 10000-15000 kronor.

Ska du köpa exakt all utrustning tror jag du får lägga på ytterligare.
Fördelen är att man kan fördela så att man inte köper allt på en gång utan köper det mest
akuta och köper säsongsvis senare (tex lär inte vintertäcken behövas nu).

Tänk på att en bättre begad sadel kan kosta 8-10.000:- bara den, bättre täcken går sällan mycket under 1000:- osv så jag tror att
den summan inte räcker om du räknar med det som total slutsumma för att få "hela garderoben" så att säga.

Jag skulle vilja dubbla den summan, för det blir alltid dyrare än vad man tänkt sig..även om man tänker att man ska spara pengar på att köpa begagnat och det är bra, så är det väldigt sällan det blir så..(fel färger, finns inga storlekar etc när man behöver prylen)
 
Senast ändrad:
Jag kan specificera mina utgifter för mina två ponnyer. Mina två står i ett litet stall utanför Ängelholm. Ridhus finns ca 5-10minuters bilväg bort.

Pepsi, 14år russkorsning ca 135cm
stallplats: 600kr
Hö: 460kr
Kraftfoder: 35kr (krubbskrammel)
Tillskott: 3kr (mineralsten, 6månader)
Spån: 120kr
Hovvård: 100kr
Veterinärkostnad: 60kr
Försäkring: 220kr
summa: 1598kr

Bella, 20år new forestkorsning ca 145cm
Stallplats: 600kr
Hö: 620kr
Kraftfoder: 110kr
Tillskott: 130kr
Spån: 250kr
Hovvård: 400kr
Veterinärkostnad: 60kr
Försäkring: 140kr
summa: 2310kr

Transport försäkring: 35kr (helförsäkring)
Transport skatt: 30kr
Ridhuskort: 330kr
Bensin: 600kr
Utrustning: 100-3000kr beroende på vad som köps in under året. Ex så köpte jag rambo flugtäcke ca 1200kr, Tekna sadel 8250kr, Maxflex sadel 8500kr, träns 600kr, grimma 350kr, martingal 450kr, stigläder 800kr. Men innan dess så var det längesen en sadel köptes in. Täcke köps in vid behov dvs när nått gått sönder.

Summorna är per månad under vinterhalvåret.
 
Senast ändrad:
Jag vet inget om priser i där du bor, men jag tycker du verkar ha räknat väldigt lågt. Jag betalar mellan 7-8000 per månad för min beroende på on det är vaccination, avmaskning, hovslagare eller annat som tillkommer.
Man borde flytta till landet, då skulle jag kunna ha fler!! ;)
 
Jag räknar med att all utrustning kommer att kosta ungefär 10000-15000 kronor.
Månadskostnaden beräknar jag till 2000 kronor.
Är detta realistiskt?
Sök och du skall finna flera tiotals trådar om precis samma frågeställning. ;)
Utrustning och andra mer eller mindre engångskostnader tycker jag att man kan göra en egen kalkyl för; det viktigaste som jag ser det är att klara de löpande utgifterna.
Våra två hästar är inhyrda i ett litet stall på landet mitt i Halland, med ut- och insläpp samt fodring alla dagar, tillgång till ridbana och ridhus. De är normalfriska och äter i huvudsak grovfoder. Försäkring med höga veterinärbelopp och rimliga livbelopp, hovslagare var 6-8:e vecka beroende på behov. Den rena hästhållningen exklusive clinics, tävlingar, häst- och ryttarutrustning, persontransporter till stallet och drift/underhåll av hästtransport men inklusive allt som har med hästarna att göra, kostar ca 3500 kr/mån/häst utslaget över året. Gissar att vi hade kapat kanske en femhundring per häst och månad om de varit ponnies.
Närmare storstadsregionerna stiger kostnaderna oftast rätt rejält.
 
Bor visserligen lång ifrån Skåne (Östergötland) men jag skriver ändå vad jag betalar i månaden som kanske kan hjälpa :)

Hästen är en 11 årig travare av svårfödd modell. Kräsen som heter duga är hon med :p

- Stallhyra lösdrift: 1280 kr i månaden och då ingår fri tillgång på hösilage samt halm till ligghallen. På sommaren vid bete kostar det 730 kr i månaden.

- Kraftfoder: ca 200 kr i månaden (betfiber, korn, mineraler och saltsten).

- Hovslagare var 7-8 vecka (helskoning): 1150 kr, 575 kr i månaden.

- Försäkring ca 350 kr per år (begränsad vet.vård 60 000 kr och begränsat liv 2000 kr hos Dina försäkringar(skit försäkring som knappt täcker någe.. Ska byta så fort hästen går igenom besiktningen)) så 29 kr i månaden.

- Maskkoll och avmaskning: ca 500 kr per år, 41 kr i månaden.

- Utrustning: svårt att säga. Köper mycket begagnat och jag köper in nytt när det behövs eller om jag får pengar över :p

- Veterinär: hittills i år ca 9000 kr (ha bra försäkring så slipper du större kostnader vilket ja inte har). Blir hittills ca 750 kr i månaden och mer blir det i morgon på återbesöket..

- Equiterapeut: 700 kr per år, 58 kr i månaden.

Så min månadskostnad om man slår ut allt blir + - 2300 kr :)
 
ett tips är att inte bara räkna på månads kostnaden, utan på vad ett års hästägande kommer att kosta, och då räkna in vet besök, tandläkare, släp hyra, sadelutprovning, träningar och övriga saker som ni kommer att behöva utöver själva månadskostnaden för uppstallningen.

själv så räknar jag inte på vad hästen kostar i månaden, betalar bara :p. har hästarna hos föräldrarna så själva stallhyran är gratis, hö och halm köper jag in 1-2 gånger om året, kraft och sånt köper jag då det är slut så det är den enda kostnaden som är mer eller mindre månadsvis.
har ett eget släp så det blir ingen större kostnad för att åka iväg, tränar sällan och räknar det till mina egna kostnader och inte hästens. försöker sälja av mer utrustning än vad jag köper in så just nu är den kostnaden rel låg.

men en snabb huvudräkning för en vintermånad utan träning eller utrustnings inköp så kostar ena hästen ca 1300kr.. och det är bara hö, halm, lucern mineraler och salt.
lågt räknat. försäkringarna betalar mina snälla föräldrar ^_^, men både häst och släp behöver ju det,

är dock allt extra som kostar runt hästen,
ska jag träna 2 gånger i månaden så blir det 500kr extra + bensin,
köper jag ett nytt schabrak så bli det runt 300kr extra. går ett täcke i sönder så kostar det 50-100kr att laga, 500kr för ett nytt billigt täcke.

så då blir hästens kostnad mer än dubbelt så hög.

har stallet mitt i skåne
 
Jag vet inget om priser i där du bor, men jag tycker du verkar ha räknat väldigt lågt. Jag betalar mellan 7-8000 per månad för min beroende på on det är vaccination, avmaskning, hovslagare eller annat som tillkommer.
Man borde flytta till landet, då skulle jag kunna ha fler!! ;)


Så mycket betalar inte jag ens för båda mina tillsammans, träningar inkluderat.
 
Vår står nu på lösdrift och jag räknar väl med att det kostar ca 3000 i månaden om man räknar in allt man betalar på ett år. Förutom typ sadel då. Då är hyran inklusive hö osv på 1400. Sen hovslagare, vaccination, försäkring, kraftfoder, utrustning osv. :)

Kan dock vara helt fel med tanke på att utrustningen alltid far iväg. Men det känns rimligt i alla fall. :angel: Vi bor dock i gävleborg.
 
Är nog kanske lite lågt räknat.... Får ta fram miniräknaren.

Hästen ifråga har mycket bra hovar. Hon klarar sig halvskodd på i princip alla underlag och behöver skos var 8 vecka. Har hört att skopriserna gått upp betydligt senaste åren. Någon som vet vad en halvskoning, ungefär, brukar ligga på?

Angående utrustningen är det nog helt riktigt att det går att komma betydligt billigare undan. Jag kommer att prioritera sadel. Resterande utrustning lär bli billigast möjligast. Täcken har hon aldrig behövt. Benskydd har jag inte heller använt på henne tidigare, men jag vill nog ha senskydd vid hoppning åtminstone. Eftersom hon stått länge kommer det att ta minst två månader innan hon är helt igång. Målet är väl att börja rida för tränare så småningom, hon har tillräckligt bar gångarter och hoppkapacitet för att klarar av att tävla och träna med stora hästar.

Hur är det egentligen med försäkring? Hon är inte försäkrad i nuläget. Jag vill dock ha henne försäkrad, med enbart veterinärvård. Hästen är som sagt värd betydligt mer än vad jag kommer att ge för henne. Vad kostar det att nyförsäkra en D-ponny, enbart veterinärvård?
Jag har mina två hemma så mina beräkningar har inte någon stallhyra inräknad (förutom arrendekostnaden som blir en femhundring i månaden knappt). Jag har en mycket enkel försäkring så den hamnar på strax under 1000-lappen per år. Istället lägger jag undan pengar i buffert istället för att lägga dem hos försäkringsbolaget. Buköppningar, frakturer och fissurer täcks av försäkringen dock.

Sammanlagt inklusive skoning kostar mina hästar totalt 5000 kr/månad. Vaccination är inräknat också. Det är två stora hästar alltså. Så lägg på 1000-1500 kr så hamnar du nog ungefär rätt (beror ju naturligtvis mycket på stallhyran). Sedan kan man ju naturligtvis råka ut för skador och sånt, men har man en liten buffert och kanske kan ha någon backup från en förälder eller så om det skulle bli någon jätteutgift av någon anledning så är det ju bra. Jo, jag vet att du är vuxen, men föräldrar är bra att ha som backup ändå ;)
 
ett tips är att inte bara räkna på månads kostnaden, utan på vad ett års hästägande kommer att kosta, och då räkna in vet besök, tandläkare, släp hyra, sadelutprovning, träningar och övriga saker som ni kommer att behöva utöver själva månadskostnaden för uppstallningen.

själv så räknar jag inte på vad hästen kostar i månaden, betalar bara :p. har hästarna hos föräldrarna så själva stallhyran är gratis, hö och halm köper jag in 1-2 gånger om året, kraft och sånt köper jag då det är slut så det är den enda kostnaden som är mer eller mindre månadsvis.
har ett eget släp så det blir ingen större kostnad för att åka iväg, tränar sällan och räknar det till mina egna kostnader och inte hästens. försöker sälja av mer utrustning än vad jag köper in så just nu är den kostnaden rel låg.

men en snabb huvudräkning för en vintermånad utan träning eller utrustnings inköp så kostar ena hästen ca 1300kr.. och det är bara hö, halm, lucern mineraler och salt.
lågt räknat. försäkringarna betalar mina snälla föräldrar ^_^, men både häst och släp behöver ju det,

är dock allt extra som kostar runt hästen,
ska jag träna 2 gånger i månaden så blir det 500kr extra + bensin,
köper jag ett nytt schabrak så bli det runt 300kr extra. går ett täcke i sönder så kostar det 50-100kr att laga, 500kr för ett nytt billigt täcke.

så då blir hästens kostnad mer än dubbelt så hög.

har stallet mitt i skåne

visst ja skoning betalar jag ca 2000kr för båda hästarna, en helskoning och en verkning. hästen som verkas behöver dock bara lite korrigering var 5e månad typ, så hon är väldigt billig i drift.
 
Jag har blivit erbjuden att köpa en ponny förmånligt som jag red in och utbildade för ett par år sedan. Ponnyn ifråga är svårriden med mycket humör. Hon har varit utlånad i perioder, men ingen har klarat av henne. Egentligen är det en mycket fin ponny med enorm kapacitet i hoppning. Hon har även mycket bra härstamning.

Jag är helt förälskad i denna ponny. Med mig går hon bra, jag har aldrig haft några problem med henne. Hon är snäll i hanteringen, det är ridningen som, för andra, är problemet.

Hon har de senaste året mest gått och skrotat i en hage eftersom ingen klarar av att rida henne. Jag har under lång tid velat köpa henne, men inte haft ekonomisk möjlighet till detta. Från och med januari kommer min ekonomi att se betydligt bättre ut. Jag var och hälsade på henne i helgen, red lite och ville helst av allt ta med henne hem...

Frågan är om jag har råd? Vad kostar det att ha häst i Skåne? Jag vill helst ha henne på lösdrift med fri tillgång på hö, i närheten av Lund. Hästen ifråga är frisk, har aldrig varit skadad. Är hyfsad lättfödd, klarar sig på fri tillgång på hö + lite kraftfoder. Om jag köper henne medföljer ingen utrustning. Jag måste med andra ord köpa allt till henne.

Jag räknar med att all utrustning kommer att kosta ungefär 10000-15000 kronor.
Månadskostnaden beräknar jag till 2000 kronor.
Är detta realistiskt?

För er som undrar är jag vuxen, snart 30 år och har ridit hela livet. Jag vet vad det innebär att ha egen häst. Jag älskar denna lilla ponny över allt annat och vill inget annat än att köpa henne.

Det är inte relalistisk med 2000kr, visst kanske du ev kan få en lösdrift för dom pengarna där inte mkt ingår, men du glömde räkna med hovslagare, försäkring, ev extra kraftfoder som ev inte ingår i hyran, tränare, ev ridhuskort, buffertsparande, extra utrustning som går sönder etc. 10-15 för utrustning kan räcka men låter också snålt med allt.
 
Jag har min häst närapå gratis, men hovslagare och försäkring går på 750 kr i månaden för oss, så tvåtusen är väldigt lågt räknat tycker jag!
 
När det gäller sadel i början så köp en billig begagnad som passar hästen. För om hon inte blivit riden på länge kommer hon troligen att ändra sig i ryggen när hon blir det.
Jag tror att det svåraste med stallplats är att hitta en lösdrift nära Lund för en vuxen häst. Troligen kommer du att hamna en bit ut på landet och i ett mindre stall om du hittar en. Men då är inte heller priset för den platsen lika högt. Så det kan vara fullt möjligt att hitta en för 1500 inklusive grovfoder och strö.
 
Jag har min häst närapå gratis, men hovslagare och försäkring går på 750 kr i månaden för oss, så tvåtusen är väldigt lågt räknat tycker jag!

Bara sådär jättenyfiken och inte anklagande - men hur har man häst nästintill gratis?

Foder, strö etc måste väl kosta för någon? Byggnader, hagar, maskiner osv om man har hemma?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 056
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 107
Senast: Bee
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 034
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp